روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۴۱

 وزارت خارجه در بخش اقتصادی چابک‌تر می‌شود-ایسنا| بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، با دفاع از عملکرد وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی گفت: در حال بررسی سازوکارهای تقویت ساختار اقتصادی وزارت امور خارجه هستیم. وی درخصوص اینکه به‌تازگی تعدادی از نمایندگان مجلس در اظهارنظرهایی اعلام کرده‌اند برای اینکه ساختار وزارت خارجه در بعد اقتصادی فعال شود باید اساسنامه این وزارتخانه تغییر کند، تصریح کرد: اساسنامه وزارت خارجه به چارت سازمانی این وزارتخانه ربطی ندارد. اساسنامه وزارت امور خارجه از یک چارچوب متعادل و مترقی برخوردار است و برای فعالیت‌های این وزارتخانه هیچ مانعی ایجاد نکرده و نمی‌کند.

 ایران و روسیه درباره موضوعات همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند- ایرنا| مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ایگور مورگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد و دو طرف درخصوص موضوعات همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. در این دیدار همچنین به اجرا و تحقق توافق‌های بین ایران و روسیه در جریان دیدار حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران از مسکو و مذاکرات وی با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود، توجه خاص شد.

 اعزام حجاج بدون استقرار تیم دیپلماتیک ایرانی در عربستان به‌صلاح نیست-خانه ملت| محمدابراهیم رضایی عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است با وجود اعزام کاروان ۲۳۰نفره عوامل اجرایی برگزاری حج، باید هرچه سریع‌تر ویزای تیم دیپلماتیک ۱۰نفره نیز صادر شود. وی با اشاره به دغدغه جدیدی که پیرامون اعزام حجاج به عربستان‌سعودی پیش آمده و عدم صدور ویزای تیم 10نفره دیپلماتیک ایرانی، گفت: قرار بود بعد از امضای تفاهمنامه با عربستان یک تیم 10 نفره از وزارت خارجه به این کشور اعزام شود تا امور حجاج پیش از ورود آنها انجام گیرد.

 خروج از برجام بهترین پاسخ‌ عملی ایران به امریکا نیست-ایلنا| سید محمدعلی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: در تشخیص بهترین عکس‌العمل در قبال این شیطنت امریکایی‌ها نباید دچار بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی موضوع شویم. خروج از برجام اگرچه گزینه روی میز ما هست و باید باشد اما در این مرحله، بهترین پاسخ‌ عملی ما نیست. وی در رابطه با تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره‌شمالی در کنگره امریکا گفت: این‌گونه اقدامات امریکا چند هدف را به‌طور همزمان علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند؛ نخستین هدف، پیگیری اهداف جنگ اقتصادی که در دولت‌های مختلف امریکا شامل دموکرات و جمهوری‌خواه علیه کشورمان ادامه داشته است.

 انتقاد سرکنسول ایران در هند از بی‌توجهی برخی کشورهای عرب منطقه-مهر| مسعود خالقی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مومبای (بمبئی) در دیدار تعدادی از ائمه جماعت مساجد و علمای اهل تسنن در این شهر ضمن تاکید بر حمایت انقلاب اسلامی از مردم فلسطین از نخستین روز تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و با اشاره به تعطیل شدن سفارت اسراییل در بهمن ۱۳۵۷ و تحویل دادن آن به مسوولان و مقامات فلسطینی و ابراز تاسف از بی‌توجهی برخی کشورهای عربی در دفاع واقعی از مردم بی‌دفاع فلسطین گفت: این کشور‌ها نه تنها از آرمان فلسطین حمایت نمی‌کنند، بلکه به بهانه‌های واهی به شرارت و آتش‌افروزی و تجاوز به دیگر کشورهای اسلامی همانند یمن، سوریه و عراق می‌پردازند.

