خصوصی‌سازی با روند کنونی به سرانجام نمی‌رسد

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۲۱۰

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اصلاح شیوه قیمت‌گذاری بنگاه‌ها، همراهی مجموعه دستگاه‌ها و نیز توانمندسازی و تامین مالی بخش خصوصی به عنوان کلیدهای موفقیت خصوصی‌سازی در کشور یاد و تاکید کرد: تا زمانی که این شروط اجرا نشود، خصوصی‌سازی در کشور محقق نخواهد شد.

به گزارش تسنیم علی طیب‌نیا در مجمع سازمان خصوصی‌سازی که بعدازظهر دیروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد، گفت: ماهیت و کیفیت سهام و بنگاه‌های واگذار شده در گذشته به صورت خرد و بورسی بوده که این نوع از واگذاری کار سخت و پیچیده‌یی نیست، با این حال در چند سال گذشته واگذاری‌ها کمتر بورسی بوده و عموما با شرکت‌هایی برای خصوصی‌سازی مواجه بوده‌ایم که مشکل صورت‌های مالی داشته و عموما زیانده بوده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بر این اساس اگر به دنبال افزایش کارآیی بنگاه‌ها در جریان خصوصی‌سازی هستیم باید شیوه واگذاری‌ها تغییر پیدا کند. وی با اشاره به اینکه بر اساس اصل 44 قانون اساسی شرکت‌هایی که در حوزه‌هایی مانند اجتماعی، فرهنگی، سلامت و... فعال هستند مشمول واگذاری‌ها نمی‌شوند، اذعان داشت: ورود این دسته از شرکت‌ها به فهرست واگذاری‌ها نیازمند قانون جدید هستند. طیب‌نیا ادامه داد: زمانی که نام یک شرکت در لیست واگذاری‌ها قرار می‌گیرد، آن شرکت به نوعی در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و وضعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید، راه‌اندازی پروژه‌ها و... در این دسته از شرکت‌ها با ابهام مواجه می‌شود، بنابراین باید برای رفع این بلاتکلیفی وضعیت شرکت‌ها قرار گرفته در لیست واگذاری‌ها سریعا مشخص شود.

 

ارسال نظر