راهپیمایی 10 روزه با درخواست برکناری ترامپ

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۱۸

گروه جهان| فعالان امریکایی از دوشنبه(امروز) راهپیمایی 10روزه خود را با هدف محکومیت برتری نژادی و درخواست برای برکناری دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری آغاز کردند.

به گزارش تارنمای هیل، این راهپیمایی از شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا شروع شد و چهارشنبه آینده در شهر واشنگتن به پایان می‌رسد. سازمان‌دهندگان این راهپیمایی گفته‌اند که پس از پایان این برنامه هر روز تظاهرات مسالمت‌آمیز اشغال واشنگتن را برگزار می‌کنند. در تارنمای سازمان‌دهندگان این راهپیمایی که «راهپیمایی برای مقابله با برتری سفیدپوستان» نام گرفته، آمده است: «زمان مقابله با برتری‌طلبی سفیدپوستان در دولت و تاریخ ما فرا رسیده است. ما می‌خواهیم رییس‌جمهوری ترامپ به دلیل همراهی این ایدئولوژی برکنار شود و خواهان دستور کاری هستیم که ضربه وارد شده بر کشور و مردم را جبران کند.»

خشونت‌های مربوط به برتری نژادی چندی پیش در شهر شارلوتزویل و با اعتراض‌ حامیان نژاد سفیدپوست به براندازی مجسمه یادبود دوران برده‌داری آغاز شد. فعالان مخالف نژادپرستی نیز به طور همزمان تظاهراتی برگزار کردند و فردی که ظاهرا با ملی‌گرایان سفیدپوست ارتباط داشت با خودرو به میان معترضان هجوم برد. در این حمله یک زن 32ساله کشته و 19نفر دیگر زخمی شدند. ترامپ «همه طرف‌های درگیر» را مقصر دانست و این مساله به تشدید تنش‌ها منجر شد. به دنبال اظهارات ترامپ مخالفان برتری نژادی در سراسر امریکا تظاهرات کردند و در برخی مناطق مجسمه‌های دوران برده‌داری را سرنگون کردند. ترامپ در اظهاراتی دیگر در شهر فینیکس از اقدامات کلانتر متهم به نژادپرستی تقدیر سپس او را عفو کرد و این مساله بار دیگر به تظاهرات‌های گسترده و انتقادهای گسترده از رییس‌جمهوری انجامید.

روزنامه آریزونا ریپابلیک تصمیم ترامپ برای عفو کلانتر جو آرپایو را «توهین و سیلی محکمی به جامعه لاتین‌تبار» امریکا توصیف کرد و افزود: عفو آرپایو نشان می‌دهد که ترامپ از رفتارهای «پوپولیستی» خود عقب‌نشینی نکرده است. ترامپ با عفو آرپایو به ‌روشنی نشان داد که نه تنها با نژادپرستی موافق است بلکه نژادپرستی برای او یک هدف محسوب می‌شود. این یک مشکل بزرگ برای امریکایی‌هاست که بر این باورند در کشوری زندگی می‌کنند که در نظام قضایی آن همه برابر هستند. جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا در انتقاد از ترامپ نوشت:«آرپایو به علت نادیده‌گرفتن حکم قاضی فدرال و تداوم رفتار نژادپرستانه با لاتین‌تبارهای ایالت آریزونا براساس وضعیت مهاجرتی آنها در دادگاه مجرم شناخته شده است؛ گرچه رییس‌جمهوری امریکا از اختیارات لازم برای چنین بخششی برخوردار است اما این اقدام در این برهه از زمان و با توجه به اینکه آرپایو از اقدامات خود ابراز پشیمانی نکرده، خلاف ادعاهای رییس‌جمهوری مبنی بر لزوم احترام به قانون است.»

 

ارسال نظر