کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۳۸

  ترکیه موشک‌های اس400 روسی می‌خرد

ترکیه به‌دنبال خرید نخستین مجموعه مهم تسلیحاتی خود از روسیه است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع ترکیه و روسیه گفته‌اند تمام زمینه‌ها برای امضای موافقتنامه خرید سیستم دفاعی موشک‌های اس۴۰۰ توسط ترکیه از روسیه آماده شده است. دیمیتری شوگایف رییس سرویس فدرال همکاری‌های نظامی روسیه گفته امریکا می‌تواند از این موضوع خشمگین شود اما ترکیه کشوری مستقل و دارای حاکمیت ملی است و به تنهایی تصمیم می‌گیرد. در صورت نهایی شدن، این نخستین موافقتنامه مهم ترکیه با کشوری خواهد بود که عضویت پیمان ناتو را ندارد. با این حال کارشناسان احتمال می‌دهند که این توافق شاید هرگز نهایی نشود زیرا به نظر آنها ترکیه با نشان دادن نزدیک شدنش به روسیه، به‌دنبال گروکشی از متحدان غربی خود است. ایگور دولانوه معاون دیدبان فرانسه و روسیه معتقد است، ترکیه و روسیه می‌خواهند با این مذاکرات نارضایتی خود از غرب را برجسته کنند.

  تعقیب قضایی «مشرف» به اتهام قتل «بوتو»

پرویز مشرف رییس‌جمهوری سابق پاکستان، به اتهام قتل نخست‌وزیر سابق این کشور تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد. به گزارش شبکه تلویزیونی جیو، دادگاه ضدتروریسم پاکستان پس از ۹ سال نخستین احکام در مورد قتل بی‌نظیر بوتو بزرگ‌ترین سیاستمدار زن پاکستان را صادر کرده و دو افسر پلیس را به ۱۷سال زندان محکوم کرده است. طبق این حکم 5 نفر از مظنونان حادثه که به گروه تروریستی تحریک طالبان تعلق داشتند، تبرئه شده و ژنرال مشرف نیز تحت تعقیب قرار گرفته است.

  اعلام زمان تبلیغات همه‌پرسی اقلیم کردستان

کمیته عالی انتخابات کردستان عراق در بیانیه‌یی، موعد آغاز تبلیغات برای همه‌پرسی را سه‌شنبه مصادف با پنجم سپتامبر اعلام کرده که تا 22سپتامبر به مدت 18 روز ادامه خواهد داشت. به گزارش سومریه‌نیوز، کسانی که تبلیغات را قبل از موعد مشخص شده آغاز کنند، تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت. قرار است همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر برگزار شود. همسایگان عراق و نیز امریکا و اروپا با برگزاری این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند.

   افتتاح خانه تجاری ترکمنستان  در افغانستان

نخستین مرکز تجاری و فروشگاه اختصاصی کالاهای ترکمنستان در افغانستان باعنوان خانه تجارتی

افغان-ترکمن در شهر مزار شریف افتتاح شد. به گزارش افغانستان‌رو، در این مرکز تجار انواع کالاهای تولیدی ترکمنستان به‌خصوص مواد غذایی، انواع مختلف کنسرو، آبمیوه، منسوجات، لباس، لوازم خانگی و غیره تولید کارخانجات ترکمن به‌صورت دایم عرضه می‌شود. در چند سال گذشته روابط ترکمنستان و افغانستان با حدود 800 کیلومتر مرز مشترک توسعه چشمگیری داشته است. صادرات برق و فرآورده‌های نفتی-گازی ترکمنستان به افغانستان، حمل‌ونقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، تعاملات فرهنگی و آموزشی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری دو کشور است.

 

ارسال نظر