تهران؛ آبستن حوادثی بزرگ‌تر از پلاسکو

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۶۹

جواد نوفرستی مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با اعتقاد به اینکه موضوع ایمنی و بحران تهران، یک موضوع فرابخشی است و از این رو شهرداری و شورای شهر جدید باید زمینه ایجاد همکاری بین‌بخشی را ایجاد کنند، گفت: توجه به 100 ساختمان خطرناک تهران و احیای جامعه ایمن و توجه به مدیریت یکپارچه شهری باید از اولویت‌های مدیران جدید تهران در زمینه ایمنی و بحران باشد.

به گزارش ایسنا، جواد نوفرستی در مورد اولویت‌های تهران در زمینه ایمنی و بحران اظهار کرد: براساس ارزیابی‌ها وضعیت 100 ساختمان از پلاسکو هم بدتر است و ساختمان‌هایی مانند آلومینیوم، کاوه و دنیای نور ازجمله این ساختمان‌ها هستند و این یک زنگ خطر بزرگ است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن گفت: امیدواریم که در این دوره به این لیست و فهرست‌ها توجه شود. البته انتظار این نیست که در چند ماه اول انجام شود بلکه باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در آینده دیگر شاهد حادثه‌یی مانند پلاسکو نباشیم.

وی با اشاره به آتش‌سوزی گرنفل لندن و مقایسه آن با پلاسکو گفت: یکی از تفاوت‌های عمده‌یی که میان این دو حادثه وجود داشت، شیوه واکنش به حادثه بود. درحال حاضر حدود 7ماه از حادثه پلاسکو گذشته اما تقریبا هیچ اتفاقی نیفتاده است ولی بعد از گذشت دو هفته از حادثه گرنفل، نخست‌وزیر انگلیس دستور بازدید سخت‌گیرانه ایمنی برای ساختمان‌های مشابه را داد.

وی با تاکید بر اهمیت آمادگی پیش از حادثه اظهار کرد: نباید حادثه رخ دهد و تبدیل به بحران شود. متاسفانه نگاه ما در مدیریت بحران کشور و شهرها معطوف به بعد از حادثه است و در زمینه پیشگیری نمره قبولی نمی‌گیریم. برای تاکید روی پیشگیری باید آگاه‌سازی، حساس‌سازی و مطالبه‌گری را جا بیندازیم. ما همیشه شعار می‌دهیم، پیشگیری بهتر از درمان است ولی در عمل باید در این راستا کار کنیم. نخستین اولویتی که در این زمینه در مورد تهران وجود دارد این است که 100 ساختمانی که لیست آنها وجود دارد براساس یک طرح ضربتی مورد توجه قرار بگیرند.

 ضرورت مدیریت یکپارچه شهری

وی اضافه کرد: نخستین کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد، مدیریت یکپارچه شهری است. امیدوارم در دوره کنونی این اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق بیفتد 17سازمانی که متولی ترافیک هستند، وحدت فرماندهی پیدا می‌کنند و در حوزه‌های دیگر نیز همین اتفاق می‌تواند رخ دهد.

نوفرستی با اشاره به زیرساخت‌های شهری تهران و لزوم توجه به آنها گفت: ما شاهد چند حادثه در تهران بودیم که مربوط به زیرساخت‌های شهری بود. ازجمله آنها فرونشست‌های زمین و حادثه شهران بود. در تمام خیابان‌ها و کوچه‌های ما شبکه بزرگ انشعاب گاز وجود دارد و شهر ما هم روی گسل زلزله است. در صورتی که زلزله بیاید این موضوع باعث بروز اتفاق‌های زیادی می‌شود. البته باید بگویم که در این زمینه کارهایی هم شده و هنگام زلزله انشعاب‌های گاز قطع می‌شوند اما گاز داخل لوله‌ها همچنان باقی می‌ماند که این خطرناک است. کسی نمی‌تواند زلزله را پیش‌بینی کند اما حتما می‌توان به ایمنی توجه کرد. اگر در بم به این موضوع توجه کرده بودیم 26هزار نفر کشته نمی‌شدند.

وی درباره زلزله احتمالی شهر تهران و تبعات آن نیز اظهار کرد: اگر در تهران زلزله بیاید دیگر صحبت از فوت چند 10هزار نفر نیست بلکه براساس پیش‌بینی‌ها احتمال فوت چند 100هزار نفری وجود دارد ضمن اینکه انفجارهای بعد از آن و قفل شدن بزرگراه‌های شهر هم باعث اختلال در روند امدادرسانی خواهد شد.

نوفرستی با اشاره به موارد دیگر نیز عنوان کرد: موضوعات تاسیسات برقی و جایگاه‌های پمپ بنزین و CNG سطح شهر هم جدی است که باید به آنها توجه بیشتری داشت. بعد از حوادثی که در سال‌های گذشته رخ داد، بخشنامه‌یی صادر کردند تا برای جایگاه‌ها حریمی رعایت شود.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با تاکید به وضعیت جایگاه‌های CNG اظهار کرد: توجه به این جایگاه‌ها دغدغه‌یی است که مورد نظر قرار گرفته ولی روند کند است. باید این جایگاه‌ها مورد بازرسی ادواری قرار بگیرند ولی اجرایی شدن این کار در سراسر کشور با وزارت کشور است. از این مساله مهم‌تر خودروهای دوگانه سوز با مخازن CNG هستند. بسیاری از اینها بیش از 10سال است که بازرسی نشده‌اند و می‌توان از آنها به عنوان بمب متحرک نام برد.

او همچنین بر همکاری بخش‌های مختلف در حوزه ایمنی شهر تاکید کرد و گفت: توجه به این مسائل و موارد مشابه آن تنها مربوط به شهرداری نیست و موضوعی بین‌‌بخشی است. شهرداری و شورای شهر باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند تا این مشارکت بین‌‌بخشی در حوزه‌های مختلف صورت بگیرد و الگوی این کار هم وجود دارد.

نوفرستی به قرار گرفتن تهران در میان جوامع ایمن اشاره کرد و ادامه داد: در تمام مناطق شهر تهران در دهه گذشته جامعه ایمن شکل گرفته و تمام مناطق به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوستند ولی بعد از الحاق در 5-4 سال اخیر این مساله به فراموشی سپرده شد بنابراین خاضعانه احیای جامعه ایمن مناطق 22گانه شهر تهران را از شورای شهر و شهرداری درخواست می‌کنم.

 

 

ارسال نظر