 در مکالمات با وزیر کشور از ابطال انتخابات صحبت نشده است- انتخاب| اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان به وزارت کشور درخصوص مطالب مطرح شده راجع به اخذ رای پس از ساعت ۲۴ در روز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری پاسخ داد و در بخش‌هایی از این بیانیه تاکید کرد: «شورای محترم نگهبان در همه ادوار انتخاباتی به وزرای محترم کشور تاکید داشته که اخذ رای بعد از ساعت ۲۴ به جهت آنکه در زمانی فراتر از روز رای‌گیری انجام می‌گیرد، فاقد اعتبار قانونی است. بنابراین در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نیز در گفت‌وگوهای مرتبط با انتخابات با وزیر محترم کشور بر همین نکته تاکید شده که بعد از ساعت ۲۴ «اخذ رای فاقد اعتبار است» و در این مکالمات هرگز از «ابطال انتخابات» صحبتی نشده است. با رجوع به متن مکالمات با وزیر محترم کشور می‌توان غیرواقعی بودن بحث ابطال را دریافت.»

حمایت‌های قانونی از حقوق شهروندی -ایسنا| دستیار رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی درباره ورود انبوه قواعد و مقررات به گنجینه مقررات کشور، اظهار کرد: سعی کردیم بین وکلا، قضات و مردم سیستمی را فراهم کنیم تا دسترسی آسان به قوانین داشته باشند.

الهام امین‌زاده در بیست و هشتمین اجلاس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: هر شهروند ایرانی همان‌گونه که حق مدنی انتخاب کردن و انتخاب شدن دارد، همچنین از حق مسکن، حق حیات، حق امنیت، حق انتخاب وکیل در محاکم و... هم برخوردار است.

تکذیب اظهارات بقایی و تعقیب قضایی مجدد وی-باشگاه خبرنگاران| جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در مصاحبه با خبرنگاران ضمن تکذیب اظهارات حمید بقایی درمورد وضعیت برخی زندانیان و سایر موارد ادعا شده، اظهار کرد: باتوجه به ادعا‌های بقایی درمورد وضعیت یک زندانی ظرف روز جاری گزارشی از پرونده متهم اخذ و دادیار ناظر زندان دادسرا روز پنج‌شنبه با زندانی ملاقات کرد که نشان می‌دهد اقدامات دادسرا درمورد زندانی از جمله صدور قرار تامین طبق مقررات صدور گرفته است.  به علاوه، قاسم‌زاده بازپرس پرونده اظهارات بقایی درمورد حسین فریدون را تکذیب کرد و ادعا‌های مطروحه درمورد انفرادی بودن حمید بقایی در بند ۲۰۹ با توجه به نامه وزارت اطلاعات به دادستانی تهران کذب است و دادستانی تهران بر همین مبنا، نامبرده را با اتهامات جدید مجددا تحت تعقیب قضایی قرار داده و پرونده قبلی وی به‌زودی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد.

 طرح اصلاح گذرنامه برای خروج زنان از کشور در مجلس بررسی می‌شود-پاد| معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: طرح اصلاح گذرنامه برای تسهیل در خروج زنان از کشور اکنون در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود. شهیندخت مولاوردی دیروز افزود: هم‌اکنون موضوع اصلاح گذرنامه به‌عنوان یک طرح تقدیم هیات‌رییسه مجلس شده است. او تصریح کرد: این طرح در مجلس اعلام وصول شده و آماده بررسی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

 تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه -ایرنا| عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس دهم، از تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه خبر داد. مجتبی ذوالنوری اظهار کرد: وزارت امور خارجه کشور به‌دنبال تغییر در ساختار درونی خود است بنابراین نیاز نیست در این راستا اساسنامه‌یی تنظیم یا تغییراتی از بیرون از وزارتخانه درنظر گرفته شود. او گفت: گزارشی از وزارت خارجه مبنی بر تغییر در ساختار درونی دستگاه دیپلماسی ارائه شده است اگر طبق این تغییرات که شاهد آن هستیم عمل شود، تاثیرات آن را بر تقویت دیپلماسی اقتصادی شاهد خواهیم بود.

 

ارسال نظر