تحلیلگران چه می‌گویند؟

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۲۴

استقراض از بانک مرکزی: یک کارشناس مدیریت مالی با اشاره به راه‌اندازی بازار بدهی اظهار کرد: چرخه معیوب این بازار باعث شده که در نهایت دولت از بانک مرکزی استقراض کند بنابراین دولت باید دست خود را از جیب بانک‌ها درآورد. در این رابطه تیرداد احمدی، کارشناس مدیریت مالی درباره بدهی‌های حاضر دولت معتقد است: عمده بدهی‌های فعلی دولت بدهی‌های تحمیلی است و سایر اوراق تامین مالی دولت با نرخ بسیار بالایی جذب منابع می‌کند درحالی که به واسطه اعتبار دولت و ریسک کمتر، نرخ اوراق دولتی که بدون ریسک است ‌باید پایین‌ترین نرخ در بازار باشد. بالاتر بودن سود اوراق دولت به سود بانکی یا سایر اوراق بدهی گویای ایراد در چرخه تامین مالی دولت است. دولت به پیمانکاران و بانک‌ها بدهکار است، پیمانکاران به بانک‌ها و خود بانک‌ها نیز به بانک مرکزی بدهکارند. این چرخه بانک‌ها را دچار کسری نقدینگی کرده که این عامل نیز منجر به اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود. احمدی درباره اهداف بازار بدهی گفت: خاصیت ایجاد بازار بدهی این است که رو به جلو باشد. اوراق چاپ شده قبلی که حالا سررسیدشان نزدیک است با اوراق جدید دیگری پرداخت می‌شود و این سیر ادامه می‌یابد. اما در شرایط کنونی هنگام سررسید اوراق با منابع بانک مرکزی باید پرداخت صورت گیرد. اسم این بازار بدهی نیست. با این روش از اول مستقیم، بانک مرکزی بپردازد که 35درصد سود برای عده‌یی که دکان باز کرده‌اند، ایجاد نشود. بازار بدهی دو خاصیت اصلی دارد که تامین مالی کند و دوم اینکه رو به جلو باشد و بدهی با بدهی جدید جابه‌جا شود. در بازار بدهی با اصلاح مکانیسم عرضه و تقاضا نرخ باید اصلاح شود با 25درصد سود یعنی 3ساله بدهی دو برابر می‌شود.

وضعیت نابسامان کارگزاری‌ها: بررسی آماری مدیران ارشد صنعت کارگزاری نشان می‌دهد سن کم و کوتاه بودن دوره عملکرد مدیریتی موجب می‌شود، اخذ تصمیمات در صنعت کارگزاری کوتاه‌مدت باشد که این موضوع مخاطراتی را برای بازار سرمایه در پی دارد. بر این اساس رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درخصوص جزییات این گزارش گفت: در بخشی از این آمار میانگین سنی پرسنل صنعت کارگزاری 34سال ذکر شده که نشان می‌دهد، صنعت کارگزاری جوان است. حمیدرضا مهرآور با اشاره به اینکه این موضوع بی‌ارتباط با جوان بودن بورس کشور نیست، ادامه داد: معامله‌گران صنعت کارگزاری با توجه به تعریف شرح وظایف کارگزاران، کلیدی‌ترین پرسنل این صنعت هستند. بر این اساس آمار کانون کارگزاران نشان می‌دهد 71درصد سن مدیران معاملات و معامله‌گران صنعت کارگزاری زیر 35سال است که جوان بودن صنعت کارگزاری از یک سو موجب پویایی و تحرک در صنعت شده و از سوی دیگر نیاز به آموزش در صنعت کارگزاری را بیش از پیش نشان می‌دهد. وی افزود: این آمار نشان می‌دهد، مدیران تصمیم‌گیر در صنعت کارگزاری به سرعت درحال تغییر هستند و میزان وفاداری در سطح مدیران عالی نسبتا کاهنده است.

بازار طلا تکان خورد: به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه و اعلام سیاست‌های جدید پولی می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات نرخ ارز و قیمت جهانی طلا داشته باشد. در همین حال به دنبال آزمایش اتمی کره شمالی قیمت جهانی طلا در آغاز مبادلات روز گذشته دوشنبه با افزایش نسبی روبه‌رو شده است. به گزارش رویترز، آزمایش هسته‌یی کره شمالی موجب تشدید نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به تحولات شبه جزیره کره شده و این مساله موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا شده است. براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی با 0.8درصد افزایش به بیش از ۱۳۳۳دلار رسیده است. قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح خود از ۹نوامبر افزایش یافته است. ارزش ین ژاپن در بازارهای بین‌المللی ارز نیز در آغاز مبادلات روز گذشته با افزایش روبه‌رو شده است. کره شمالی روز یک‌شنبه ششمین آزمایش اتمی خود را انجام داده است. گفته شده که کره شمالی یک بمب جدید هیدروژنی را آزمایش کرده و این مساله موجب افزایش تهدید نظامی

پیونگ‌یانگ شده است. این اقدام کره شمالی با محکومیت بین‌المللی روبه‌رو شده و خطر واکنش نظامی امریکا و متحدانش را افزایش داده است.

 

ارسال نظر