امضای تفاهمنامه خرید 10 فروند بویینگ

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۱۵

مدیرعامل کیش‌ایر با اعلام خبر انعقاد تفاهمنامه با بویینگ برای خرید ۱۰فروند بویینگ MAX737 گفت: تا پایان سال ۶ فروند ایرباس خانواده ۳۲۰ نیز به ناوگان کیش‌ایر اضافه خواهد شد.

محمدتقی جدیدی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به انعقاد تفاهم با نماینده بویینگ برای خرید 10فروند هواپیمای بویینگ MAX اضافه کرد: این هواپیما قادر است مسیرهای 5 تا 6 ساعته را به راحتی طی کند، به عنوان مثال‌ این هواپیما می‌تواند از فرودگاه امام خمینی(ره) به چین، لندن، کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، اروپا، استکهلم و در جنوب تا سریلانکا پرواز یک ‌سره داشته باشد.

مدیرعامل کیش‌ایر ادامه داد: کابین این هواپیماهای بویینگ 180صندلی کلاسیک دارد و برای این شرکت خرید آن از نظر بازرگانی مقرون به صرفه است.

جدیدی با بیان اینکه برای خرید این هواپیماها جذب فاینانسر انجام می‌شود، توضیح داد: برای شرکت‌های هواپیمایی‌ از نظر بازرگانی خرید هواپیمای‌ نو به صورت نقد، صرفه اقتصادی ندارد چون هر بویینگ مکس حدود 60 تا 70 میلیون دلار قیمت دارد و اگر روزانه 8 پرواز هم داشته باشد از نظر بازگشت سرمایه توجیه مالی ندارد از این منظر خریداران هواپیماها و ایرلاین‌ها طالب خرید هواپیماهای اقساطی و در قالب فاینانس هستند.

وی سود فاینانس با احتساب بیمه و ریسک در اروپا را 4 تا 5‌ درصد اعلام کرد و گفت: کیش‌ایر تلاش کرد ضمن سفارش هواپیما به دنبال فاینانسر باشد و در این باره پیگیری‌هایی هم انجام داد و مجوز ال‌سی به بانک‌های داخلی داده شده که می‌توانند به راحتی از طریق بانک‌های داخلی فاینانسر را انجام داد.

جدیدی ادامه داد: بانک‌ها و موسسات مالی برای فاینانس هواپیماهای نو استقبال بیشتری دارند چون ریسک کمتری دارد بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم، استقبال فاینانسر برای خرید این هواپیماها مناسب باشد.

مدیرعامل کیش‌ایر همچنین از تلاش برای خرید 6 فروند ایرباس خانواده 320 ازجمله 318، 319، 320 و 321 خبر داد و گفت: ثبت سفارش به کارخانه‌های اصلی و بزرگ تولید هواپیما نظیر بویینگ و ایرباس و تحویل هواپیماها زمانبر است و ممکن است در برخی شرایط تا 10سال زمان ببرد بنابراین تلاش کرده‌ایم که از روشی دیگر هواپیماهای ایرباس نو را دریافت کنیم.

کاپیتان جدیدی توضیح داد: وقتی شرکت خریدار هواپیما قادر به پرداخت اقساط آن هواپیما نباشد و آن هواپیما هم به دلیل تسهیلات و فاینانس در گرو یک بانک قرار داشته باشد، آن بانک برای بازگشت سرمایه خود این هواپیماها را به فروش می‌گذارد و حراج می‌کند و در این راستا تلاش کرده‌ایم 6 فروند از این هواپیماهای نو که از سوی بانک‌ها به حراج گذاشته شده‌اند، خریداری کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا این ایرباس‌ها مشمول خدمات پس از فروش و گارانتی از سوی کارخانه سازنده می‌شوند؟ توضیح داد: ‌این هواپیماها نو و ساخت کمپانی ایرباس است بنابراین گارانتی و ضمانت آنها را برعهده می‌گیرد و از سویی برای شرکت کیش‌ایر هم چنین خرید‌هایی‌ صرفه اقتصادی دارد زیرا علاوه بر نو بودن زیر قیمت خریداری کرده‌ایم.

مدیرعامل کیش‌ایر اظهار کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان امسال هر 6 فروند از این ایرباس‌های خانواده‌های 320 شامل 320و 321 را وارد ناوگان کیش‌ایر کنیم. این ایرباس‌ها از نظر کرو‌ پروازی یکسان است و از نظر وضعیت کاکپیت هم تفاوتی ندارد و فقط تعداد صندلی‌ها متفاوت است بنابراین برای یک شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی دارد که هر 4 تایپ این هواپیما را وارد ناوگان خود کند و به تناوب فصل و تعداد مسافر، نوع هواپیما را در پروازها دخالت دهد.

کاپیتان جدیدی ادامه داد: هر روز حدود دو ساعت برای خرید این ایرباس‌ها و بویینگ‌ها مذاکراتی حضوری و ایمیلی و تلفنی داریم و تا دو ماه آینده خبرهای خوشی در این مورد منتشر می‌شود.

 

ارسال نظر