روزهای پر خبر امریکا

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۹۰
روزهای پر خبر امریکا

گروه جهان

تبعات هولناک توفان و سیل هاروی در تگزاس، درگیری مخالفان و موافقان ترامپ در کالیفرنیا، استعفاهای غیرمنتظره در وزارت خارجه و انتشار سندی مبنی بر تلاش تیم اقتصادی ترامپ برای ساخت برج در مسکو در اوج رقابت‌های انتخاباتی 2016 از جمله تحولات یک روز گذشته در ایالات متحده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس و شاهدان عینی نوشته که درگیری حامیان رییس‌جمهوری امریکا که در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز شرکت داشتند، با هزاران نفر از مخالفان او در شهر برکلی کالیفرنیا به خشونت کشیده شد و بیش از 12 نفر بازداشت شدند. در همین حال با تشدید ناآرامی‌هایی از این دست در چند هفته گذشته، نشریه یواس‎ای تودی نوشته که ترامپ قصد دارد، ممنوعیت استفاده از سلاح نظامی توسط پلیس را بردارد. باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا، 2014 فرمانی امضا کرده بود که نیروهای پلیس را از استفاده از خودروهای زرهی، سلاح با کالیبر بالا و مهمات نظامی منع می‌کرد. برخی نهادهای پلیسی امریکا با این استدلال که این تجهیزات برای سرکوب ناآرامی‌های محلی لازم است، مدت‌هاست که دولت را برای برداشتن این ممنوعیت تحت فشار قرار داده‌اند.

 ترامپ از طرف خودش حرف می‌زند

پس از آنکه سازمان ملل از خشونت‌های نژادپرستانه در امریکا انتقاد کرد، وزیر خارجه این کشور از ارزش‌های امریکایی دفاع کرد اما حاضر نشد درباره مواضع نژادپرستانه ترامپ علنی صحبت کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترامپ اوایل ماه جاری میلادی و زمانی‌که دوطرف درگیر در شارلوتزویل، ویرجینیا را به خاطر اقداماتشان مورد انتقاد قرار داد، باعث خشم عمومی شد. تیلرسون درباره اظهارات ترامپ گفته است: «رییس‌جمهوری از طرف خودش حرف می‌زند.» او در پاسخ به این پرسش که آیا خودش را از ترامپ جدا می‌داند یا خیر، گفته که در حرف‌هایش درباره ارزش‌های امریکایی صحبت کرده است.

جو بایدن، معاون سابق رییس‌جمهور امریکا هم دو هفته پس از خشونت‌های نژادپرستانه شارلوتزویل با ابراز انزجار از این وقایع، ترامپ را مسوول جسور شدن نژادپرستان خوانده است. بایدن در مقاله‌یی برای آتلانتیک نوشته است: «ما رییس‌جمهوری در امریکا داریم که باعث جسور شدن حامیان برتری سفیدپوستان شده است. در حوادث شارلوتزویل بار دیگر سابقه طولانی خشونت و نفرتی که مخالف با برابری نژادی در امریکاست، نمایان شد.»

بایدن با اشاره به سربرآوردن نئونازی‌ها، حامیان کوکلاکس کلان و برتری‌طلبان سفیدپوست از اتاق‌های تاریک، دورافتاده و فضای بی‌نام و نشان مجازی و رفتن به خیابان‌های یک شهر مهم تاریخ امریکا در روز روشن نوشته است: «ما بر سر روح ملت امریکا وارد یک جنگ تمام‌ عیار شده‌ایم. اقدامات بزرگی که در سال‌های اخیر در حمایت از آزادی‌های مدنی انجام دادیم اکنون با واکنش متقابل بی‌رحمانه از سوی پیرترین و تاریک‌اندیش‌ترین افراد در امریکا مواجه شده است. آیا ما از اینکه آنها سر برآوردند و به ما تاختند، شگفت‌زده هستیم؟ آیا فکر می‌کنیم که آنها به همین راحتی از بین خواهند رفت؟ آیا ما فکر می‌کردیم که شارلاتان‌ها و پیامبران دروغینی که در طول تاریخ کشور ما لکه ننگی هستند دوباره سراغ‌مان نیامده و بار دیگر مهاجران را مایه دردسر جلوه نمی‌دهند و از ناامیدی ایجاد شده سوءاستفاده نمی‌کنند؟... ما باید کاری را که رییس‌جمهورمان انجام نداده انجام دهیم. باید ارزش‌های امریکا را حفظ کنیم. باید از قانون اساسی کشورمان دفاع کنیم و به خاطر داشته باشیم که فرزندان ما دارند همه ‌چیز را می‌بینند.»

