قالیباف در مکه؛ نجفی در انتظار حکم

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۶۷
قالیباف در مکه؛ نجفی در انتظار حکم

 گروه راه و شهر‌سازی| آزاده کاری |

در شرایطی که مسوولان شهری منتظر تایید حکم محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار جدید از سوی وزارت کشور هستند تا بعد از برگزاری مراسم تودیع و معارفه، شهردار جدید کار خود را آغاز کند، محمدباقر قالیباف روز گذشته به حج واجب رفت. باتوجه به اینکه این سفر حداقل 20 روز طول می‌کشد، پیش‌بینی می‌شود مراسم تودیع و معارفه برای شهردار قدیم و جدید پایتخت برگزار نشود. البته این رفتار قالیباف مسبوق به سابقه است. وی در سال 84 که برای نخستین‌بار برای شهرداری تهران انتخاب شد در سفر حج بود. زمانی که شورای شهر دوم او را برای شهرداری تهران انتخاب کردند نیز قالیباف در سفر حج عمره بود. او حالا هم با پایان عمر مدیریتش در شهرداری تهران به حج رفته است. احتمالا پست بعدی او نیز مانند گذشته در شهر مکه به او ابلاغ می‌شود.

به نظر می‌رسد شهر تهران این روزها -دست‌کم دیروز- بدون داشتن مدیر اداره می‌شود. نجفی عنوان کرده که تا زمان تایید حکمش وارد شهرداری نمی‌شود و تا زمان تنظیم این گزارش هنوز حکمی در این باره صادر نشده است. قالیباف هم به جای آنکه تا زمان آغاز به کار رسمی شهردار جدید در شهر بماند و کار خود را تحویل شهردار جدید بدهد، ‌شهر را ترک کرده است. البته نجفی عنوان کرد که کارها را در دفتر خودش بیرون از شهرداری پیگیری می‌کند و حتی در این چند روز تصمیم‌هایی در ارتباط با شهر گرفته است. با وجود این محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، خبر داده در صورتی که حکم شهردار جدید تهران تا امروز، یک‌شنبه، از سوی وزارت کشور صادر نشود، برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب می‌شود.

 نخستین روز شهرداری نجفی

به گزارش «تعادل»، روز گذشته نیز نجفی دیداری با مدیران و معاونان شهرداری در شورای شهر داشت. در این جلسه معاونان شهردار سابق گزارشی از وضعیت شهر در حوزه کاری خود را ارائه دادند. در اقدام بعدی شهردار جدید از محل وقوع آتش‌سوزی انبار کالا در خیابان فداییان اسلام بازدید کرد.

نجفی در دیدار با معاونان شهرداری از ضرورت تهیه لیستی از اولویت‌ها و فوریت‌ها برای شهر تهران خبر داد و گفت: قطعا اولویت‌ها و فوریت‌ها با درنظر گرفتن تفاوت میان آنها به صورت مجزا پیگیری و درخصوص آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به تشریح اولویت‌های شهرداری تهران افزود: تعیین اولویت کار مشکلی است، چراکه همه مسائل با یکدیگر مرتبط هستند. برای مثال، بحث آلودگی هوا با موضوعاتی همچون حمل‌ونقل و ترافیک در ارتباط هستند و مجموعه اولویت‌ها درنظر گرفته شده است، اما باید اولویت‌ها و فوریت‌ها از یکدیگر تفکیک شوند، از این رو، لیستی از اولویت‌ها و فوریت‌ها تهیه شده که درخصوص آنها پیگیری و تصمیم‌گیری خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه‌ درخصوص جابه‌جایی مدیران و معاونان مجموعه شهرداری نیز تصریح کرد: در طول هفته‌ جاری با مدیران و معاونان جلسات دیگری به‌صورت خصوصی برگزار خواهم کرد و طی این مسیر ممکن است برخی آنها علاقه‌یی برای ادامه‌ کار نداشته باشند یا بالعکس من علاقه‌یی به کار با آنها نداشته باشم. در مجموع این هفته‌ برای آشنایی با مدیران و معاونان اختصاص خواهد داشت و هنوز تصمیم‌گیری برای جابه‌جایی مدیران و معاونان زود است.

