مذاکره برای بازگشت «اپ‌»های ایرانی به «اپ‌استور»

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۰۲
مذاکره برای بازگشت «اپ‌»های ایرانی به «اپ‌استور»

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

مراسم معارفه آذری‌جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات صبح روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، محمود واعظی وزیر سابق وزارت ارتباطات و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، جمعی از مسوولان و مدیران ارتباطی کشور و خانواده شهید حججی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

در این مراسم اسحاق جهانگیری ضمن تبریک هفته دولت گفت: فناوری اطلاعات یکی از بخش‌های پیشران توسعه است و نقش موتور محرک برای سایر بخش‌های کشور را دارد. به همین دلیل، توسعه این بخش می‌تواند توسعه شتابان کشور را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اولویت‌های اصلی کشور مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اقتصادی گفت: مساله اقتصاد مقاومتی یکی از اولویت‌های اصلی است و فناوری اطلاعات و ارتباطات در ۵ رویکرد این سیاست، رکن اولیه را دارد. معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم استفاده از بخش‌های مرتبط با نرم‌افزار و سخت‌افزار در مساله اقتصاد مقاومتی گفت: باید صادرات نرم‌افزار و سخت‌افزار در این بخش به نقاط قوت اقتصاد کشور تبدیل شود. در همین حال موضوع اقتصاد متکی بر دانش و استفاده از استارت‌آپ‌ها نیز دیگر ارکان این بخش است. جهانگیری با تاکید بر لزوم استقرار دولت الکترونیک برای ارائه خدمات آنلاین به مردم و ایجاد شفاف‌سازی در نظام اداری و اقتصادی کشور گفت: فساد باید از نظام اداری اقتصاد کشور برداشته شود. اطلاعات بسیاری در مورد فساد اداری در اختیار ماست و لازم باشد آن را اعلام می‌کنیم اما هم‌اکنون بیشتر به دنبال مبارزه با این مساله هستیم. وی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم خواست تا با ایجاد «داشبورد اندازه‌گیری وضعیت دولت الکترونیک»، امکان رصد لحظه‌یی پیشرفت دولت الکترونیک را برای وی و رییس‌جمهور فراهم کند و در صورتی که این پروژه با سرعت مناسب پیش نرفت، مشخص شود که کدام دستگاه‌ها در این زمینه کوتاهی کردند. جهانگیری مطالبه بعدی دولت از وزارت ارتباطات را تکمیل شبکه ملی اطلاعات برشمرد و خاطرنشان کرد: باید کمبود و نواقص این پروژه مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه کسانی که به ناحق در مورد آذری‌جهرمی صحبت کرده‌اند، روزی از وی حلالیت می‌طلبند، گفت: مطمئن هستم که وی با عمل به تمام این دغدغه‌ها پاسخ خواهد داد. در ادامه این مراسم واعظی وزیر پیشین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشکر از معاونان و مدیران خود در وزارت ارتباطات گفت: در طول این 4 سال هر موفقیتی صورت گرفت، کار گروهی بوده است و اگر مشکلی ایجاد شده باشد مسوول آن من هستم. وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در این چهار سال برخی از اهداف از سال ۱۳۹۲ محقق شد، افزود: با وجود این کارهای باقی‌مانده زیادی داریم، زیرا سال ۱۳۹۲ در این حوزه بسیار عقب بودیم. بنابراین اگرچه کارهای زیادی انجام شده ولی نباید از کار و تلاش دست‌ برداریم.

