نظر نهایی پارلمان امروز اعلام می‌شود

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۳۷
نظر نهایی پارلمان امروز اعلام می‌شود

 دلجویی نماینده مجلس از محمدجواد ظریف

گروه ایران|

چهارمین و آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه دوازدهم روز گذشته به پایان رسید و قرار بر این است تا مجلس نظر نهایی‌اش را اعلام کند. با اینکه برخی از جو چند روزه پارلمان این برداشت را داشتند که یک یا دو وزیر به‌طور حتمی هرگز به پاستور نخواهند رسید اما بسیاری از کارشناسان در آخرین ساعات بررسی‌ها معتقد بودند که تمام وزرای پیشنهادی رای خواهند آورد. مساله‌یی که امروز مشخص و به تمام گمانه‌زنی‌ها پایان خواهد داد.

همزمان با بررسی نمایندگان در صحن علنی اتفاقات دیگری نیز در حال رخ دادن بود. در آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها، عبدالله سامری نماینده‌یی که هنگام سخنرانی محمدجواد ظریف، او را دروغگو خواند در حضور همگان از ظریف دلجویی کرد. از نکات قابل توجه جلسه علنی دیروز واکنش نمایندگان به سخنرانی محبی‌نیا نماینده میاندوآب در موافقت با وزیر پیشنهادی راه بود. وی در بخشی از سخنانش در حوزه مخالفت با وزیر پیشنهادی راه سخن گفت و در بخش دیگر به دفاع از زنگنه پرداخت که با عکس‌العمل نمایندگان و تذکر رییس مجلس مواجه شد. همچنین بهارستانی‌ها در تذکری خواستار ارائه لیست اموال وزرا و برخی حاشیه‌سازی‌ها شدند. در ادامه نشست علنی مجلس در پی آنکه محمود صادقی عضو فراکسیون امید و رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس از برگزاری مناظره‌یی با حضور علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا پورابراهیمی رییس اصولگرای کمیسیون اقتصادی در فراکسیون شفاف‌سازی خبر داد، برخی نمایندگان با حضور در کنار صندلی این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در خصوص برگزاری مناظره مذاکره کردند. مذاکرات کمیته حصر در صحن نیز مانند روز‌های قبل ادامه داشت و کمیته حصر فراکسیون امید اقدام به پیگیری موضوع حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی کرد. در ادامه رایزنی‌ها و مذاکرات نمایندگان در گوشه وکنار صحن صندلی سید محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری و چهره‌های اصولگرای تاثیرگذار دولت روحانی همچون چند روز اخیر محل رجوع نمایندگان مختلف بود.

 مقابل شهرفروشی ایستادم

صحن علنی پارلمان صبح کار خود را با بررسی صلاحیت عباس آخوندی شروع کرد. پس از اظهارات مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، پشت تریبون رفت تا در دفاع از وزارتخانه‌اش سخن بگوید. او با بیان اینکه این وزارتخانه‌اش مقابل شهرفروشی ایستادگی کرد، گفت که به دنبال توقف شهرفروشی و تامین مسکن برای افراد کم درآمد و همچنین حل کردن مساله‌ حاشیه‌یی است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به توضیحاتی در مورد وضعیت مسکن پرداخت و افزود: ۲۴میلیون و ۱۹۰‌هزار خانواده در ایران وجود دارد که تعداد خانه‌ها ۲۵میلیون و ۴۰۰‌هزار خانه است. در ظاهر تعداد خانه‌ها بیشتر از خانوار است، اما در عمل این طور نیست. به‌طوری که ظرف ۵سال حدود ۲میلیون خانه خالی به ایران اضافه شد.