وی در جلسه با معاونان و مدیران شهرداری تهران هم تصریح کرد: به آقای قالیباف گفتم مگر می‌شود ۱۲سال شهردار تهران بود و زحمت نکشید که از زحمات ایشان تشکر می‌کنم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه خدمت افتخار شهرداری است، افزوده است: شهرداری یک نهاد خدماتی است منتها معتقدم باید این خدمت با رویکرد اجتماعی باشد. ما افتخار می‌کنیم که شهرداری یک نهاد خدماتی است و به مردم خدمت می‌کند. نباید بگوییم شهرداری کارش خدمت و خدمات نیست، نمایشگاه باز باران و سایر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده از قبل باید ادامه پیدا کند. نجفی تاکید کرده است: تا زمانی که حکمم امضا نشود به شهرداری نمی‌آیم، اما در دفتر خود خارج از شهرداری جلسات و کارها را ادامه خواهم داد.

 نیامدیم که شهر را به‌هم بریزیم

نجفی همچنین در کانال تلگرامی خود با تاکید بر اینکه نیامدیم که شهر و شهرداری را به‌هم بریزیم، نوشت: در مورد تک‌تک ما شایعه‌های بسیاری در جریان است که پشت آنها اخبار دروغ قرار دارد. به‌همین نسبت باید بپذیریم که در مورد دیگران هم شایعات مبتنی بر اخبار دروغ وجود دارد. به‌طور مثال در زمان نوشتن برنامه برای ارائه به شورا از سوی من، حداقل ۱۰ گروه را مطرح کردند که برای من برنامه می‌نویسند. بعد از گرفتن رای اعتماد من از شورا نیز اعلام کردند که ما ۸۰۰ نفر را آماده کرده‌ایم تا کار را تحویل بگیریم. شایعه مبنی بر تغییر نیروی شهرداری از ۶۳هزار و ۶۰۰ نفر به ۱۵ هزار نفر نیز در این مدت مطرح شد. وی با بیان اینکه مدیریت شهری جدید از نظر رویکرد و برنامه‌ها تفاوت‌هایی با دوره قبل خواهد داشت، افزود: بالاخره مردمی که به این شورا رای داده‌اند انتظاراتی فراتر از گذشته داشتند و براساس جهت‌گیری و رویکردهای اعضای شورا رای دادند. بر همین اساس مطمئنا رویکردها تغییر می‌کند.

 واسپاری برخی مسوولیت‌های شهرداری

نجفی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۶ و برنامه ۵ساله شهرداری تهران به لزوم برون‌سپاری برخی اقدامات مدیریت شهری تصریح شده است، بیان کرد: شهرداری تهران باید به‌صورت جدی به سمت برون‌سپاری حرکت کند که این اتفاق در این ۱۲سال بعضا انجام شده اما در آینده با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. البته علاوه بر برون‌سپاری من به واسپاری نیز اعتقاد دارم به این معنا که اقداماتی که اصلا جزو مسوولیت شهرداری نبوده و شهرداری در شرایطی که میدان عمل خالی بوده کار را برعهده گرفته دلیل ندارد ادامه پیدا کند. این درست نیست که در انجام مسوولیت‌های مستقیم از نظر کیفی ضعیف عمل کنیم و مسوولیت‌هایی که چندان در حوزه شهرداری نیستند را برعهده بگیریم.

وی با بیان اینکه شهرداری امسال سال سختی خواهد داشت، اظهار کرد: هر تغییر و تحولی در این سطح عالی ابتدا با مقداری توقف، بحث و گفت‌وگو همراه است. حتی اگر برخی از مدیران بمانند هم نیاز است تا یکی دو ماه با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو بنشینیم و تغییراتی در رویکردها و برنامه‌ها ایجاد کنیم. در گذشته سیاست‌هایی اتخاذ شده که ممکن است تغییر کند که این مساله خود موجب توقف و کندی می‌شود. البته در مورد ارائه خدمات اصلی نباید این اجازه را دهیم که کار با توقف و کندی روبه‌رو شود.

نجفی با تاکید بر اینکه مشخص نیست، بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران محقق شود، عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۱هزارمیلیارد تومان عملکرد بودجه داشتیم اما امسال درخصوص تحقق ۱۷هزار و ۹۰۰میلیارد تومان هم شک داریم. این درحالی است که برخی از هزینه‌ها همچون پرداخت حقوق که شامل ۷هزار و ۲۰۰میلیارد تومان می‌شود غیرقابل توقف است. شهرداری مطالباتی دارد اما بخش عمده این مطالبات، مطالباتی نیست که سال جاری وصول شود البته در مورد بخش دیگر باید فشار بیاوریم.

