اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۲۶

حجاج ایرانی در سلامتند

ایسنا| رییس سازمان حج و زیارت پیرامون خبر منتشر شده مبنی‌بر کشته شدن زائران حج گفت: آماری که اعلام شده مربوط به فوت‌شدگان کشورهای مختلف از ابتدای عملیات حج است و همه زائران ایرانی در صحت و سلامت هستند.

‌پیرحسین کولیوند، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، هم از سلامت همه زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه خبر داد و گفت: در هیچ حادثه‌یی؛ زائر ایرانی آسیب ندیده است.

‌او این مطلب را در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر کشته شدن ۳۰ زائر در مکه مکرمه اعلام کرد و گفت: بحمدالله زائران کشورمان در سلامت هستند و مشغول اعمال حج و زیارت اماکن مقدسه در شهرهای مکه و مدینه هستند. همچنین او از مردم و رسانه‌ها خواست تا اخبار صحیح را از قول مسوولان ایرانی پیگیری کنند و به شایعات و تبلیغات مسمومی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد توجه نکنند. دیروز برخی رسانه‌ها به نقل از رسانه‌های عربستانی مدعی شدند در حادثه‌یی که جزئیات آن منتشر نشده ۳۰ نفر از زائران خانه خدا در شهر مکه جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه جست‌وجوها برای یافتن مفقودی‌های سیل اخیر

ایسنا| مدیرکل هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از ادامه عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودی‌های سیل شمال شرق کشور در دو استان گلستان و خراسان رضوی خبر داد.

حسین درخشان در مورد امدادرسانی امدادگران هلال احمر به مناطق سیل‌زده در استان‌های شمال‌شرقی کشور، گفت: امدادرسانی در استان‌های گلستان و خراسان رضوی ادامه دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر تیم‌های جست‌وجو در استان گلستان به دنبال یافتن یک نفر مفقودی هستند. همچنین در خراسان رضوی چهار نفر مفقودی اعلام شده که البته این آمار قطعی نیست و جست‌وجو برای یافتن مفقودی‌ها ادامه دارد. درخشان با اشاره به عملیات امدادگران در استان خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به اینکه مسیر آب به سمت خارج از کشور است، جست‌وجو تا مرزهای ترکمنستان هم انجام شد. به گفته مدیرکل کنترل هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات، برای اینکه جست‌وجو به نتیجه برسد از سگ‌های زنده‌یاب نیز استفاده شد. او در مورد خسارات ناشی از سیل گفت: در این سیل خسارات مالی چندان زیاد نبود و محل سکونت مردم با مشکل چندانی مواجه نشد اما متاسفانه تلفات نسبتا زیاد بود. مدیر کنترل هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد امدادرسانی به حادثه‌دیدگان نیز اظهار کرد: بین حادثه‌دیدگان مواد غذایی مورد نیاز توزیع شد و همچنین آنهایی که محل سکونتشان دچار مشکل شده بود، اسکان اضطراری داده شدند. درخشان در مورد آغاز عملیات بعد از وقوع سیل نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه نیروهای امدادی پیش از سیل آمادگی داشتند، چند ساعت بعد از پایان بارندگی‌ها امداد هوایی هم آغاز شد و 9 نفر توسط بالگرد نجات و به مکان امن منتقل شدند.

 

افزایش ارزش خدمات هلال‌احمر به هزار میلیارد تومان

ایرنا| رییس جمعیت هلال احمر گفت: ارزش خدمات این جمعیت در کشور طی دوران فعالیت دولت یازدهم به 10 هزار میلیارد ریال رسید.

امیرمحسن ضیایی ادامه داد: بودجه امسال این جمعیت 12 هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 10‌درصد افزایش داشته است.

او افزود: ساختار جمعیت هلال احمر بر پایه خدمت داوطلبانه طراحی شده و هر چقدر استفاده از خدمات داوطلبان را توسعه دهیم، رویکرد جمعیت به سمت فعالیت‌های داوطلبانه و جلب مشارکت مردمی نزدیک‌تر می‌شود. او در ادامه با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خدمات داوطلبانه‌یی زیادی در جامعه کنونی وجود دارد که از آن غفلت کرده‌ایم، گفت: پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور هستند که بیش از هزار میلیارد دلار ثروت دارند و بسیاری از آنان از سطح سواد بالایی برخوردارند و بسیاری از آنان می‌خواهند خدمات انسان‌دوستانه‌یی را ارائه دهند. او ادامه داد: زمانی نسبت هزینه‌های پشتیبانی جمعیت هلال احمر به هزینه‌های عملیاتی‌اش، سه به 97‌درصد بود و بالاترین سطح بهره وری و کارآیی را داشت. امروز 85‌درصد منابع مالی این جمعیت برای حقوق پرسنل و 15‌درصد برای اجرای برنامه‌ها هزینه می‌شود که کاملا این نهاد را از معیارها و شاخص‌های خود دور کرده است. رییس جمعیت هلال احمر گفت: معیار برای فعالیت‌های این نهاد جذب منابع مالی از طریق جلب مشارکت‌های مردمی و داوطلبان خدمات است اما آنقدر بروکراسی و روند جذب داوطلبان را سخت کرده‌ایم، که این مساله جمعیت داوطلبان را کاهش داده است.

 

6000 طرح بهداشتی در مناطق محروم کشور

ایسنا|مشاور و نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مناطق محروم و روستایی گفت: طی چند سال آینده شش هزار و 750 طرح بهداشتی در مناطق محروم کشور با صرف اعتبار سه هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

سیدعباس پورهاشمی ادامه داد: این طرح با صرف اعتبار 3000 میلیارد تومان اجرا خواهد شد و برای این منظور 2000 مترمربع فضا در مناطق محروم و دور دست هر استا ن‌برای احداث مراکز بهداشتی در نظر گرفته شده است. او افزود: هزینه 50‌درصد این طرح‌ها بر عهده وزارت بهداشت و مابقی برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی، استانداران و خیران هر استان است. مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کمک‌های خیرین در کشور در اجرای این طرح‌ها بسیار کارساز بوده، گفت: تاکنون بیش از 200 میلیارد تومان کمک‌های نقدی و ‌زمین‌هایی آماده شده برای احداث مراکز بهداشتی با اعتبار 600 میلیارد تومان توسط خیرین، برای اجرای طرح‌های مذکور جمع‌آوری شده است. پورهاشمی در پایان از بهره‌برداری از دو هزار طرح بهداشتی ظرف دو هفته آینده خبر داد و افزود: 3هزار طرح دیگر تا پایان سال جاری و مابقی تا پایان سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

ارسال نظر