تسویه معاملات ارزی نفت خام با یورو خواهد بود

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۳۱

 مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سمات گفت: نخستین‌بار مکانیسم تسویه معاملات ارزی نفت خام در بازار سرمایه ایران فراهم شد تا مسیر معاملات بین‌المللی این محصول هموار شود.

به گزارش «تعادل» و به نقل از سمات؛ محمدرضا محسنی افزود: اقدامات گسترده‌یی برای تامین زیرساخت‌های معاملات بین‌المللی نفت خام در بورس انرژی انجام شده و شرایط برای معاملات این محصول فراهم است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: بانک توسعه صادارت ایران، نخستین بانکی است که تسویه معاملات ارزی نفت خام را در بورس انرژی انجام خواهد داد و تعداد بانک‌ها افزایش می‌یابد. وی تسویه معاملات نفت خام در بورس انرژی را با یورو اعلام کرد و گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با ارسال نامه‌یی به وزارت نفت، آمادگی خود را برای آغاز این معاملات در بازار سرمایه اعلام کرده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر آغاز شود. ایده راه‌اندازی بورس نفت نخستین‌بار در اواخر دهه 70 و در چارچوب سیاست‌های برنامه سوم توسعه کشور مطرح شد.

همچنین هیات وزیران در سال 86 ایجاد بورس نفت را به وزارت اقتصاد تکلیف کرد و به این ترتیب وزیر وقت اقتصاد که همزمان دبیر شورای عالی بورس نیز بود، سازمان بورس را موظف به واگذاری عرضه فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران کرد.

با وجود همه چالش‌ها در 22 تیر1390 نفت خام روی تابلوی معاملات بورس کالا رفت اما در همان ابتدای کار با شکست مواجه شد، چرا که نفت خام در این بازار طی 9 مرحله دیگر عرضه شد که تنها در یک مرحله به فروش رفت.

تلاش‌ها برای ورود نفت و سایر حامل‌های انرژی به بازار سرمایه و تعیین قیمت این محصولات در بورس، اوایل سال 1390 شکل دیگری یافت و با تصمیم شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خردادماه سال 1390، بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور برای عرضه محصولات و مشتقات نفتی، برق، گاز طبیعی، زغال‌سنگ و سایر حامل‌های انرژی شکل گرفت.

 

 

ارسال نظر