  بخشی از مطالبات از دولت «روی هواست»

وی با تاکید بر اینکه نه اهل پرونده‌سازی و نه اهل بی‌انصافی هستیم، گفت: امسال همت می‌کنیم تا درآمدهای پایدار شهرداری را بالا ببریم اگرچه احقاق بخشی از این درآمدها بسیار سخت است اما باید این کار را بکنیم. نباید فراموش کنیم بخشی از مطالباتی که ما از آن صحبت می‌کنیم، پایه‌اش روی هواست. نمونه آن مطالبات شهرداری از دولت است. در ۶ سالی که در شورای شهر بودیم به طور مرتب به دولت انتقاد می‌کردیم که سهم خود را بدهد اما در گزارشی که آقای طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصاد ارائه کردند سرجمع بر این عقیده بودند که شهرداری به دولت بدهی دارد که بخشی از این حرف هم درست است. وی گفت: ما می‌گوییم شهرداری ۱۸هزارمیلیارد تومان طلب دارد. این ادعا را براساس قوانین بودجه سالانه که در تبصره‌ها احکامی آورده که دولت می‌تواند اینقدر از فلان ردیف به شهرداری بدهد، مطرح می‌کنیم. ما اگر همان سال می‌توانستیم از دولت این را می‌گرفتیم که هیچ در غیر این صورت منطقی نیست که بگویم سال ۹۳و ۹۴و ۹۵ دولت مجاز بوده، مبلغی را تخصیص دهد و این کار را نکرده است. شاید آن زمان که قانونگذار قانون را می‌نوشت باید به طور صریح اشاره می‌کرد که دولت مکلف است نه مجاز. البته درخصوص بخش دیگر همچون اختصاص یک سوم هزینه جاری مترو دولت ملزم بوده که در این مورد می‌توانیم موضوع را پیگیری کنیم.

  شهرداری نهاد اجتماعی نیست

نجفی با اشاره به اینکه امیدواریم با ادامه خدمات انجام شده چیز تازه‌یی به آن بیفزایم، تصریح کرد: درخواست من از دوستان این است که به شهرداری برای ارائه خدمت به مردم همکاری کنند. باید بدانیم مسائلی که جنبه فوری دارند همچون کیفیت خدمات ارائه شده در مسائلی همچون رفت و روب نباید به هیچ عنوان کاهش پیدا کند. من با تبدیل شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهاد اجتماعی مخالفم و معتقدم شهرداری سازمانی خدماتی با رویکرد اجتماعی است. ما سازمان خدماتی هستیم و ارائه خدمتی که برای مردم قابل درک است با رویکردی اجتماعی برای ما افتخار محسوب می‌شود.

 

تودیع و معارفه شهردار بدون قالیباف هم برگزار می‌شود

حجت نظری، عضو شورای پنجم در گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال نبود قالیباف در مراسم تودیع و معارفه شهردار جدید تهران گفت: طبیعتا برگزاری مراسم تودیع و معارفه بعد از صدور حکم توسط وزارت کشور صادر می‌شود و تا این لحظه حکم صادر نشده است.  وی با بیان اینکه بعد از صدور حکم وزارت کشور برای مراسم تودیع و معارفه برنامه‌ریزی خواهیم کرد، گفت: البته اینکه در مراسم تودیع و معارفه شخص تودیع شونده حضور نداشته باشد، اتفاق غیرعادی نیست و قبلا چنین مراسمی بدون حضور تودیع شونده برگزار شده است.  البته بهتر است هر دو طرف حضور داشته باشند تا ضمن تقدیر از زحمات مسوول قبلی کار به مسوول جدید تحویل داده شود اما همانطور که گفتم اینگونه نیست که در صورت نبود تودیع شونده، مراسم برگزار نشود. تلاش ما این است که آقای قالیباف حضور داشته باشند اما در غیر این صورت بدون حضور ایشان هم مراسم برگزار خواهد شد.  قالیباف باید دفتر خود را به طور کامل در اختیار شهردار جدید قرار دهد تا وی بتواند فعالیت خود را از سر بگیرد. نظری در پاسخ به اینکه آیا قالیباف چیزی به شهردار جدید تحویل داده است یا خیر عنوان کرد: در این باره چیزی نمی‌دانم اما با توجه به اینکه آقای نجفی وارد شهرداری نشده‌اند، بعید می‌دانم این اتفاق افتاده باشد.  وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون درباره گزینه سرپرست شهرداری صحبتی شده است یا خیر، عنوان کرد: تاکنون درباره این موضوع بین اعضای شورا صحبتی نشده و فقط یک بار درباره تعیین سرپرست صحبت شد که به این نتیجه رسیدیم فعلا نیازی به انتخاب سرپرست نیست.

 

 

 

ارسال نظر