به گفته‌ آخوندی، ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار خانه دوم وجود دارد که این یعنی ۴میلیون و ۷۰۰‌هزار خانه خالی در کشور است. اگر هر خانه را ۱۰۰‌هزار دلار بدانیم یعنی حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این کشور در خانه‌های خالی و دوم انباشته شده است. این رقم بیش از ۴ برابر کل ارزش بازار بورس ایران است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در واکنش به انتقاداتی درباره پروژه مسکن مهر تاکید کرد: در پروژه مسکن مهر بیش از ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد، سوال این است که آیا ادامه این روند درست بود؟ من در همان ادامه کار تعهد اجرای پروژه مسکن مهر را دادم و ۹۰۰‌هزار خانه را تمام کرده و تحویل دادم. اما هیچ‌گاه تلاش نکردم از آن به عنوان کار تبلیغاتی استفاده کنم چون معتقدم نباید این پروژه ادامه پیدا کند. وی با اشاره به اختصاص تسهیلات ۸درصدی برای احیای بافت‌های فرسوده گفت: کل اعتبار بافت فرسوده ۳۷میلیارد تومان بوده که اکنون به بیش از ‌هزار میلیارد تومان رسیده که این نشان از توجه ما به بافت فرسوده دارد. پس از دفاعیات آخوندی نوبت به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت رسید. محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: در برنامه‌هایی که تقدیم مجلس شده ضمن پیش‌بینی اهداف کلی، اهداف کمی در سطح خرد و کلان نیز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع کلیه برنامه‌های این وزارتخانه مبتنی بر اسناد بالادستی تهیه شده است. او ادامه داد: در بخش صنعت، معدن و تجارت با ۴۹‌هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی مواجه هستیم که حتما نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود این مسائل را می‌دانند و حدود ۱۱‌هزار و ۲۰۰ طرح از این تعداد در سطح کشور پراکنده است که بالغ بر ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اتمام اینها در اولویت برنامه‌های کاری قرار دارد که می‌تواند ۳۶۵‌هزار اشتغال مفید را در صنعت، معدن و تجارت به وجود آورد. شریعتمداری همچنین با بیان اینکه ظرفیت‌های شناخته شده و ناشناخته‌یی در حوزه معدن وجود دارد که باید به آن توجه شود، گفت: ۹‌هزار پروانه معدنی صادر شده که از این تعداد ۵۸۰۰ واحد فعال هستند و کمتر از ۱۰ مورد از آنها جزو معادن بزرگ تلقی می‌شوند و سایر این موارد خرد و ریز هستند که امروز محتاج توجه ویژه به این بخش هستیم.

 با عدم توازن و تعادل در کشور مواجه هستیم

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، سومین وزیر حاضر در صحن برای بررسی صلاحیتش بود. او نیز همچون وزرای قبل از خود پس از گوش دادن به انتقادات و حمایت‌های نمایندگان، وزارتی که قرار است بر آن تکیه بزند به جایگاه رفت و سخنرانی کرد. سیدعباس صالحی با تاکید بر ضرورت حفظ تنوع قومی و زبانی در کشور گفت که این امر موجب افزایش اقتدار کشور خواهد شد. وی فرهنگ و هنر ایرانی را ذات و هویت ایران توصیف کرد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی دیگر وزیر پیشنهادی حسن روحانی بود هم در دفاع از برنامه‌هایش اظهار داشت: وزارت کشور نقش هماهنگ‌کننده دارد و تنها وزارتخانه‌یی است که 14دستگاه باید در چارچوب وزارت کشور هماهنگ شوند. با اتکا به این نقش هماهنگی باید تلاش کنیم، توسعه محقق شود. رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در کشور با عدم توازن و تعادل مواجه هستیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور متعادل داشته باشیم، باید رویکرد توسعه متوازن داشته باشیم. مناطق مرزی ما تماما دچار عدم توازن هستند. بقیه مناطق کشور هم با چنین مسائلی مواجه هستند. باید بتوانیم این مشکل را حل کنیم. وزیر پیشنهادی کشور گفت: در حوزه حقوق شهروندی که درباره آن دغدغه وجود دارد، باید مشکلات را حل کنیم. بازرسی‌های مستمر از دستگاه‌های اجرایی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است. وی به حضور خود در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس اشاره کرد و افزود: کاملا فضای مجلس و نمایندگان را می‌شناسم و به آنها حق می‌دهم که موضوعات منطقه‌یی و ناحیه‌یی را پیگیری کنند. رحمانی‌فضلی تصریح کرد: وزارت کشور به عنوان نقش هماهنگ‌کننده این موضوع در کشور، تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های منطقه‌یی، نقش هماهنگی را ایفا می‌کند و در سطح ملی هم این نقش را دارد و تنها وزارتخانه‌یی است که 14 دستگاه حاکمیتی در کنار دستگاه‌های اجرایی ‌باید در چارچوب فعالیت‌های این وزارتخانه ساماندهی و هماهنگ شوند. وی گفت: اگر انتخابات برگزار کرده، مدیریت بحران داریم، اگر شورای اجتماعی داریم، شورای امنیت کشور داریم، تماما با هماهنگی این دستگاه‌ها از ستاد کل، سپاه پاسداران، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و صداوسیما گرفته تا بقیه دستگاه‌ها انجام می‌شود. بنابراین با این نقش هماهنگی که وزارت کشور دارد باید تلاش کنیم این امر محقق شود. رحمانی‌فضلی با طرح این پرسش که چرا توسعه مبنای انتخاب بوده است، ادامه داد: برای اینکه ما در کشور مواجه با یک عدم توازن و تعادل در سطح کلی کشور هستیم، این عدم توازن و تعادل هم در حوزه منابع، توزیع آن و فعالیت‌ها، جمعیت و هم حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی است. بنابراین اگر بخواهیم کشور متعادل و متوازنی داشته باشیم این نگاه توسعه‌محور است که می‌تواند به این موضوع کمک کند.

