تعاون

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۵۵

عدم برندسازی پاشنه آشیل تعاون

در جلسه تعالی بخش تعاون با جمعی از نمایندگان مجلس، محلاتی دبیر اتاق تعاون استان فارس مطرح کرد خاطرنشان کرد: اتاق تعاون می‌تواند به‌عنوان مجموعه مردمی متشکل از تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استان در کنار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در تکمیل توسعه فعالیت‌های این بخش نقش مهمی را ایفا کند.

وی اظهار کرد: در شرایط کنونی همکاری فعال شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها در قالب اتاق تعاون می‌تواند اتاق را به کانون فعال اجتماعی و اقتصادی تعاونی‌ها مبدل کرده و بسیاری از مشکلات جاری را برطرف کند.

مجتبی محلاتی دبیر اتاق تعاون استان فارس تصریح کرد: اتاق تعاون به عنوان پارلمان گفتمان‌سازی و دنبال‌کننده خواسته‌های بخش بزرگ تعاون اجرای نقش می‌کند. وی افزود: اتاق تعاون به‌عنوان تسهیل‌کننده امور تعاونی‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله صادرات محصولات تعاونی‌ها و بازاریابی برای محصولات آنها، ایجاد یک شبکه یکپارچه در ارائه مستقیم خدمات تعاونی‌ها به مصرف‌کنندگان و برنامه‌ریزی در راستای تسهیل امور مربوط به تعاونی‌های صنعتی، خدماتی، کشاورزی، مسکن و توزیعی است.

وی یکی از اهم وظایف اتاق تعاون را بررسی اختلافات تعاونی برشمرد و ابراز داشت: براساس تبصره 14 ماده 57 قانون بخش تعاون کلیه دعاوی بین تعاونی‌ها در مرکز داوری اتاق تعاون قابل طرح است و قانونگذار با این مصوبه سعی در تخصصی کردن موارد رسیدگی به اختلافات بخش تعاون در قالب داوری حرفه‌یی بوده است دبیر اتاق تعاون اذعان داشت: داوران بخش تعاون علاوه بر تخصص حقوقی ‌باید نسبت به قوامین بخش تعاون نیز اشرافیت کامل داشته باشند.

همچنین اکبری نمایند شیراز با اشاره به این موضوع که تعاون جایگاه قانونی بلندی دارد اما نتوانسته جایگاه اقتصادی خود را به دست آورد، گفت: رشد اقتصادی، فقرزدایی، اشتغال مولد، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی و مدیریت، تمرکز سرمایه‌های کوچک در قالب سرمایه‌های متوسط و کلان تنها بخشی از اهداف شکل‌گیری بخش تعاون است که در قوانین مربوط به شکل‌گیری این بخش مورد تاکید قرار گرفته است. اقتصاد ایران به هر کدام از مولفه‌های پیش‌گفته به‌شدت نیازمند است و به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی که می‌تواند در اقتصادی نا مختصات ایران، نقش‌آفرینی کند، بخش تعاون است. به دلایل مختلف، بخش‌ خصوصی قوی در اقتصاد ایران هیچگاه شکل‌ نگرفته است.

