سرخط انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۲۸

 فارس| عراق برای فرار از سیاست قیمت‌گذاری عربستان‌سعودی، به‌دنبال تغییر شاخص قیمتی نفت خود به DME عمان است. به گزارش رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند؛ شرکت بازرگانی نفتی عراق (SOMO) به مشتری‌های خود اطلاع داد که شاخص قیمتی خود را از نفت خام بصره به DME عمان تغییر خواهد داد. قرار است این شاخص قیمتی از ژانویه 2018 اجرایی شود.  تغییر شاخص قیمتی درباره نفت عراق روی قیمت روزانه 2 میلیون بشکه نفت خام تاثیر خواهد گذاشت. احتمالا عراقی‌ها به‌دنبال این هستند با توجه به نقشی که سعودی‌ها در تعیین قیمت نفت در منطقه دارند، از این بازی دور شوند.

 

 تسنیم| شرکت رسنفت روسیه که شرکت اسار اویل هند را خریداری کرده است باید مبلغ ۲ میلیارد یورو، معادل 2.4میلیارد دلار بابت خرید نفت ایران به این کشور پرداخت کند.  به گزارش رویترز، شرکت رسنفت روسیه و شرکایش قرارداد 12.9 میلیارد دلاری خرید شرکت اسار اویل هند را نهایی کردند و بدین‌ترتیب جا پای مهمی در یکی از رو به رشدترین بازارهای مصرف نفت جهان به‌دست آوردند.  این نخستین قرارداد شرکت رسنفت در بخش پالایشگاهی آسیا به‌شمار می‌رود و بزرگ‌ترین فروش خارجی یک شرکت هندی به‌شمار می‌رود.  اکنون مالکان جدید شرکت اسار اویل 600میلیون دلار بدهی این شرکت به بانک‌های هندی را تسویه خواهند کرد و همچنین باید مبلغ 2 میلیارد یورو، معادل 2.4 میلیارد دلار بابت خرید نفت از ایران پرداخت کنند.

 ایسنا| عربستان‌سعودی یک چارچوب رگولاتوری برای مصرف‌کنندگان انرژی درخصوص اداره سیستم‌های تولید نیروی خورشیدی کوچک‌شان و همچنین صادرات برق مازاد به شبکه ملی صادر کرد.  این مقررات از اول جولای سال میلادی آینده به اجرا درآمده و تاسیسات فتوولتاییک کوچک با ظرفیت تولید حداکثر ۲ مگاوات را تحت پوشش قرار می‌دهد. مصرف‌کنندگان برق مازادی خواهند داشت که مصرف آینده آنها را جبران می‌کند و پس از یک سال، پول نقد با تعرفه مصوب رگولاتوری دریافت می‌کنند.  عربستان‌سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، در حال حاضر تاسیسات انرژی تجدیدپذیر محدودی دارد اما قصد دارد با اجرای ۶۰پروژه و سرمایه‌گذاری بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار، تا سال ۲۰۲۳ سالانه 9.5 گیگاوات برق از چنین منابعی تولید کند.

  ایسنا| لیتوانی در نتیجه قراردادی با هدف کاهش وابستگی به روسیه و تحکیم روابط با واشنگتن، نخستین محموله LNG از امریکا را خریداری کرد.  الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ کشورهای منطقه بالتیک را به وحشت انداخت اما اکنون اعضای ناتو و اتحادیه اروپا نیز نگران هستند.  وزیر امور خارجه لیتوانی به رویترز گفت: این مساله برای کل منطقه اهمیت دارد. ما می‌خواهیم روابط‌مان با امریکا را در بسیاری از جهات علاوه بر دفاع و امنیت، تحکیم کنیم و تجارت انرژی یکی از بخش‌های استراتژیک برای همکاری است.  دولت لیتوانی برآورد می‌کند که نیمی از گاز مصرفی در سال ۲۰۱۷ را به شکل LNG وارد خواهد کرد که عمده آن از استات اویل نروژ خواهد بود و باقی آن از طریق خط لوله از روسیه وارد می‌شود.

 

ارسال نظر