 استعفا در وزارت خارجه

رسانه‌ها همچنین گزارش داده‌اند که در ادامه تغییر و تحولات در دولت امریکا، تریسی آن جکوبسون عضو هیات نمایندگی امریکا در سازمان ملل و مسوول نظارت بر سیاست ایالات متحده در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده تنها تا اکتبر 2017 و یک ماه پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مشغول به کار خواهد بود. ویلیام ریوینگتون براونفیلد دستیار وزیر خارجه امریکا در امور اجرایی و مواد مخدر نیز گفته تا سپتامبر در این سمت فعالیت خوهد کرد. کریستی کنی همسر براونفیلد نیز که از کارکنان ارشد این وزارتخانه بود، چهار ماه پیش استعفا داد. از زمان روی کار آمدن ترامپ، بیش از 14 نفر از اعضای کابینه یا نزدیکان او برکنار شده یا کناره‌گیری کرده‌اند. در جدیدترین تغییرات در حلقه مشاوران ترامپ، جان کلی رییس ستاد کارکنان کاخ سفید، سباستین گورکا مشاور سیاست‌های ضد تروریستی و از نزدیکان استیو بنن مشاور راهبردی معزول ترامپ را برکنار کرد.

 ساخت برج ترامپ در مسکو

در همین حال نشریه واشنگتن‌پست در گزارشی افشاگرانه نوشته که شرکت ترامپ در اوج رقابت‌های انتخاباتی به‌دنبال طرحی برای گسترش برج ترامپ در مسکو بوده است. این نشریه به نقل از منابع آگاه نوشته است: «فلیکس ساتر توسعه‌دهنده املاک و مستغلات روس‌تبار از ترامپ مصرانه خواسته بود که برای تبلیغات به مسکو سفر کند و پیشنهاد داده بود می‌تواند، مسائل فوق‌العاده‌یی را درباره او به ولادیمیرپوتین رییس‌جمهوری روسیه بگوید.»

بنا بر این گزارش، ساتر نوامبر 2015 در ایمیلی پیش‌بینی کرده بود که وی و رهبران تجاری سازمان ترامپ به‌زودی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مسکونی در تاریخ املاک و انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور را جشن خواهند گرفت. جزئیات این ایمیل که قرار است به‌زودی برای تحقیقات بیشتر در اختیار کنگره قرار گیرد، احتمالا به تماس‌های بیشتری بین افراد مرتبط با روسیه و تیم نزدیک ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی اشاره خواهد کرد.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره تماس مشاوران ترامپ در سطوح پایین و ارشد با روس‌ها فاش شده است. گفته شده، جف سشنز دادستان کل امریکا که در رقابت‌های انتخاباتی سناتور و مشاور تبلیغات ترامپ بود دوبار با سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه دیدار داشته است. دونالد ترامپ جونیور پسر ارشد ترامپ نیز ژوئن 2016 سازماندهی نشستی را با حضور جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ و پل مانافورت مدیر تبلیغات ترامپ برعهده داشته است. به عنوان بخشی از تلاش دولت مسکو برای کمک به کمپین تبلیغاتی ترامپ به پسر بزرگ ترامپ وعده داده شده بود که وکیل روس اطلاعات مخربی را درباره هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها ارائه خواهد داد. برخی ایمیل‌های رد و بدل شده نیز حکایت از آن دارند که جورج پاپادوپاولوس مشاور تبلیغات ترامپ نیز دنبال سازماندهی نشست‌هایی با حضور ترامپ و پوتین یا سایر مقامات روس بوده که از آن جلوگیری شده است. ترامپ هرگونه رابطه تجاری با روس‌ها را در جولای 2016 تکذیب کرد.

 

 

ارسال نظر