بازی‌های پرهزینه طبیعت

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۲۸:۰۸
کد خبر: ۱۰۵۹۳۷
بازی‌های پرهزینه طبیعت

گروه گوناگون  در چند روز گذشته، توفان قدرتمند «هاتو» در جنوب چین، 12 کشته و بیش از 150زخمی برجای گذاشت. طبق گزارش‌های به دست آمده، این توفان که یکی از قوی‌ترین توفان‌های شرق آسیا محسوب می‌شود، از هنگ‌کنگ آغاز شده و جزایر ماکائو در جنوب چین را گرفتار بادهای شدید، بارش سیل‌آسای باران و امواج بلند دریا کرد. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، کشورهای بسیاری گرفتار حوادث طبیعی مرگبار شده‌اند. طبق بررسی‌ها، امریکا در میان کشورهایی قرار دارد که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود، بیشتر با حوادثی از قبیل توفان، گردباد، خشکسالی و... مواجه می‌شود. در چند روز گذشته نیز، توفان شدید «هاروی» به تگزاس رسیده و به گفته کارشناسان، تاکنون بخش عمده‌یی از صنعت نفت امریکا را به چالش کشیده است. از سال 2008 تاکنون تگزاس شاهد چنین توفانی نبوده است.

طبق آمارهای به دست آمده، از سال 1987 تاکنون، خسارات بسیاری ناشی از حوادث طبیعی به امریکا وارد شده است. براساس گزارش‌های به دست آمده، توفان‌های استوایی، به‌عنوان یکی از بدترین بلایای طبیعی امریکا در 30 سال گذشته به‌شمار می‌روند. طبق آمارهای به دست آمده، تلفات ناشی از این توفان‌ها حدود 3 هزار و 98 نفر و خسارات ناشی از این توفان‌های استوایی نیز بیش از 562 میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر خساراتی که زمان وقوع این توفان‌ها به امریکا وارد شده، بررسی‌ها حاکی از آن است که توفان‌های استوایی، چرخه مواد غذایی را به میزان قابل‌توجهی مختل می‌کنند.

توفان‌های شدید، به‌عنوان دومین حوادث طبیعی مرگبار در امریکا شناخته می‌شوند. طبق آمار به‌دست آمده، این توفان‌ها در 30 سال گذشته، بیش از هزار تلفات بر جای گذاشته و نزدیک به 192.7میلیارد دلار خسارت به‌ بار آورده است. گاه بر اثر آشفتگی شدید جوی و اختلال شدید فشار هوا یا بر اثر برخورد دو جبهه هوای سرد و گرم، این توفان‌ها ایجاد می‌شوند که می‌توانند موجب قطع درختان، خرابی ساختمان‌ها و شکست شیشه‌ها شوند.

آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، زمین در سال‌های اخیر افزایش دمای بسیاری را تجربه کرده است. بر اثر گرم شدن زمین بسیاری از کشورها با مشکل کمبود آب و خشکسالی روبه‌رو شده‌اند. طبق آمار، کالیفرنیا، بزرگ‌ترین خشکسالی تاریخ را در چند سال گذشته تجربه کرده است. در این گزارش، خشکسالی به‌‌عنوان سومین حادثه مرگبار طبیعی معرفی شده است. تلفات ناشی از خشکسالی در 30 سال اخیر در امریکا، حدود 1633 نفر و خسارات ناشی از این حادثه، 189.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

بعد از توفان‌ها و خشکسالی، سیلاب‌ بزرگ‌ترین حادثه مرگبار در امریکا شناخته می‌شود. در این کشور، در 30 سال گذشته حدود 438 نفر از شهروندان امریکا بر اثر سیل جان خود را از دست داده و حدود 109 میلیارد دلار خسارت متحمل شده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده، بیشتر سیلاب‌ها در این کشور ناشی از توفان‌های شدید و باران‌های سیل‌آسا بوده است. تغییرات آب‌ و هوایی در سال‌های اخیر، تاثیر قابل‌توجهی بر گسترده اقلیمی جهان داشته است. با شروع فصل زمستان، نگرانی‌های بسیاری برای وقوع توفان‌های زمستانی ایجاد می‌شود. این توفان‌ها در امریکا، به‌عنوان پنجمین حادثه مرگبار طبیعی به‌شمار می‌روند. در این کشور، از سال 1987 تاکنون، حدود 778 نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین خسارت‌های ناشی از این توفان، نزدیک به 39.1میلیارد دلار برآورد شده است. آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز از جمله مواردی است که در 30سال اخیر خسارات و تلفات بسیاری را بر جای گذاشته است. طبق آمار به دست آمده، از سال 1987 تاکنون، بیش از 35 میلیارد دلار خسارات ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در امریکا بوده و بر اثر این حادثه، حدود 184 نفر، جان خود را از دست داده‌اند. یخبندان‌ها نیز از جمله مواردی هستند که هر چند در 30 سال گذشته، تلفات جانی زیادی بر جای نگذاشته‌اند، اما باتوجه به خساراتی که وارد کرده‌اند، از حوادث مرگبار و پرهزینه در امریکا به‌شمار می‌روند. طبق آمار، از سال 1987 تاکنون، خسارات ناشی از یخبندان‌ها در امریکا، حدود 19.5میلیارد دلار برآورد شده است.

 

ارسال نظر