وی تصریح کرد: ما با مطالعه روند کشور در 70 سال اخیر در امور مختلف، آن را نامتوازن دیدیم و این مساله موجب شده در مناطق مرزی که استراتژیک‌ترین مناطق کشور است، به‌طور کامل دچار عدم تعامل و توازن باشیم. رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه در همه انتخابات در مسیر اجرایی و در فرآیند اجرا با مشکلی برنخوردیم گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن اینکه افزایش مشارکت داشتیم، توانستیم 140 شهرستان را به صورت مکانیزه با هماهنگی مجلس و هیات نظارتی که به عهده مجلس بوده است، اجرا کنیم. وی یادآور شد: این ریسک بزرگی بود برای بنده که مسوولیت این کار را پذیرفتم و انجام دادم چون می‌خواستیم اثبات کنیم که ما می‌توانیم این کارها را انجام دهیم و ان‌شاءالله در انتخابات پیش‌روی مجلس همه شهرستان‌ها را الکترونیکی برگزار کنیم. رحمانی‌فضلی اضافه کرد: توانستیم احراز هویت را به صورت کاملا الکترونیکی انجام دهیم همیشه نمایندگان محترم و کاندیداها گلایه داشتند بعضی شناسنامه‌های تکراری، شناسنامه زیر 18سال، شناسنامه مردگان و خدای نکرده شناسنامه تقلبی در صندوق‌ها پیدا می‌شد اما این‌بار ما به تعداد انگشتان دست هم چنین تخلفی نداشتیم ما پذیرفتیم و شورای نگهبان موافقت کرد که انتخابات را به‌صورت کاملا الکترونیکی در احراز هویت داشته باشیم.

 دهمین دفاع زنگنه در مجلس

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم در نوبت عصر پارلمان، بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت از برنامه‌های وزارتخانه مطبوعش دفاع کرد. او در این جلسه که پزشکیان ریاستش را به جای لاریجانی در ساعت پایانی برعهده داشت، گفت: در کشورمان هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم یک کالا نیست نفت دارای ابعاد سیاسی، بازرگانی خارجی و حتی امنیت ملی است. در حال حاضر ۹۸‌درصد انرژی کشور از نفت تولید می‌شود و بخش عمده بودجه کشور نیز از نفت است و اهمیت نفت باعث شده که دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی به اعمال تحریم علیه نفت پافشاری کنند و به ترتیب نفت و زیرمجموعه‌های آن رزمندگان خط مقدم مقابله با دشمنان هستند.