  راه‌اندازی 20هزار شرکت در عرصه کسب و کارهای نو

همچنین آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم از راه‌اندازی 20 هزار شرکت نوپا در عرصه کسب و کار خبر داد و گفت: با برنامه اقتصاد جهادی طی این 4 سال اقدام به راه‌اندازی 20هزار شرکت کسب و کار نوپا، یک‌هزار شرکت متوسط، 100 شرکت بزرگ و 5شرکت بین‌المللی خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور مردم‌سالار است، گفت: فرهنگ و امنیت ما مدیون مردم است و اگر آنها در عرصه نباشند فرهنگ و امنیت نداریم، اما امروز این مردم دچار مشکل هستند و بیکاری یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که مردم را آزار می‌دهد. وی ادامه داد: اگر مردم ناامید شوند و ما پشتوانه آنها را از دست دهیم، مشکلات فرهنگی و امنیتی ۱۰برابر خواهد شد. ما موظفیم همه تلاش خود را به کار‌گیریم که مشکلات را حل کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر سهم فناوری اطلاعات در ایجاد اشتغال بیان کرد: بنا بر آمار بین‌المللی سهم اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات حدود دو درصد است که این عدد در کشور ما 0.2 است، یعنی ما ظرفیت رشد حداقل 10 برابری داریم بنابراین از محورهای اساسی این حوزه این است که ایجاد اشتغال کنیم. ما در چارچوب برنامه ششم توسعه ظرفیت ایجاد 100 هزار شغل داریم به خصوص که 17درصد فارغ‌التحصیلان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه فناوری اطلاعات هستند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم خود را در این راه ثابت‌قدم بدانیم، همدلی را حاکم کنیم، اختلاف نظر را کنار بگذاریم و مسیر خود را ادامه دهیم. ما مدیون خون شهدایی مانند شهید حججی هستیم و امیدواریم یادمان نرود بناست چه اهدافی را پیش ببریم. در ادامه این مراسم با حضور معاون اول رییس‌جمهور و محمود واعظی رییس نهاد ریاست‌جمهوری و آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خانواده شهید حججی به روی سن آمدند و با پخش کلیپی از شهدای مدافع حرم و تصاویری از خداحافظی شهید حججی تمبر یادبودی از این شهید رونمایی شد. همچنین در ادامه این مراسم حکم وزارت آذری‌جهرمی از سوی اسحاق جهانگیری به وی اعطا شد و از زحمات محمود واعظی قدردانی شد.

در حاشیه این مراسم محمود واعظی و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تعادل در خصوص واکنش نهاد ریاست‌جمهوری به حذف اپ‌های ایرانی از اپ‌استور و اقدام این نهاد گفت: به‌طور قطع ابزاری که ما در ریاست‌جمهوری در اختیار داریم همان وزارت امور خارجه است. وی گفت: موضوعات اینچنینی که مربوط به کشورهای خارجی می‌شود به این وزارتخانه اعلام می‌شود تا وزارت خارجه به صورت جدی پیگیر آن شود. وی افزود: آقای ظریف مذاکره‌هایی در این خصوص انجام داده‌اند و همچنان در حال بررسی این موضوع هستیم. وی گفت نهاد ریاست‌جمهوری نیز این مساله را پیگیری می‌کند و امیدواریم وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه در این خصوص به یک جمع‌بندی برسند و مشکل کاربران اپل در ایران حل شود. وی همچنین با اشاره به وضعیت اینترنت در سال 92 گفت: وضعیت اینترنت در سال 92 به قدری بد و وخیم بود که بنده به عنوان استاد دانشگاه برای دانلود کردن یک مقاله باید زمان طولانی را صرف می‌کردم حال اینکه با قطعی‌های پی‌درپی هم مواجه بودیم. وی افزود: در حال حاضر با این مشکل در خصوص اینترنت مواجه نیستیم.

  وزیر ارتباطات: تعرفه‌های اینترنت اصلاح می‌شود

همچنین آذری‌جهرمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اگر مساله حذف اپ‌های ایرانی از اپ‌استور سیاسی باشد، به‌طور قطع به گونه دیگری برخورد می‌کنیم، گفت: ایمیلی که اپل برای برخی شرکت‌های ایرانی در خصوص حذف برنامه آنها از اپ‌استور ارسال کرده است برای ما مفهوم ندارد.

