اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۸۸

بازرگانان از تسهیلات کنوانسیون «آ.ت.آ» استفاده کنند

«امور کارنه تیر» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد که صاحبان کالا، شرکت‌های بازرگانی صادراتی و وارداتی، شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند برای بازاریابی و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، کالاهای خود را بدون ارائه ضمانت به‌طور موقت وارد کنند. صاحبان کالا، شرکت‌های بازرگانی صادراتی و وارداتی، شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند برای بازاریابی و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، کالاهای خود را بدون ارائه ضمانت به‌طور موقت وارد کنند. امور کارنه تیر اتاق ایران اعلام کرد این امکان با توجه به عضویت گمرک ابران در کنوانسیون آ.ت.آ در سال 1384 فراهم شده است. بر این اساس، استفاده از سند آ.ت.آ به جای ضمانتنامه گمرکی نه تنها ورود یا عبور موقت را آسان‌تر می‌کند، بلکه سبب کاهش هزینه و دیگر بروکراسی‌های اداری نیز می‌شود. در حال حاضر برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازاریابی، کارنه آ.ت.آ مهم‌ترین سند گمرکی به شمار می‌آید و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با استفاده از این سند، کالای خود را به مدت حداکثر یک‌سال به‌طور موقت در کشورهای عضو کنوانسیون به معرض نمایش و بازاریابی قرار دهند و از پرداخت ضمانت موقت حقوق و عوارض گمرکی معاف باشند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در چارچوب قانون به عنوان موسسه ضامن و صادرکننده آ.ت.آ مسوول تامین سلسله تضمین‌ها و اجرای مقررات مربوطه بر اساس رویه اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) است. از دیگر وظایف عمده اتاق ایران به عنوان موسسه ضامن کارنه آ.ت.آ، صدور کارنه آ.ت.آ، بررسی اخطاریه و مطالبات گمرک از کارنه‌های صادره ایرانی و خارجی، نظارت بر نحوه استفاده افراد یا شرکت‌ها از کارنه آ.ت.آ، بررسی و دریافت اسناد و مدارک لازم برای پذیرش افراد یا شرکت‌های حقیقی و حقوقی به رویه آ. ت. آ، ارائه آموزش‌های حرفه‌ای، همکاری با ICC در فرانسه برای اجرای هر چه بهتر رویه آ.ت.آ و رعایت و اجرای کلیه بخشنامه‌های صادره توسط ICC است.

شاخص توسعه‌یافتگی از نگاه بخش خصوصی

همایش سرمایه‌گذاری مسوولانه و کارآفرینی اجتماعی به همت کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق ایران و با همکاری سفارت کره‌جنوبی در تهران برگزار شد که نمایندگانی از کشورهای اتریش، بلغارستان، کره‌جنوبی، اوکراین، ارمنستان و ایران میهمان آن بودند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، این همایش با هدف توانمندسازی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از نظر مسوولیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های نیکوکارانه در قالب سازمانی و نه اقدامات فردی و دریافت تجربیات کشورهای مختلف در این عرصه برگزار شد. در این مراسم نایب‌رییس اتاق ایران، به نقش اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در پررنگ‌تر شدن نقش بنگاه‌ها در فعالیت‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌های مسوولانه اشاره کرد. محمدرضا انصاری، مبحث مسوولیت اجتماعی را پرچم‌دار تحولات بزرگی در دنیا عنوان می‌کند که امروزه به یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی تبدیل شده است. به عقیده او اقدامات خیرخواهانه از دیرباز توسط ایرانی‌ها انجام می‌شده اما مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها، اقدامی سازمان‌یافته است که می‌تواند اثرگذاری وسیع‌تری در جامعه داشته باشد. به گفته او، این مفهوم به اندازه‌یی در جوامع مختلف مهم شده که امروز به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی مطرح است. انصاری با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی، مفهوم کهنه‌یی نیست، تصریح کرد: مبحث مسوولیت اجتماعی از دهه 70 میلادی پرچم‌دار تحولات بزرگی در دنیا بوده است و بنگاه‌های اقتصادی به‌تدریج پی بردند که در روند فعالیت‌های خود با انسان روبه‌رو هستند و باید در رفتار با آنها، روش‌های جدیدی اتخاذ شود؛ روش‌هایی که با عواطف و روح انسان‌ها سازگار باشد. فاطمه دانشور عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس سابق کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها با حضور در این همایش از فراگیر شدن این مفهوم در بین واحدهای مختلف اقتصادی در کشور ابراز خرسندی کرد. در این مراسم سفیر کره‌جنوبی، نماینده وزارت خارجه این کشور و نمایندگانی از شرکت‌های مطرح کره که در ایران نیز فعال هستند، به تجربیات خود در توسعه مسوولیت اجتماعی بین بنگاه‌های اقتصادی اشاره کردند.

رونق در صنعت لاستیک طی سال ۱۳۹۵

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت گفت: طی سال گذشته ۲۴۳هزار لاستیک و تیوب توسط ۱۰واحد تولیدی فعال در کشور تولید شده که این میزان تولید ۶۷درصد ظرفیت‌ اسمی کارخانجات کشور را در برمی‌گیرد. به گزارش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، وحید منایی با بیان خلاصه‌یی از وضعیت لاستیک در سال1395 گفت: در این مدت جهت رفع نیاز داخلی در مجموع 109هزارتن انواع تایر و تیوب به کشور وارد شده که البته در مقایسه با مدت مشابه سال 1394 در حدود 8.3 درصد افزایش داشته است. که در میان انواع لاستیک سواری و باری – اتوبوسی بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته وی، درسال گذشته میزان صادرات صورت گرفته توسط شرکت‌های تولیدی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به میزان صادرات سال 1394 حدود 20 درصد کاهش نشان می‌دهد. وی همچنین با اشاره به حاکمیت وضعیت رقابتی براساس عرضه و تقاضا در بازار تصریح کرد: حسب نظارت به عمل آمده در نرخ فروش اغلب لاستیک‌های تولیدی توسط شرکت‌های تایرساز داخلی در سال 95 افزایش قیمتی مشاهده نشده، اما قیمت این محصول در سطح بازار در بعضی از اندازه‌های لاستیک با نوساناتی همراه بوده است. معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت با بیان اینکه افزایش قیمت لاستیک پرایدی در بازار با بیشترین سهم تقاضا در صدر قرار داشته است، افزود: حسب بررسی‌های به‌عمل آمده از جمله دلایل نوسانات قیمت آن، افزایش فروش تایر به خودروسازان و کاهش عرضه در سطح بازار نسبت به سال 1394، حذف تخفیفات اعطایی به نمایندگی‌ها و افزایش قیمت جهانی مواد اولیه بوده است.

 

 

ارسال نظر