چالش خدمت سربازی و بازار کار

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۵۳
چالش خدمت سربازی و بازار کار

گروه بنگاه‌ها

 در سرنوشت تمام پسران ایرانی، دوران خدمت سربازی به عنوان یک واقعیت محتوم قرار داده شده است؛ ماه‌هایی که چنانچه بر آن برنامه‌ریزی درست و اصولی تدارک دیده شود، می‌تواند نقش غیرقابل انکاری در توسعه دامنه‌های اشتغال‌زایی در کشورمان بازی کند.  بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند، فرصت خدمت سربازی در کنار دوران تحصیلی، بهترین زمان برای آموزش تخصص‌های پایه مهارت‌آموزی به صورت کارورزی برای آماده کردن نسل جوان برای ورود به بازار کار است. برای نخستین‌بار غلامرضا کاتب رییس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس دهم 25اردیبهشت ماه 96 از تدوین طرحی خبر داد که براساس آن ساختار سازمان‌یافته‌یی برای مهارت‌آموزی سربازان در دوران خدمت تدارک دیده شده است تا بعد از پایان خدمت سربازی جوانان ایرانی مهارت مناسبی برای ورود به بازار کار کسب کرده باشند.  دولت دوازدهم هم بلافاصله بعد از تشکیل کابینه از طریق تفاهمنامه‌های مشترک تلاش می‌کند تا با ایجاد یک ساختار قوام‌یافته، جوانان ایرانی را برای ورود به بازار کار یاری کند.  نخستین همایش مهارت‌آموزی سربازان که دیروز از سوی ستاد کل نیروی‌های مسلح برگزار شد، فرصتی شد برای بررسی راهکارهایی که از طریق آن می‌توان سربازان ایرانی را برای ورود به بازار کار کشورمان مجهز کرد. در این مراسم علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم در کنار سرلشکر محمدحسین باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، فرماندهان ارتش و نیروی انتظامی و همچنین جانشین فرمانده سپاه به سخنرانی درباره اهمیت مهارت‌آموزی در دوران خدمت سربازی پرداختند.

 حمایت دولت از مهارت‌آموزی سربازان

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیروهای مسلح همیشه محمل‌دار توسعه بوده‌اند و دولت با همه توان از طرح مهارت‌آموزی سربازان حمایت می‌کند.  به گزارش ایلنا، ربیعی در همایش مهارت‌آموزی سربازان، موضوع تامین مالی و سرمایه‌گذاری را یکی از چالش‌های پیش‌روی دولت عنوان کرد و گفت: یکی از چالش‌های دولت تامین سرمایه‌گذاری مورد نیاز است که بخشی از آن از طریق مهارت‌آموزی جبران می‌شود.

وی گفت: با بهره‌مندی از موضوع مهارت‌آموزی می‌توانیم حدود ۲۵درصد از کسری سرمایه را جبران کنیم.  وزیر کار با بیان اینکه متاسفانه سازوکار نظام آموزشی، تکنیسین بیرون نمی‌دهد، اظهار کرد: متاسفانه در زمینه تربیت تکنیسین از سوی نظام آموزشی دچار فقدان هستیم؛ از سمت دیگر با پیچیده شدن بازار کار و مهارت‌های مورد نیاز آن با تفاوت‌های ایجاد شده در گذشته مواجهیم. در این راستا موضوع مهارت‌آموزی موضوعی جدی برای آینده کشور محسوب می‌شود. چنانچه می‌خواهیم در مسیر توسعه حرکت و همزمان با فقر مبارزه و سیاست‌های رفاهی را دنبال کنیم، ناگزیریم که به موضوع مهارت بیش از پیش بپردازیم. ربیعی با تاکید بر اینکه مهارت‌آموزی فقط مختص امور فنی نیست بلکه مهارت‌های ارتباطی و... را نیز در برمی‌گیرد، اظهار کرد: فکر می‌کردیم که فقر و بیکاری علت اصلی طلاق است اما پس از انجام بررسی‌های مربوطه به این نتیجه رسیدیم که عدم برخورداری از مهارت زندگی کردن و تعامل با همسر از جمله دلایل مهم طلاق زوجین است. ربیعی گفت: جامعه‌یی که از مهارت برخوردار باشد قدرت او افزایش می‌یابد و تحریم‌های مختلف حتی حمله نظامی او را از پای درنخواهد آورد.  وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کار برای مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه تاکید کرد: این حمایت فقط حمایت وزارت کار نیست بلکه حمایت کل دولت را در پی دارد. معتقدیم که باید پیش از پایان خدمت سربازی جوانان به آنها مهارت آموخته شود تا پس از پایان خدمت وارد بازار کار شوند.