 زنگنه تصریح کرد: در روزهایی که جهت رای اعتماد نمایندگان در مجلس حضور داشتند همواره در توسعه میادین مشترک، تسریع در اجرای قراردادهای جدید نفتی، پرهیز از خام‌فروشی نفتی، ساخت داخل، مدیریت منابع انسانی تاکید شده است. وی با بیان اینکه اساسا برنامه‌های من مطابق با برنامه‌های ششم توسعه است، ادامه داد: آنچه معاونت نظارت بر برنامه‌های مجلس اعلام کرده ۴۷‌درصد برنامه‌های بنده با احکام منطبق، ۴۰‌درصد همسو و هیچ مورد مغایری وجود نداشته است و به ۱۳‌درصد نیز اشاره‌یی نشده است.

وزیر پیشنهادی روحانی تصریح کرد: اعتقاد من این است که وزیر نباید برنامه ارائه دهد برنامه‌ها در قانون تصویب می‌شوند و ما موظف به اجرای آنها هستیم. در هر صورت بنده همه اسناد بالادستی از سیاست‌های رهبری تا قانون برنامه ششم را ذکر کرده‌ام و اکنون به برنامه‌های گذشته اشاره‌یی نمی‌کنم نگاهم به آینده است. او ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در صنعت نفت بحث سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین مشترک متعدد است که در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شده و هیچ میدانی بلاتکلیف باقی نماند. زنگنه خاطرنشان کرد: براساس قراردادهای جدید نفتی با افزایش ضریب بازیافت و به‌کارگیری فناوری نوین و ایجاد اشتغال تاکید شده است.

وزیر نفت یادآور شد: اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه‌یی صنعت نفت اجرایی شود، به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که ۱۲۰ میلیارد دلار آن باید از طریق جذب سرمایه خارجی صورت گیرد و با جذب این رقم در بالادست صنعت نفت رونق ایجاد خواهد شد. او ادامه داد: اگر می‌خواهیم در خوزستان تحرک ایجاد شود باید طرح‌های توسعه میادین و بازیافت در میادین بهره‌برداری اجرا شود چرا که سرمایه‌گذاری ده‌ها‌هزار دلاری ده‌ها‌هزار اشتغال ایجاد می‌کند. البته نفت در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زا نیست اما در زمان اجرا و در زنجیره فنی مهندسی اشتغال‌زا است و اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد منابع مشترک هدر رفته منابع موجود از بین می‌رود و افت تولید صورت می‌گیرد. زنگنه با اشاره به ابلاغیه رهبری در سال ۷۹ گفت: در این ابلاغیه افزایش ظرفیت تولید برای صیانت از صنعت نفت متناسب با ذخایر موجود مطرح شده تا قدرت امنیت اقتصادی سیاسی کشور را افزایش دهد.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران سومین ذخایر نفت را در دنیا داراست، افزود: متاسفانه به لحاظ تولید ظرفیت ما پایین است این درحالی است که نفت تنها مقوله اقتصادی محسوب نمی‌شود و رابطه تولید نفت با قدرت و جایگاه سیاسی و امنیتی در منطقه بسیار مهم است. زنگنه با اشاره به اتمام پارس جنوبی گفت: فاز 11 پارس جنوبی در منطقه تخلیه طبیعی و احداث پایانه نفتی در دریای عمان و جهش دومین پتروشیمی‌ها برای جلوگیری از خام‌فروشی از مواردی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وزیر نفت با اشاره به تولید محصولات پتروشیمی در کشور خاطرنشان کرد: میزان تولیدات از یک‌میلیارد دلار در سال ۷۱ به حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۸۴ رسید و ما توانستیم تحریم‌ها را با پشتوانه محصولات پتروشیمی پشت سر بگذاریم. زنگنه اذعان داشت: خوشبختانه در این مدت ۹میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی اضافه شد و درصدد آن هستیم که میزان تولیدات را به ۴۰میلیارد دلار برسانیم. وزیر پیشنهادی نفت همچنین در خصوص تولید نفت خام گفت: میزان تولید نفت خام از ۷/۱میلیون بشکه به ۳ میلیون بشکه رسیده است.

