دانش‌آموزان بیمار نگران محروم شدن از تحصیل نباشند

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۵۱
دانش‌آموزان بیمار نگران محروم شدن از تحصیل نباشند

صبح دیروز وزیران بهداشت و آموزش و پرورش در راستای اجرای بند 2-5 سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی رهبری، تفاهمنامه‌یی امضا کردند تا پس از این، دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاجی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حال گذران دوره درمانشان هستند، بتوانند در محل بستری آموزش‌هایشان را پی بگیرند. این تفاهم نامه 5 ماده دارد و تا 4 سال معتبر و قابل اجرا است. این تفاهمنامه، فعلا دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را دربر می‌گیرد. وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای این تفاهمنامه بر ضرورت محروم نشدن هیچ کس از حق کسب آموزش تاکید کرد و وزیر بهداشت، از نیاز وزارتخانه‌اش به همراهی‌های آموزش و پرورش.

 آموزش، به مثابه یک حق

وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای این تفاهمنامه با بیان اینکه حق آموختن و داشتن سلامت یکی از مسائل حقوق شهروندی است، گفت: حقوق مردم سطوح مختلفی دارد. به عنوان مثال، حق حیات، حق آزادی و... به عنوان حقوق‌های پایه افراد مطرح می‌شوند.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی ادامه داد: دولت‌ها موظفند تا آگاهی‌های لازم را به مردم ارائه کنند. ما معتقدیم که آموزش و سلامت جزو زیربناهای پیشرفت کشورها است و برای همین تاکید می‌کنیم که همه شهروندانمان باید از حق آموزش با کیفیت و حق سلامت برخوردار باشند.

او افزود: ما اعتقاد داریم که لازمه آموزش با کیفیت، داشتن وجود سالم در افراد و دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به دلیل بستری بودن در بیمارستان‌ها امکان حضور در مدرسه را ندارند، اما هم خودشان و هم خانواده‌هایشان نگرانی زیادی از محروم شدن از آموزش دارند.

دانش‌آشتیانی با مرور خاطره‌یی گفت: در مشهد دیدم که چند بیمارستان با آموزش و پرورش هماهنگ کرده بودند و به صورت داوطلبانه و رایگان به کودکان آموزش‌هایی ارائه می‌کردند. این تجربه باعث شد که با دکتر هاشمی صحبت کنم تا بتوانیم اقدامی انجام دهیم و این ایده را در کل کشور گسترش دهیم.

او افزود: برنامه ما این است که اگر کودکی به دلیل بیماری در بیمارستان بستری می‌شود امکان ارائه آموزش برایش وجود داشته باشد. یعنی فضایی داشته باشیم تا معلم در بیمارستان حضور یافته و تدریس کند. البته برخی دانش‌آموزان هم به دلیل بیماری‌شان نمی‌توانند از روی تخت بلند شوند، بنابراین در این موارد معلم بر بالین فرد رفته و آموزش‌ها را به او ارائه می‌کند. ما این کار را به صورت داوطلبانه انجام می‌دهیم و تعداد معلمان هم به تعداد بیمارستان‌ها و دانش‌آموزان بستری، بستگی دارد.

 حمایت بودجه‌ای از آموزش و پرورش

وزیر بهداشت هم در این مراسم، گفت: امیدوارم بتوانیم با اجرای این تفاهمنامه هم به درمان این دانش‌آموزان کمک کنیم و هم کاری کنیم که این کودکان در مدت بستری‌شان در بیمارستان رنج عقب ماندن از تحصیل را نداشته باشند. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: بعید است بدون کمک نظام آموزش و پرورش، بتوانیم بهداشت عمومی را ارتقا و بحث خودمراقبتی را گسترش دهیم. بنابراین اساس کار ما برای ارائه آموزش‌های لازم در آموزش و پرورش خلاصه می‌شود؛ تا مردم بتوانند با دریافت این آموزش‌ها در سال‌های بزرگسالی سالم بمانند. حال اگر دایما اقدامات‌مان را هم از نظر شکلی هم از نظر محتوایی پایش کنیم آثارش در دهه‌های آینده مشخص خواهد شد. او افزود داد: امیدواریم در حوزه آموزش و پرورش چه اکنون و چه در سال‌ها و دولت‌های آینده مراقبت‌های لازم انجام شود چرا که امکان ندارد کشوری بدون اینکه مردم سالمی داشته باشد بتواند پیشرفت کند. در عین حال امیدوارم نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان نیز اجرایی شود البته انجام این کار از سوی یک وزارتخانه ممکن نیست بلکه کار یک دولت است و امیدواریم همه به آموزش و پرورش کمک کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما چه در بودجه و چه در تصویب برنامه ششم، حداکثر حمایت ممکن را از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و هم وزارت ورزش و جوانان که با ما ارتباط بیشتری دارند، انجام دادیم، گفت: در عین حال امیدوارم که آموزش درسنامه جامع سلامت نیز تصویب شود؛ چرا که باید به جای محفوظات، توانمندی ایرانیان را ارتقاء دهیم و این مساله باید در دوره‌های ابتدایی، متوسطه و حتی آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی با بیان اینکه ما در جامعه خود گرفتاری‌های رفتاری بسیاری داریم گفت: حاصل این گرفتاری‌ها آسیب‌های اجتماعی است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. بنابراین همه باید در این زمینه‌ها همکاری کنند و ارائه این آموزش‌ها تنها کار نهادهای فرهنگی نیست بلکه توجه کل دولت را می‌طلبد. زیرا نظام ما نظامی اسلامی است و به همین دلیل راس توجه‌ها باید نسبت به رفتار و منش افراد باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به بحث کنترل بوفه‌های مدارس خطاب به مسوولان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت که کار کنترل این بوفه‌ها را برعهده دارند، گفت: در آغاز سال تحصیلی حتما درباره بوفه‌های مدارس سختگیری‌های بهداشتی داشته باشید و به موضوع افزایش وزن، کاهش مصرف قند، چربی و افزایش تحرک در دانش‌آموزان و در محیط‌های آموزشی توجه کنیم.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در مدارس برای فعالیت دانش‌آموزان به عنوان سفیر سلامت گفت: بسیار خوب است که توانسته‌ایم بیش از یک میلیون نفر سفیر سلامت در مدارس داشته باشیم. حتی اگر این دانش‌آموزان فقط خودشان بتوانند آداب بهداشتی را آموخته و ملکه ذهنشان کنند بسیار ارزشمند است. چرا که این موضوع جزو مهم‌ترین اقدامات در حوزه پیشگیری محسوب می‌شود.

هاشمی همچنین گفت: وجود پنج تفاهمنامه میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در یک دولت و اجرای آنها بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم در دولت دوازدهم بتوان این اقدامات را استمرار داده و عمق ببخشیم. هاشمی با بیان اینکه تغییر فرهنگ و نهادینه شدن اقداماتی که منجر به خودمراقبتی می‌شود نیازمند تکرار است گفت: ما این تفاهمنامه را در مراکز درمانی که بیماران صعب‌العلاج را درمان می‌کنند، اجرا می‌کنیم.

 

ارسال نظر