 آموزش 85 مهارت در یگان‌های ارتش

فرمانده کل ارتش با اشاره به برنامه‌های اجرایی برای مهارت‌آموزی به سربازان گفت: بیش از 85 مهارت در یگان‌های ارتش به سربازان آموزش داده می‌شود.  به گزارش صدا وسیما، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در نخستین همایش مهارت‌آموزی سربازان وظیفه که به همت ستاد کل نیروهای مسلح در مجتمع فتح‌المبین سپاه برگزار شد، افزود: از سال 71 مهارت‌آموزی در ارتش آغاز شده و تاکنون 442 تفاهمنامه با سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی به امضا رسیده است و 125هزار سرباز مهارت‌های حرفه‌یی را در ارتش فرا گرفته‌اند.

فرمانده کل ارتش افزود: امروز دنبال این هستیم که خدمت سربازی کاری برای سرباز انجام دهد نه اینکه فقط سرباز در بدنه نیروهای مسلح مشغول انجام وظیفه باشد.

سرلشکر موسوی با اشاره به ملاحظات مهارت‌آموزی به کارکنان وظیفه گفت: پس از مهارت‌آموزی به کارگیری افراد آموزش‌دیده به عهده دستگاه‌های دیگر است بر این اساس موثق بودن این طرح نیازمند عزمی ملی است.

وی افزود: از طرفی فرهنگ کار و تلاش باید در جامعه و میان جوانان ایجاد شود اما نیروهای مسلح نیز می‌توانند بسیاری از مهارت‌ها و حتی سبک زندگی را در یگان‌ها به سربازان آموزش دهند.

 کمک به دولت در زمینه اشتغالزایی

سردار باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح معتقد است که می‌توان سرباز را پس از دوران خدمت برای زندگی آینده آماده کرد.  به گزارش ایسنا، سرلشکر پاسدار محمد باقری به عنوان یکی از سخنرانان این همایش افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید و اشتغال، نیروهای مسلح برنامه‌ریزی گسترده‌یی برای مهارت‌آموزی به سربازان را آغاز کرده است.  وی افزود: هم‌اکنون 8تا 9درصد از کارکنان وظیفه نیروهای مسلح مهارت‌های مختلف را کسب می‌کنند که این رقم باید افزایش یابد. رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: البته ممکن است به علت شکل ماموریت امکان آموزش همه سربازان فراهم نباشد اما در جاهایی که امکان است و در اوقاتی که این فرصت وجود دارد باید سربازان مهارت‌های مختلف را کسب کنند.  سرلشکر باقری افزود: نیروهای مسلح عز‌م‌شان را جزم کرده‌اند تا گام‌های موثری در حلقه زنجیره تولید و اشتغال بر عهده بگیرند.

وی گفت: مدت دو سال خدمت سربازی فرصتی است تا سرباز علاوه بر دفاع از کشور مهارت‌های مختلف را کسب کند.  سرلشکر باقری افزود: سالانه 400هزار سرباز کارت پایان‌خدمت دریافت می‌کنند اما حدود 30هزار نفر مهارت‌های فنی و حرفه‌یی را کسب می‌کنند.

 آموزش چالش مهارت‌آموزی سربازان

امیر حاتمی وزیر دفاع دولت دوازدهم نیز در همایش «مهارت‌آموزی سربازان» گفت: یکی از کلیدی‌ترین مسائل در مورد مهارت‌افزایی بحث انگیزه است، یعنی آموزش گیرندگان ما که سربازان هستند با یک مساله کاملا راهبردی مواجهند چراکه باید پس از گذراندن دوره دبیرستان و دانشگاه برای ورود به عرصه‌های تخصصی بازار کار خود را آماده کنند.   وی افزود: امروز اصلی‌ترین مساله دولت، اشتغال است و مهم‌ترین موضوع در این باره نیز بحث مهارت‌آموزی است؛ یعنی نظام آموزشی ما نتوانسته است متناسب با شرایط فعلی و ایجاد اشتغال، مهارت‌آموزی کند.

امیر حاتمی گفت: باید ببینیم که قبل از ورود جوانان به حوزه سربازی تا چه اندازه آنها را برای چنین رسالتی آماده می‌کنیم، متاسفانه گاهی اوقات در امتیازدهی‌ها، ارزش‌ها و قداست‌ها را نادیده می‌گیریم.

 

 

ارسال نظر