 وی اظهار کرد: بخش تعاون به باور کارشناسان باتوجه به روحیات اجتماعی و فرهنگی، این بخش در صورتی که تقویت شود می‌تواند بسیار کارآمدتر از دو بخش دیگر یعنی بخش خصوصی و دولتی در عرصه اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند. بخش تعاون در همه دنیا هم یکی از پایدارترین بخش‌ها خصوصا در حوزه اشتغال‌زایی است. از این منظر است که بخش تعاون در ایران از آنجا که کارایی انجام چنین فرآیندی را دارد و تجربیات گذشته هم نشان داده مردم به این بخش اعتماد دارند، باید به‌شدت مورد حمایت قرار بگیرد. اکبری به اهمیت برند‌سازی در بخش تعاون اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه تعاون که به خود تعاونگران هم برمی‌گردد، نبود برنامه‌ریزی برای برندسازی و افزایش کیفیت تولیدات و بازارسازی و حضور در بازارهای صادراتی است. به باور کارشناسان اقتصادی، بخش تعاون نباید تحت تاثیر مشکلات پیش‌رو اقدام به تولید محصولات بی‌کیفیت کنند. برندسازی یکی از ضرورت‌های مهم این حوزه برای رشد است. تعاونی‌ها باید محصولات باکیفیت تولید کرده و به‌دنبال برندسازی باشند، امروزه تعاونی‌های فعال در کشور با مشکل برندسازی مواجه بوده و ویترینی مناسبی که معرف فعالیت‌های آنان باشد ارائه نداده‌اند. همین مساله باعث شده تولیدات شرکت‌های تعاونی آن‌گونه که باید از استقبال مقبولی برخوردار نباشد، از این رو شرکت‌های تعاونی باید ضمن توسعه بازارهای صادراتی، زمینه‌یی برای ایجاد درآمد ارزی فراهم کنند.

خزانه هنوز پولی به وزارت جهاد نپرداخته است

صادرکنندگان صنعت لبنیات درحالی هنوز مشوق‌های صادراتی مصوب شده را دریافت نکرده‌اند که از صدور کالاهای‌شان بیش از ۶ ماه می‌گذرد و دیرکرد خزانه در پرداخت به وزارت جهاد کشاورزی، فعالان این صنعت را دچار چالش کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، محمدرضا گنجی مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های پاستوریزه ایران با بیان این مطلب که هنوز بخش اعظم مشوق‌های صادراتی که در سال قبل مصوب شده بود، پرداخت نشده است، ابراز داشت: صنعت لبنیات در سال جاری نیز کماکان به صادرات خود ادامه داده و امیدواریم مشوق‌های صادراتی که در سال گذشته مصوب شده است و بخش اعظم آن پرداخت نشده عملیاتی شود و برای سال 96 هم ضمن تصویب، به همه صادرکنندگان صنعت لبنیات چه کوچک و چه بزرگ تعلق بگیرد زیرا تفاوت قیمت‌ها در کشورهای مختلف فضای رقابتی را از صنعت لبنیات خواهد گرفت.

گنجی ادامه داد: پرداخت مبلغ 76 میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی مصوب شده است که تاکنون خزانه آن را به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت نکرده است، این درحالی است که از صدور کالاها به کشورها بیش از 6ماه می‌گذرد. وی ادامه داد: در سال جاری هم با وجود همه مشکلات، صنعت لبنیات با همه توان به تولید ادامه داده اگرچه در راستای قیمت‌ها با سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، جلساتی برگزار شده و امید می‌رود که نتیجه مطلوب به دست آید.

گنجی یادآور شد: صنعت لبنیات ایران طی سال‌های گذشته با رشدی قابل‌قبول توانسته است ضمن اینکه در بهترین شرایط تولید و بسته‌بندی را مدنظر داشته باشد، نیازهای جامعه را در همه سطوح برطرف کند و یکی از اشتغال‌زاترین صنایع کشور باشد، اگرچه چالش‌هایی مانند نقدینگی، بهره‌های بالای بانکی، موازی‌کاری سازمانی ذی‌ربط وجود داشته و تا حدودی مانعی برای رشد بهتر بوده است. مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های پاستوریزه ایران با اشاره به رویکردهای جدید این اتحادیه اذعان داشت: اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران با رویکردی جدید در راستای همکاری مستمر با واحدهای زیرمجموعه و ایجاد بازارهای جدید برای فروش محصولات کارخانجات برنامه‌ریزی‌هایی را در شرف تدوین دارد که نتایج آن به زودی در کمک به واحدهای کوچک و متوسط مشخص خواهد شد، همچنین اتحادیه، فرهنگ‌سازی مصرف لبنیات را در دستور کار خود برای سال 96 قرار داده است زیرا فرهنگ‌سازی و آگاهی مردم از مصرف لبنیات در سلامت خودشان، قطعا نیازمند دانستن بیشتر از این غذای سلامت است.

 

ارسال نظر