او ادامه داد: چرا برخی در صادرات گاز تاکید دارند در حالی که ما خود داخل کشور با کمبود مواجهیم البته تولید برداشت گاز از پارس جنوبی دو برابر شده و در صورتی که ۱۷۰میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داشته باشیم، می‌توانیم آن را صادر کنیم.

وزیر نفت افزود: در حال حاضر 10میلیارد مترمکعب صادرات داریم که آن را به ۷۰میلیارد مترمکعب خواهیم رساند و قراردادی را با شرکت خارجی برای تولید لوله‌های بدون درز بسته‌ایم. او در مورد گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاهای کشور گفت: پیش از این به ۱۴‌هزار روستا گازرسانی شده بود که ۹‌هزار روستای دیگر نیز گازرسانی شد و ۵‌هزار روستا نیز در دست اقدام است.

زنگنه با اشاره به وضعیت معاش کارکنان شرکت نفت گفت: نیروهای شرکت نفت برای ما بسیار مهم هستند باید به معیشت آنان توجه کنیم و نباید مشابه کارکنان یک اداره کل با آنها رفتار کنیم. باید با قواعد شرکت‌های مشابه دنیا در زمینه زندگی آنان اقدام کنیم.

وی در ادامه تشریح کرد: هنگامی که من تصدی وزارت نفت را برعهده داشتم این وزارتخانه ۱۲۰‌هزار پرسنل داشت. اما وقتی بازگشتم با توجه به اینکه تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها واگذار شده بود با ۲۲۰‌هزار کارمند روبه‌رو شدم آن هم در شرایطی که ۲۵‌هزار نفر از سیستم خارج شده بودند باید با کمک شما نمایندگان این مشکل را حل کنیم. وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم تاکید کرد: مسوولیت اجتماعی مهم‌ترین مسوولیتی است که ما برعهده داریم این از معدود دفعاتی است که وزیر نفت برای رای‌گیری به صحن مجلس می‌آید و اکثریت قاطع اجتماع با او همراه هستند. او ادامه داد: بورس یکی از دیگر مواردی است که ما باید از آن حمایت کنیم که جز با هماهنگی مجلس این کار امکان‌پذیر نخواهد بود. وزیر پیشنهادی نفت کابینه دوازدهم یادآور شد: 4سال پیش در چنین روزی وقتی برای گرفتن رای اعتماد آمده بودم، در راهرو با آقای زاکانی و نادران که مخالف سرسخت من بودند روبه‌رو شدم. به خاطر دارم که به آ‌قای نادران گفتم آقای دکتر با هم مخالف باشیم اما متنفر نباشیم. بعدها در سال ۹۳ من از ایشان و آقای توکلی کمک خواستم که هر دو بزرگوارانه به من کمک کردند. خوشحالم که هر زمان پای منافع ملی به میان می‌آید همه باهم یک صدا می‌شوند. زنگنه ادامه داد: این نهمین بار است که برای گرفتن رای اعتماد به مجلس می‌آیم اما این‌بار خوشحال‌ترم زیرا تاکنون هیچ‌گاه چنین وفاق و وحدت ملی را مشاهده نکرد‌ه‌ام ما باید برای حل مشکلات چشم در چشم اقدام کنیم. بر سر قراردادهای نفتی من با خیلی‌ها مذاکره کردم تا بتوانم رای اعتماد را به نوعی بگیرم تا کشور بتواند مسائل و مشکلات موجود را پیش ببرد. او در ادامه یادآور شد: هنگامی که امام دختر و پسری را عقد می‌کردند فقط یک جمله به آ‌نها می‌گفتند که باهم بسازید. امروز هم ما یک خانواده‌ایم که باید باهم بسازیم تا مشکلات را حل کنیم.

 

ارسال نظر