اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۸۷

واکسیناسیون زندانیان معتاد علیه هپاتیت

ایسنا| دکتر موید علویان، رییس شبکه هپاتیت ایران درباره وضعیت زندان‌ها از نظر شیوع هپاتیت و اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب بیماری در این مراکز، گفت: طبق برآورد سازمان امور زندان‌ها، در ۱۰‌درصد از کسانی که سابقه زندان یا ورود به زندان دارند، ریسک ابتلا به هپاتیت C وجود دارد. وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از زندانیان واکسن هپاتیت دریافت کرده‌اند، افزود: همچنین نزدیک به ۴۰‌درصد کسانی که سابقه اعتیاد دارند و در زندان‌ها به سر می‌برند، مبتلا به هپاتیت هستند. در کشور ما تخمین زده می‌شود که ۱۸۶ هزار مبتلا به هپاتیت c وجود دارد که به نظر می‌رسد بخش عمده‌یی از مبتلایان این بیماری در کشور را افراد زندانی یا کسانی که سابقه زندان یا اعتیاد دارند، به خود اختصاص می‌دهند. علویان با اشاره به آغاز فعالیت‌های مربوط به غربالگری بیماران مبتلا به هپاتیت از دو سال اخیر، ادامه داد: از دو سال اخیر هر سال ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به هپاتیت در زندان‌ها واکسن دریافت می‌کنند. اخیرا هم طرحی را در زندان‌های کرج آغاز کردیم که براساس آن تاکنون ۱۰۰۰ زندانی را از نظر ابتلا به هپاتیت چک کرده‌ایم که از این تعداد ۵۰ نفرشان، یعنی پنج‌درصد از آنها مثبت بوده‌اند. بر این اساس شبکه هپاتیت یک کار پایلوت را با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در زندان‌ها انجام می‌دهد.

لزوم آمادگی برای مسن شدن جمعیت کشور

ایلنا| شهیندخت مولاوردی؛ دستیار ویژه رییس‌جمهوری در حقوق شهروندی، اظهار کرد که برای سال ۲۰۴۰ که جمعیت سالمندان کشور از کودکان بیشتر خواهد بود باید از همین حالا آماده شد و با انجام اصلاحات مورد نیاز در نظامات سلامت و بهداشتی و حقوقی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به پیشواز آن رفت.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: «جمعیت سالمندی در همه جای جهان و ایران رو به ازدیاد است. از این رو عقل سالم حکم می‌کند تبعات آن در برنامه‌ها به درستی دیده شود و سیاست‌گذاری درستی در این راستا انجام شود، نه اینکه به مصداق هر چه پیش آید خوش آید دست روی دست گذاشته شود تا کار از کار بگذرد. دستیار ویژه رییس‌جمهوری در حقوق شهروندی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به طب سالمندی افزود: «توجه به طب سالمندی و تقویت این بخش، با در نظر گرفتن بیماری‌های مخصوص این دوره (مثل دمانس و اختلالات شناخت و حافظه و آلزایمر، آب مروارید و پوکی استخوان و...) باید از سوی نهادهای متولی جدی گرفته شود تا تبعات جبران‌ناپذیر بی‌توجهی به آن در سال‌های آینده کاهش یابد.»

وی در ادامه بیان کرد: «سازمان‌های بیمه‌گر می‌بایست پوشش کافی و مناسبی برای سالمندان از لحاظ قدرت خرید دارو، انجام عمل‌های جراحی مورد نیاز، تهیه وسایلی از قبیل عصا، ویلچر و سمعک و... که از ابتدایی‌ و ضروری‌ترین نیازهای سالمندان است در نظر بگیرند.»

دو راهبرد ایران در مبارزه با اعتیاد

ایرنا| ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرهیز از مصرف و کاهش آسیب را دو راهبرد اصلی ایران در مبارزه با اعتیاد اعلام کرد و گفت: وضعیت اعتیاد در ایران به هیچ‌وجه زیبنده کشور نیست.

وی افزود: آمارها درباره تعداد معتادان کشور متفاوت است، البته مرجع اصلی اعلام این آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر است اما با توجه به آمار هر مرجعی که آمارگیری کرده باشد، تعداد معتادان به مواد مخدر در کشور ما نسبت به خیلی از کشورها وضعیت نامناسبی دارد که با توجه به فرهنگ غنی ما هم از لحاظ تاریخی و هم دینی زیبنده نیست که این وضعیت را داشته باشیم. وی اضافه کرد: طبق سیاست‌های کلی مبارزه بامواد مخدر دو نوع روش عمده در این حوزه برای مداخلات در مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر پیش‌بینی شده است. اولی مداخلات کاهش مصرف و مبتنی بر پرهیز است تا نگذاریم تعداد معتادان بیشتر شود یا تعداد معتادان را کاهش دهیم و به طرف ترک اعتیاد برویم. قائم‌مقام وزیر بهداشت افزود: روش دوم، پذیرفتن این مساله و حرکت به سمت کاهش آسیب آن است. تا زمانی که معتادان ترک کنند، باید کسانی را که از روش‌های خطرناک‌تر استفاده می‌کنند به سمت داروهای کنترل شده، هدایت کنیم و با اقدامات روانشناسی و تربیتی لازم به طرف کاهش آسیب برویم و به صورت گام به گام اعتیاد را در کشور کنترل کنیم.

کمبود مهارت ارتباط موثر مهم‌ترین عامل طلاق

ایرنا| حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: نبود یا کمبود مهارت ارتباط موثر بین زوجین و عدم مهارت حل تعارض بین آنان، شایع‌ترین علل طلاق زوج‌ها است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این عوامل در بررسی‌های انجام شده روی 80 هزار زوجی که سال گذشته به مراکز مشاوره بهزیستی مراجعه کردند، استخراج شده است.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین اصل ارتباط موثر، درک یکدیگر است به آن معنا که زوج‌ها در برخوردهایی که با همدیگر دارند، خودشان را جای یکدیگر بگذارند که آیا بطورمثال من دوست دارم با من اینگونه رفتار شود، اگر دوست ندارم پس با همسرم نیز اینگونه رفتار نکنم. آیا من دوست دارم با خانواده من اینگونه رفتار شود، اگر دوست ندارم پس با خانواده همسرم اینگونه رفتار نکنم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: گاهی ممکن است آدم‌ها در شرایط روحی مناسبی نباشند که باید شرایط روحی طرف مقابل را درک کنیم و این مساله درباره زن یا مرد، فرقی نمی‌کند.

مسعودی فرید اظهار داشت: اساس ارتباط موثر، همدلی و درک متقابل و توجه به شرایط طرفین و احترام و اعتماد متقابل است که این مولفه‌ها از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار هستند و در دوره‌های آموزشی مراکز مشاوره بهزیستی به این موضوعات بطور مفصل در قالب کارگاه، شرح داده می‌شود و زوج‌های جوان در این کارگاه‌ها به درک خیلی خوبی می‌رسند.

 

 

ارسال نظر