اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۷۰

بورس شنبه هفته آینده تعطیل است

در پی اعلام دبیر هیات دولت مبنی بر تعطیلی دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی شهر تهران در روز شنبه 14مردادماه به دلیل برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهور کلیه فعالیت‌های بورس‌های اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی هم در این روز تعطیل اعلام شد.

یاسر فلاح مدیر روابط‌عمومی و بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار به «تعادل» گفت: با توجه به تعطیلی روز شنبه آینده و به دلیل تعطیلی بانک‌ها کلیه بورس‌های فعال در تهران هم در این روز فعالیتی نخواهند داشت و تعطیل هستند. حال آنکه بورس‌های فعال در دیگر نقاط کشور هم به دلیل تعطیلی بورس تهران در این روز فعالیتی نخواهند داشت و البته این موضع هم‌اکنون در حال بررسی است. با توجه به شرکت گسترده هیات‌های خارجی در مراسم تحلیف رییس‌جمهور و برای برگزاری مناسب مراسم و ایجاد تسهیلات لازم در رفت و آمد هیات‌های خارجی و رفاه حال شهروندان تهرانی، کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر از اورژانس و نهادهای امدادی، در روز شنبه ۱۴ مرداد در شهر تهران تعطیل است.

12هزار میلیارد تومان صکوک در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: با انتشار 435میلیارد تومان اوراق اجاره، مبلغ کل اوراق صکوک منتشر شده در بازار سرمایه از مرز 12هزار میلیارد تومان گذشت. به گزارش «تعادل» محمدرضا محسنی در گفت‌وگو با سنا افزود: از ابتدای امسال، شرکت سایپا 350میلیارد تومان و شرکت بازرگانی سایپایدک 85 میلیارد تومان اوراق اجاره در بازار منتشر کرده‌اند تا رقم کل انتشار صکوک در بازار سرمایه به بیش از 12 هزار میلیارد تومان برسد. وی با بیان اینکه شرکت حمل و نقل ریلی در آینده‌یی نزدیک مبلغ 76 میلیارد تومان صکوک استصناع در بازار سرمایه منتشر خواهد کرد، گفت: این شرکت برای خرید 300 دستگاه واگن باری این اوراق را منتشر خواهد کرد. محسنی زمان عمر اوراق استصناع شرکت حمل و نقل ریلی را 4 سال و سود سالانه آن را بیش از 16 درصد اعلام کرد که هر سه ماه یک‌بار به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سمات با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های ویژه بازار سرمایه تسریع تامین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است، افزود: در این زمینه کارگروه ویژه‌یی برای رفع موانع انتشار صکوک تشکیل شده است به‌طوری که انتشار این اوراق در سال 95 با رشد 14برابری به رقم 8هزار و 366 میلیارد تومان رسید. وی به تغییرات در مدیریت شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اشاره و اظهار امیدواری کرد تا روند انتشار صکوک در این بازار همچنان افزایش یابد.

حرکت مثبت بورس در مسیر ابزارهای مالی نوین

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان بر لزوم توجه به کارآیی و عملیاتی بودن ابزارهای جدید معرفی شده به بازار سرمایه تاکید کرد. به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، علی تیموری‌شندی گفت: در موارد متعدد ابزارهای مالی نوین در بازار سرمایه عرضه شد که در این راستا مجموعه تامین سرمایه لوتوس پارسیان برای راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی به پشتوانه طلا تلاش کرد، ابزاری ارائه کند که از کارآیی لازم برخوردار باشد. وی ضمن قدردانی از تلاش‌های به عمل آمده در تیم مدیریتی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس کالای ایران در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها، تدوین آیین‌نامه‌ها، قوانین و مقررات و عملیات اجرایی جهت ارائه ابزارهای جدید گفت: ابزارهایی که بر پایه بورس کالا باشد، برای ما اهمیت بالایی دارد. بعد از بحران مالی 8-2007 میلادی نیز ابزارهای بر پایه بازار کالایی اهمیت بیشتری پیدا کرد و این نتیجه به دست آمد که این ابزارها بیش از ابزارهای واسطه‌یی به رشد اقتصادی کمک می‌کنند.

تیموری‌شندی افزود: با توجه به راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس مشخص شد در بازار سرمایه این پتانسیل وجود دارد که می‌توان برای راه‌اندازی سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی که از ظرفیت رشد برخوردار هستند، اقدام کرد. وی به فرآیند بازاریابی برای آغاز معاملات ثانویه صندوق «طلا» نیز اشاره کرد و گفت: بازاریابی‌های انجام شده برای شروع معاملات ثانویه این صندوق تنها معطوف به بازار سرمایه بود و برای جذب سرمایه‌گذار به صورت عمومی اقدامی صورت نگرفت. با این حال زیرساخت‌هایی برای این صندوق در تامین سرمایه لوتوس پارسیان فراهم شده که هر فرد سرمایه‌گذاری، حتی اگر دارای کارگزار نباشد، به کمک آن می‌تواند با مراجعه به پرتال موجود در سایت این مجموعه سفارش خرید و فروش خود را ثبت کند که فراهم شدن این قبیل زیرساخت‌ها به توسعه هر چه بیشتر صندوق‌ها کمک می‌کند.

چراغ سبز گندم به بورس کالا

نماینده درود و ازنا در مجلس با بیان اینکه نرخ تمام شده گندم داخلی باید همسو با نرخ جهانی تعیین شود، گفت: کاهش هدررفت گندم نیازمند تجهیز و نوآوری کمباین‌ها و تجهیزات کشاورزی است. به گزارش «تعادل» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مجیدکیان‌پور نماینده درود و ازنا در مجلس درباره وضعیت تولید گندم در کشور گفت: ماندگاری در تولید گندم و تکرار خودکفایی این محصول، نیازمند کاهش هزینه تولید، تجهیز کمباین‌های گندم و استفاده ابزارهای مدرن کشاورزی است تا بتوان با کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم در این عرصه وارد فضای رقابتی شد.

نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روش‌های مدرن باید جایگزین روش‌های سنتی تولید گندم در کشور شود، تصریح کرد: ورود گندم به بورس کالا نیازمند برنامه هدفمند و نظام‌مند است.

کیان‌پور افزود: برای عرضه موفق گندم در بورس کالا باید محصولات همسو با استاندارد جهانی تولید شود، تا نرخ محصول همسو با نرخ جهانی تعیین شود تا بتوان علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات بهینه طلای سرخ را نیز در آینده رقم زد. وی با بیان اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران سم تکرار خودکفایی است، تصریح کرد: دولت اگر خواستار تکرار قطار خودکفایی گندم است باید پس از خرید محصول حداقل تا 10 روز بهای کشاورزان را پرداخت کند.این نماینده مجلس گفت: استفاده از دستگاه‌های مجهز در راستای تبدیل گندم به آرد باید در اولویت قرار گیرد، زیرا می‌توان با این اوصاف علاوه بر کاهش هدررفت نان، کیفیت نان را نیز به نحو اصولی و منطقی افزایش داد. وی ادامه داد: چراغ سبز گندم به بورس کالا نیازمند ورود به بزرگراه تولید استاندارد است.

 

 

 

ارسال نظر