اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۶۸

 احساس امنیت کشاورزان با ورود به تالار نقره‌ای

حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا با استفاده از شیوه‌های مختلف و جذاب توانسته است، احساس امنیت کشاورزان نسبت به فروش محصولات خود در بازار سرمایه با قیمت واقعی را فراهم کند. به گزارش«تعادل» به نقل از بورس کالای ایران، محمد حسن‌نژاد درباره زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن فرآیند فروش محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: بورس کالا در چند سال اخیر با اقدام‌های موثری که انجام داده، توانسته ارتباط بین بازار سرمایه و بخش کشاورزی را بیشتر کند از این رو شاهد اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولاتی چون گندم، جو، ذرت و برنج در بورس کالا هستیم. نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در بورس کالا وجود دارد، می‌توان از این ظرفیت در راستای تنظیم بازار محصولات کشاورزی استفاده کرد که این موضوع در برنامه ششم توسعه نیز آمده است. وی به اجرای قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی اشاره و اظهار کرد: قیمت تضمینی ابزار بسیار مناسبی در شفافیت قیمت محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان است. به طور یقین توسعه این طرح به نفع کشاورزان و باغداران خواهد بود؛ یکی از راهکارهای کمک به بخش کشاورزی، شفاف‌سازی و نظامند کردن بازار است که در این خصوص باید از ابزار بورس کالا کمک گرفته شود. حسن‌نژاد با بیان اینکه اگر قیمت تضمینی عمده محصولات کشاورزی جایگزین خرید تضمینی شود شاهد بهبود معاملات بخش کشاورزی و رونق هر چه بیشتر بورس کالا خواهیم بود، تصریح کرد: قیمت تضمینی مزیت‌های بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌های دولت، استانداردسازی تولیدات و رسیدن کشاورزان در کمترین زمان به پول خود اشاره کرد.

 تعیین رقابتی کیفیت و نوع خدمات کارگزاری‌ها

دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: فارغ از اینکه کارمزد کارگزاری‌ها افزایش یا کاهش یابد باید نوع و کیفیت خدمات آنها رقابتی شود. سعید اسلامی‌بیدگلی در جمع خبرنگاران درباره کاهش کارمزد معاملات ارکان بازار سرمایه و اینکه کارمزد کارگزاری‌ها باید کاهش یابد یا خیر؟ اظهار کرد: در دنیا همه کارمزدها به صورت رقابتی تعیین می‌شود؛ بخشی از کارمزدها مانند مالیات و هزینه توسعه بازار قانونی است و بخش دیگر مربوط به نهادهای مالی می‌شود که این مبلغ در همه جای دنیا رقابتی است. امیدوارم در ایران نیز به این سمت حرکت کنیم که یکی از حوزه‌های رقابت برای کارگزاران در نهادهای مالی اساسا کارمزدهایی باشد که توسط آن نهادها اخذ می‌شود. وی ادامه داد: من نمی‌گویم که کارمزدها افزایش یا کاهش پیدا کند بلکه معتقدم در نوع و کیفیت خدمات باید رقابت ایجاد شود که یکی از آن موارد کارمزدهایی است که از معاملات کسر می‌شود. حال ممکن است یک کارگزاری کارمزد بیشتری بگیرد ولی خدمات فوق‌العاده‌یی هم ارائه کند.

دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در پاسخ به اینکه از دیدگاه شما کابینه دولت دوازدهم باید چطور بسته شود تا بازار سرمایه ایران گسترش یابد، گفت: اقتصاد کشور با بحران‌های خیلی جدی مواجه است و این بحران‌ها ریشه در 4دهه گذشته دارد. از طرفی انتخابات امریکا و سیاست‌های ترامپ نیز روی این موارد تاثیرگذار است. بحران‌های ساختاریافته‌یی مانند تورم در کشور ما وجود دارد و احتمال دارد این تورم به زودی به اقتصاد کشور بازگردد. از طرفی بحران‌های بانکی و بزرگ شدن نهادهای موازی با دولت مربوط به سیاست‌های چند دهه گذشته است. اسلامی‌بیدگلی با بیان اینکه درحال حاضر به وقوع برخی از اتفاق‌های مهم اقتصادی نزدیک می‌شویم، اظهار کرد: دیگر دولت نمی‌تواند مثل دولت‌های پیشین آن موضوعات را به تعویق بیندازد و بگوید ان‌شاءالله که در دولت من چنین بحران‌هایی رخ نخواهد داد. در نتیجه باید یک تیم اقتصادی قوی در راس کار باشد که آن تیم تصمیم‌گیر هم باشد و باعث ایجاد وفاق بین ارکان شود. وی اضافه کرد: بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل بانک‌ پایگی نامناسب است. در بسیاری از کشورها بانک پایگی وجود دارد ولی اقتصادشان شرایط مناسبی هم دارد. ما اقتصادی بانک پایه داریم و از منافع آن هم نتوانسته‌ایم، استفاده کنیم چراکه مهم‌ترین خصوصیت کشورهای بانک پایه این است که تخصیص بهینه منابع دارند.

 جذب سرمایه به بازار مسکن با مکانیسم بورس کالا

یک عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان گفت: با توجه به پایین بودن گردش نقدینگی در حوزه مسکن و مواجه بودن ساخت و ساز با رکود نقدینگی، عرضه مسکن در بورس کالا اقدامی بسیار منطقی تلقی می‌شود که می‌تواند سرمایه‌های کوچک حوزه مسکن را به بخش تولید سوق دهد. به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان درباره راه‌اندازی شاخص مسکن در بورس کالا گفت: طی چند وقت اخیر رایزنی‌های زیادی در خصوص ورود معاملات مسکن در بورس کالا صورت گرفته اما تاکنون این امر محقق نشده است. محتشم به زمان اجرایی شدن این طرح اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ورود مسکن به بورس کالا به صورت صندوق پروژه است اکنون همه شرایط لازم برای ورود معاملات مسکن به بورس کالا فراهم نشده اما مسوولان در حال فراهم کردن شرایط لازم برای این اقدام هستند، در واقع استفاده از یک تصمیم منطقی برای اجرایی شدن این طرح امری بسیار ضروری است.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان، بورس کالا را محلی مناسب برای استفاده سرمایه‌های سرگردان در تولید دانست و گفت: با توجه به پایین بودن گردش نقدینگی در حوزه مسکن و مواجه بودن ساخت و ساز با رکود نقدینگی، عرضه مسکن در بورس کالا اقدامی منطقی تلقی می‌شود که می‌توان از سرمایه‌های کوچک در بخش تولید مسکن استفاده کرد. محتشم با تاکید بر فعالیت لیزینگ‌های مسکن گفت: به دلیل عدم فعالیت لیزینگ‌ها به صورت علمی و مطابق با روش‌ کشورهای پیشرفته با موفقیت همراه نبودند، در صورتی می‌توان شاهد عملکرد موفق لیزینگ بود که پول مورد نیاز خود را از منابع غیربانکی به دست آورند.

 

ارسال نظر