تفاهم برای گسترش صادرات خشکبار به چین

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۹۹

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به سفر اخیر هیات ایرانی به گوانجو چین گفت: خوشبختانه در این سفر دو تفاهمنامه با هدف توسعه سرمایه‌گذاری و صادرات بین دو کشور به امضا ر سید. اسدالله عسکراولادی افزود: یک تفاهمنامه بین اتاق بازرگانی ایران و چین و سازمان اتاق‌های بازرگانی چین به جهت توسعه همکاری بیشتر بین دو کشور در جاده ابریشم بود.

وی اظهارداشت: این تفاهمنامه بندهای متعددی منجمله افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و چین، توسعه سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد واحدهای تولیدی در ایران و... دارد. رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: تفاهمنامه مورد اشاره به دنبال اینکه چینی‌ها به جای فروش کالا به ایران، سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد واحدهای تولیدی در کشور داشته باشند. وی در ادامه تجارت میوه‌های درختی (خشکبار) را از جمله رشته فعالیت اتاق بازرگانی صادرات و واردات چین دانست و افزود: ایران دارای ۱۱ قلم میوه درختی و خشکبار با قابلیت صادراتی است. عسگر اولادی گفت: پسته، مغز گردو، بادام، برگه زردآلو، قیصی، خرما، کشمش، تخمه آفتابگردان، هندوانه، کدو و... از جمله این موارد است. وی افزود: ایران یک میلیون تن خرما دارد که سالانه ۲۵۰ هزار تن روی ریل صادرات قرار می‌گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: خوشبختانه در این سفر تفاهمنامه‌یی دیگری بین اتحادیه واردکنندگان خشکبار چین و اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران و اتاق بازرگانی ایران و چین به امضا رسید تا زمینه همکاری‌های لازم در خصوص رد و بدل کردن اطلاعات، تعرفه‌ها و حتی توسعه سرمایه‌گذاری مشترک به جهت ایجاد واحدهای بسته‌بندی در ایران گسترش یابد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر رعایت سه اصل مهم صادرات یعنی کیفیت، رقابت و خوش قولی گفت: بدون شک با رعایت این سه اصل می‌توان با طرف‌های چینی به تفاهم رسید و میزان صادرات را افزایش داد. عسگر اولادی با اعلام اینکه در حال حاضر از مجموع ۲۵۰ هزار تن محصول پسته کشور ۱۰۰ هزار تن به چین صادر می‌شود، افزود: ایران از جمله قدیمی‌ترین کشورهای جهان در زمینه تولید اقلام خشکباری و دارای سابقه دو تا سه هزار ساله در این حوزه است.

 

ارسال نظر