 وی افزود: در حال حاضر مطابق با مقررات و قانون حقوقی در حال پیگیری این موضوع و حمایت از شرکت‌های ایرانی هستیم. در همین خصوص وزیر امورخارجه ایران نیز مذاکره‌یی با برخی مقام‌ها در مورد این اقدام انجام داده است و در صورت نیاز برای حل این مشکل وکیل حقوقی گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اپل سهم ۱۱درصدی در بازار ایران دارد، گفت: شرکت اپل به‌طور قطع به کاربران خود احترام می‌گذارد و ما معتقد هستیم این رفتاری نیست که مطابق با مقررات شرکت اپل باشد. تا پیش از این سیگنال‌های مثبت مختلفی را در خصوص این شرکت برای احترام به حقوق شخصی کاربران ایرانی دریافت کردیم، به عنوان مثال حدود دو هفته پیش آخرین ورژن منتشر شده سیستم عامل اپل، زبان فارسی را پشتیبانی می‌کرد. وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و یوتیوب گفت: رویکرد شورای عالی بر این است که با سرویس‌ها و شبکه‌های فیلتر شده در ایران مذاکره صورت گیرد چرا که ما معتقدیم این شبکه‌ها برای فعالیت در ایران باید به قوانین و خواست ما احترام بگذارد و ما اجازه نمی‌دهیم شبکه‌هایی که معضلات جدی داشته باشند در ایران فعالیت کنند. وی ادامه داد: برای مثال همان‌طور که شبکه یوتیوب موارد غیراخلاقی را بلاک می‌کند باید این سیاست را برای کاربران ایرانی متناسب با فرهنگ ما به صورت محلی پیاده‌سازی کند. بر این اساس ما در دولت آمادگی داریم این محدودیت‌ها را در صورتی که خواسته‌های ما اجابت شود، ‌برداریم. وزیر ارتباطات در خصوص مذاکره با توییتر گفت: در مورد توییتر هنوز مذاکره‌یی آغاز نشده اما توییتر درخواست همکاری در این زمینه داده است. برای مابقی شبکه‌ها نیز آمادگی خود را برای مذاکره با مدیران این شبکه‌ها آغاز کرده‌ایم. وی در ادامه از مشخص شدن وضعیت فروش اینترنت نامحدود خبرداد و گفت: این موضوع به عنوان اولویت اصلی وزارتخانه ارتباطات قرار گرفته است و تا یک ماه آینده وضعیت این مصوبه روشن می‌شود. جهرمی در مورد گرانی نرخی اینترنت با دفاع از تعرفه‌های فعلی اینترنت موبایل گفت: قیمت اینترنت موبایل در دنیا گران است اما با وجود این ایران به لحاظ شاخص «ارزیدن» جزو ده کشور اول دنیا به لحاظ این سرویس است. وی گفت: موضوعی که در مورد گرانی اینترنت مطرح می‌شود مربوط به اینترنت ثابت است که کشور ما شاخصی بهتر از رتبه ۹۰ در دنیا ندارد. این غیرطبیعی بودن قیمت سبب شده برنامه اصلاح تعرفه‌ها را مد نظر قرار دهیم. وزیر ارتباطات اضافه کرد: کمیته‌یی برای بررسی وضعیت تعرفه اینترنت ثابت و ارائه اینترنت نامحدود که پیش از این مصوب شد تشکیل شده است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده این تعرفه‌ها را نهایی کنیم.

وی ادامه داد: موضوع تعیین تکلیف تعرفه اینترنت ثابت در اولویت برنامه‌های صد روزه دولت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

جهرمی همچنین از برنامه‌ریزی برای رفع موانع کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد قوانین حمایتی در این بخش خبر داد و گفت: یکی از انتقادات مجلس به ما این بوده که در حوزه فناوری اطلاعات آمارهای شفافی وجود ندارد، ما معتقدیم به دلیل موضوعات مالیاتی و مقرراتی پیش پای فعالان این بخش بسیاری از شرکت‌ها درآمد خود را اعلام نمی‌کنند. بر این اساس قصد داریم با راهکارهای حمایتی وضعیت این بخش را شفاف‌سازی و برآورد کنیم و در بازه‌های مختلف زمانی طی چهار سال آینده در هر سال آماری از وضعیت بازار و خدمات این شرکت‌ها به صورت شفاف به مردم ارائه کنیم.

 

ارسال نظر