روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۶۰

 تشریح دلایل کاهش صادرات غیرنفتی

فارس   وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در پی کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی توضیحاتی را برای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی منتشر کرد. به‌واقع وزارت صنعت یکی از دلایل کاهش صادرات در ۴ ماهه امسال را مشکلات صادرات پتروشیمی به چین دانست و نرخ سود بانکی و عدم اجرای بسته حمایتی را نیز از دیگر عوامل برشمرد. در همین رابطه رییس سازمان توسعه تجارت دلایل کاهش صادرات غیرنفتی و دست نیافتن به هدف ۵۰ میلیارد دلاری صادرات در سال قبل را تشریح کرد. مجتبی خسروتاج درمورد وضعیت صادرات غیرنفتی در سال جاری گفت: عملکرد صادرات غیرنفتی در 4 ماهه ابتدای امسال بیانگر این است که ابزارهای موجود برای پشتیبانی و حمایت از صادرات در مقایسه با رقبا کفایت نمی‌کند و باید در عرصه وسیع‌تری گسترش یابد.

 رفع موانع بانکی برای تجار ایرانی

پایگاه خبری اتاق تهران   «ویتخ فیلیپ» نایب‌رییس مجلس نمایندگان جمهوری چک که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به ایران سفر کرده بود، در راس هیاتی تجاری با رییس اتاق تهران دیدار کرد. در این ملاقات ویتخ فیلیپ و مسعود خوانساری، دو طرف به بررسی موانع ارتقای سطح مناسبات تجاری نظیر مشکلات بانکی پرداختند و نایب‌رییس مجلس نمایندگان چک متعهد شد که رفع این موانع را در کشور متبوع خود مورد پیگیری قرار دهد. در ابتدای نشست، رییس اتاق تهران با اشاره به سفر هیات تجاری اتاق تهران به جمهوری چک، ملاقات و مذاکرات انجام گرفته میان هیات ایرانی و ویتخ فیلیپ را یادآوری کرد و گفت: ایران و کشور چک، از دیرباز ارتباطات خوبی با یکدیگر داشته‌اند و پروژه‌های مشترک بسیاری را به اجرا گذاشته‌اند. مسعود خوانساری با بیان اینکه مبادلات تجاری دو کشور در سال 2011 به بالاترین سطح خود یعنی 230میلیون دلار رسید، ادامه داد: به‌دلیل تشدید تحریم‌ها، این سطح از مراودات دچار تنزل شد اما اکنون، روند داد و ستدها مجددا رو به صعود حرکت می‌کند اگرچه هنوز به سطح مبادلات در سال2011 نرسیده است. با این حال امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم سطح مراودات را ارتقا ببخشیم و از رکوردهای قبلی نیز پیشی بگیریم. رییس اتاق تهران افزود: دو کشور ایران و چک پیش از این در پروژه‌های مشترکی در زمینه‌های ماشین‌سازی، نساجی، قند و شکر، سیمان و ساخت نیروگاه با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

 

 «مس» بدهی‌هایش را پرداخت کرد

ایسنا   مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: هم‌اکنون مقاوم‌سازی تولید در شرکت وجود دارد و ۱۰۰۰ دلار از قیمت تمام شده محصول کاهش یافته و تمام بدهی‌های شرکت پرداخت شده است. احمد مرادعلیزاده اظهار کرد: کمیته ستاد اقتصاد مقاومتی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و بانک رسالت در قالب کنسرسیومی در شرکت مس راه‌اندازی کردیم. وی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ شغل تعطیل شده مورد مطالعه و نحوه چگونگی احیای آنها بررسی شده است، تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ کسب و کار در این منطقه در حال ارزیابی است.

 تفحص از ستاد قاچاق کالا تمدید شد

تسنیم  عضو هیات تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: تفحص از این ستاد با توجه به حجم کار برای ۶ ماه دیگر تمدید شد. احمد انارکی با اشاره به روند این تحقیق و تفحص، اظهار کرد: روند تفحص از این ستاد از آذر سال گذشته آغاز و با توجه به حجم بالای کار، تفحص از این ستاد 6 ماه دیگر تمدید شده و احتمالا گزارش این هیات تا دی‌ سال جاری آماده می‌شود. وی افزود: در همین راستا مکاتباتی با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، نیروی انتظامی، وزارت صنعت، سازمان گمرکات کشور، قوه قضاییه و سازمان تعزیرات حکومتی انجام شده و قرار است این دستگاه‌ها گزارش‌های خود را در زمینه قاچاق کالا و ارز به هیات ارسال کنند.

 

ارسال نظر