اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۵۴

83 شرکت در بورس تهران P/E کمتر از 6 دارند

اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران در آخرین گزارش منتهی به پایان تیرماه سال 96 نسبت قیمت به درآمد 325 شرکت حاضر در این بازار را اعلام کرد.

به گزارش «تعادل» آخرین میانگین P/E بورس تهران در پایان تیرماه سال جاری 6.69 مرتبه است. این گزارش حاکی است در میان 325 شرکت حاضر در بورس تهران 83 شرکت با نسبت قیمت به درآمد کمتر از 6 مرتبه معامله می‌شوند که از این تعداد 20 شرکت نسبت قیمت به درآمد آنها منفی است. این گزارش حاکی است شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه با P/E منفی 101 مرتبه کمترین نسبت قیمت به درآمد را در بورس تهران از آن خود کرده است. همچنین سرمایه‌گذاری ملت نیز با نسبت قیمت به درآمد منفی 76 در بورس تهران فعال است. پس از آن سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان نسبت قیمت به درآمد منفی 44 را داراست. سیمان شرق با P/E معادل 39، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان با P/E منفی 26، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با نسبت قیمت به درآمد منفی 20، ماشین‌سازی نیرو محرکه با نسبت قیمت به درآمد منفی 19، سیمان کردستان با نسبت قیمت به درآمد منفی 12، ماشین‌سازی اراک با نسبت قیمت به درآمد منفی 18، حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس با P/E 7، سایپا دیزل با P/E منفی 6، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی با نسبت قیمت به درآمد منفی 5، دشت مرغاب، رینگ‌سازی مشهد، سایپا، سیمان شاهرود، نوسازی و ساختمان تهران و صنعتی محورسازان ایران خودرو با نسبت قیمت به درآمد منفی 4، بانک تجارت، پلی اکریل ایران، پتروشیمی فارابی و تولیدی گرانیت بهسرام با P/E منفی 2 و ایران خودرو دیزل با نسبت قیمت به درآمد منفی یک در فهرست 20 شرکتی قرار دارند که با نسبت قیمت به درآمد منفی در بازار حاضر هستند. در ادامه بررسی نمادهایی با P/E پایین پس از نمادهای منفی کمترین نسبت قیمت به درآمد در بورس تهران متعلق به سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، شیشه و گاز با نسبت قیمت به درآمد 2 است. این گزارش حاکی است پتروشیمی خارک، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه گذای سپه و بیمه ما با P/E در محدوده 3 در بورس تهران معامله می‌شوند. همچنین شرکت‌های ارتباطات سیار، مخابرات ایران، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی مبین، پتروشیمی فجر، پتروشیمی فن‌آوران، پتروشیمی شازند، تجارت الکترونیک پارسیان، سرمایه‌گذاری خوارزمی، سرمایه‌گذاری البرز، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، گروه دارویی سبحان، رایان سایپا، بیمه پارسیان، سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، داروسازی جابربن‌حیان، سرمایه‌گذاری پارس توشه، کارخانجات داروپخش، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر، کیمیدارو، سیمان قائن و کارخانه چینی ایران با نسبت قیمت به درآمد در محدوده 4 شاهد معامله سهام خود در بورس تهران هستند. اما آخرین گروه نمادهای با نسبت قیمت به درآمد در محدوده 5 هستند. به این ترتیب نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی جم، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، نفت بهران، سرمایه‌گذاری دارویی تامین، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، صنعتی بهشهر، نفت سپاهان، دارویی برکت، نفت پارس، داروسازی اسوه، سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان، سرمایه‌گذاری شاهد، پارس دارو، لیزینگ صنعت و معدن، معادن بافق، گلتاش، تولید مواد اولیه داروپخش، داروسازی اکسیر، داروسازی ابوریحان، سیمان ارومیه، سیمان کرمان، آلومینیوم ایران، سرمایه‌گذاری بوعلی، سخت آژند، سرمایه‌گذاری پردیس، سیمان غرب و رادیاتور ایران با نسبت قیمت به درآمد در محدوده 5 در حال معامله سهام در بورس تهران هستند.  

عملکرد نامناسب «آمازون» آسیا را قرمزپوش کرد

بازارهای آسیایی و شاخص آتی اس‌اند پی امریکا در پی انتشار گزارش عملکرد ناامید‌کننده شرکت آمازون با روند کاهشی رو‌به‌رو شدند. به‌گزارش «تعادل» انتشار آمار ناامیدکننده شرکت آمازون موجب تاثیر بر دیگر شرکت‌های این صنعت شد و قیمت سهام شرکت‌های تکنولوژی را با افت دسته‌جمعی همراه کرد. در بازار ارز جهانی نیز قیمت یورو در مقایسه با فرانک سوییس با بیشترین میزان افزایش نسبت به ماه ژانویه دادوستد شد. در بازارهای سهام، تاثیر کاهش قیمت سهام شرکت آمازون بر شاخص آتی نزدک و اس‌اند پی، موجب سقوط شاخص‌ها در بازار ژاپن، استرالیا و کره‌جنوبی شد. هیدیوکی ایشیگورو، سرپرست تحلیلگران در کارگزاری دایوا در توکیو در این خصوص اظهار داشت: سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات اخیر در شاخص‌ها بسیار محتاط شده‌اند. سیگنال‌های اقتصادی متفاوت که از سوی امریکا منتشر می‌شود نیز بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی ادامه داد: با انتشار آمار عملکرد نامناسب شرکت آمازون به‌نظر می‌رسد اقتصاد امریکا نیز انتظارات خود را نسبت به بازار تعدیل کند. در بازارهای آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن با افت 0.2درصدی رو‌به‌رو شد و اس‌اند پی استرالیا 1.3درصد منفی شد. در کره‌جنوبی، شاخص اصلی بورس این کشور کاهش 1.2درصدی را از آن خود کرد در حالی که شاخص هنگ‌سنگ در کره‌جنوبی روند منفی 0.5 درصدی را به ثبت رساند. در این بین شانگهای چین نیز با تغییرات اندکی همراه شد.

زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد

مشاور سازمان خصوصی‌سازی با اعلام دو ایراد در اعلام شماره شبا مشمولین سهام عدالت، زمان واریز سود را اعلام کرد. به گزارش «تعادل» جعفر سبحانی با بیان اینکه حدود 36میلیون نفر از مشمولین سهام عدالت به سامانه مراجعه و ثبت‌نام کردند گفت: از 30 فروردین که اخذ شماره شبا آغاز شده حدود 29میلیون نفر اقدام به ثبت آن در سامانه کردند. وی ادامه داد: در دو حالت ممکن است شماره شبا داری ایراد باشد. یک اینکه شماره شبا متعلق به شخص مشمول سهام عدالت نباشد و این تفاوت سهام عدالت با یارانه است که شماره شبا باید متعلق به شخص مشمول سهام و نه سرپرست خانوار باشد یا اینکه از اساس شماره شبا را اشتباه وارد کرده باشد. وی با بیان اینکه سود سهام عدالت از شهریور ماه واریز می‌شود، گفت: طرح سهام عدالت طرحی 10 ساله بود که در سال 94 به ثمر نشست.

 

ارسال نظر