وحشت در اسپانیا

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۹۲
وحشت در اسپانیا

گروه جهان  

در پی حملات تروریستی در اسپانیا که براساس آخرین آمار 14 کشته و بیش از 130 زخمی برجای گذاشته، سه روز عزای عمومی اعلام شده است. به‌ گفته شاهدان عینی، پنج‌شنبه یک خودرو ون سفیدرنگ با سرعت زیاد وارد خیابان پرازدحام رامبلا در بارسلون شد. بلوار معروف رامبلا از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین مناطق توریستی کلان‌شهر بارسلون است. گفته شده، راننده خودرو هنوز دستگیر نشده است. داعش مسوولیت این حملات را برعهده گرفته است.

به گزارش یورونیوز، چند ساعت پس از حمله تروریستی پنج‌شنبه در بارسلون اسپانیا و همزمان با جست‌وجوی نهادهای امنیتی برای دستگیری عامل این سوءقصد، دومین حمله تروریستی در روز جمعه خنثی شده است. مسوولان امنیتی گفته‌اند که در جریان خنثی‌سازی دومین حمله 5 مظنون تروریستی کشته شد‌ه‌‌ است. گروه‌های امدادرسان گفته‌اند کشته‌شدگان و مجروحان حملات از ۳۴ملیت مختلف هستند. حال برخی مصدومان وخیم گزارش شده است. این حملات واکنش گسترده جامعه جهانی را در پی داشت.

رویترز به نقل از یک مقام قضایی نوشته احتمالا 8نفر در حمله مرگبار پنج‌شنبه دست داشته‌اند؛ این افراد همگی اعضای یک هسته تروریستی بودند و قصد داشتند از کپسول‌های گاز بوتان برای انفجار پس از حمله با خودرو استفاده کنند. حمله بارسلون مرگبارترین حمله در اسپانیا پس از حادثه سال ۲۰۰۴ در مادرید به حساب می‌آید، حادثه‌یی که در آن تروریست‌های تکفیری با بمب‌گذاری در سه ایستگاه قطار شهری مادرید ۱۹۱ نفر را کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر را مجروح کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس اسپانیا گزارش داده که جمعه سومین و چهارمین مظنون حمله هم دستگیر شده‌اند. این مرد در شهر ریپول در استان کاتالونیا واقع در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال بارسلون دستگیر شده است. پیش‌تر نیز یک مرد مراکشی در همین منطقه دستگیر شده بود که گفته می‌شد با خودرو مورد استفاده برای حمله تروریستی در ارتباط بوده است. مظنون دیگری هم توسط ماموران امنیتی در شهر آلکانار واقع در جنوب ایالت کاتالونیا دستگیر شده است. این مظنون مردی اسپانیایی از منطقه برون‌سرزمینی شهر ملیلیه معرفی شده است. دو مظنون دستگیرشده در روز پنج‌شنبه هیچ‌یک راننده خودرو ون نبوده‌اند. کارلوس پوجدمون رییس دولت ایالتی کاتالونیا، هشدار داده که هنوز یک تروریست متواری است. ممکن است منظور این مقام دولتی از این فراری به گفته او خطرناک، راننده خودرو ون بوده باشد.

به گزارش رسانه‌ها، تنها چند ساعت پس از حادثه مرگبار بارسلون، حمله مشابهی در شهر کوچک کمبریلز واقع در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب مرکز ایالت کاتالونیا رخ داد. در همین ارتباط مقام‌های اسپانیایی گفته‌اند که ماموران پلیس در نخستین ساعت‌های بامداد جمعه ۵ مظنون به عملیات تروریستی را که مجهز به کمربند انتحاری بوده‌اند، در شهر کمبریلز کشته‌اند. پلیس اسپانیا گفته، مهاجمان در کمبریلز هم مانند واقعه بارسلون، با یک خودرو ون شماری از مردم را زیر گرفته‌اند. بر همین اساس، یک مامور پلیس و

6 رهگذر زخمی شده‌اند.

 واکنش‌های جهانی به حملات

پیام‌های همدردی و همبستگی فراوانی از سراسر جهان به سوی اسپانیا ارسال شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانواده سلطنتی اسپانیا در توییتی نوشت: «آنها قاتل هستند؛ جانیانی که نمی‌توانند ما را بترسانند. همه اسپانیا بارسلون است.»

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه هم در پیامی به پادشاه اسپانیا تسلیت گفت و نوشت: «ما قاطعانه این حمله وحشیانه و خودخواهانه را محکوم می‌کنیم.» واتیکان هم در پیامی اعلام کرد: «پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، برای قربانیان این حمله دعا می‌کند و با همه مردم اسپانیا به‌خصوص زخمی‌ها و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند.» امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، توییت کرد: «همه فکر من و همبستگی فرانسه با قربانیان این حمله تراژیک در بارسلون است. ما متحد و مصمم می‌مانیم.» دفتر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، این حملات را تکان‌دهنده خواند. اشتفن زایبرت سخنگوی مرکل، توییت کرد: «با اندوهی عمیق به قربانیان این حمله تکان‌دهنده در بارسلون فکر و با مردم اسپانیا ابراز همبستگی و دوستی می‌کنیم.»

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا هم در توییتر نوشت: «ایالات‌متحده حمله تروریستی بارسلون را محکوم می‌کند و هر کمکی را که لازم باشد انجام می‌دهد. قوی و محکم باشید. دوست‌تان داریم.» باراک اوباما رییس‌جمهوری سابق امریکا، توییت کرد: «من و میشل به قربانیان و خانواده‌های‌شان فکر می‌کنیم. امریکایی‌ها همیشه با دوستان اسپانیایی خود می‌مانند.»

تیم فوتبال بارسلونا هم اعلام کرد که «عمیقا غمگین» شده است. لیونل مسی بازیکن این تیم هم در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «بسیاری از ما می‌خواهیم که در دنیایی مملو از صلح و بدون نفرت زندگی کنیم؛ جایی که احترام و شکیبایی اساس همزیستی است.»

حملات تروریستی اسپانیا در شرایطی به‌وقوع پیوسته که کارشناسان مدت‌هاست نسبت به بازگشت افراط‌گرایان به اروپا پس از شکست داعش در سوریه و عراق هشدار می‌دهند. نشریه فیگارو با استناد به نتایج بررسی‌های یک کمیسیون ویژه اروپایی نوشته است: حدود ١۲۰۰ تا ۳هزار شبه‌نظامی اروپایی از مجموع ۵ هزار اروپایی که در سال‌های ۲۰١١ تا ۲۰١۶ به صفوف داعش پیوسته‌اند، می‌توانند به اروپا بازگردند و این بازگشت، چالش بسیار مهمی از نظر امنیتی برای اروپا ایجاد خواهد کرد... کشورهای اروپایی در انتظار بازگشت آهسته، ولی مداوم شهروندان داعشی خود هستند. آن هم وقتی که برنامه‌های زدودن افراط‌گرایی در هیچ یک از کشورهای اروپایی نتیجه ملموسی نداشته است.

 

ارسال نظر