کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۲۱

تکمیل عملیات 54 حلقه چاه نفت و گاز

ایسنا  معاون شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری گفت: در 4ماه نخست سال جاری عملیات حفر و تکمیل ۵۴ حلقه چاه‌های نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور به اتمام رسید.  حمیدرضا خوشایند با اعلام این خبر اظهار کرد: از این تعداد چاه یک حلقه اکتشافی، ۲۲حلقه توسعه‌یی و توصیفی و ۳۱حلقه تعمیری بوده است.  وی افزود: از مجموع این چاه‌ها ۴۰حلقه در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، 4حلقه در موقعیت فعالیت شرکت نفت فلات قاره، ۹حلقه در پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت و یک حلقه به سفارش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفاری، تکمیل و در اختیار کارفرما قرار گرفت.  خوشایند تصریح کرد: از ابتدای فروردین تا پایان تیر ماه میزان حفاری که از سوی 4مدیریت عملیات حفاری در خشکی و مدیریت حفاری در دریا گزارش شده از مرز ۹۶هزار متر فراتر رفت.  وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون این شرکت ۷۴دکل حفاری ملکی سبک، سنگین و فوق سنگین در اختیار دارد که ۷۱دستگاه خشکی و 3دستگاه دریایی است، گفت: بیش از ۱۵درصد دکل‌های ناوگان شرکت هم‌اینک در میادین مشترک در چرخه عملیات قرار دارند.

آغاز عملیات احداث فاضلاب غرب تهران

ایلنا  مدیر اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران از آغاز عملیات احداث این تصفیه‌خانه با ظرفیت متوسط ورودی6 متر مکعب بر ثانیه خبر داد. علی‌اصغر شم‌آبادی سرمایه‌گذاری این طرح را ۱۲۵میلیون یورو اعلام کرد و گفت: عملیات خاکبرداری احداث 4واحد تصفیه‌خانه فاضلاب با تامین مالی از محل بانک توسعه اسلامی و انتخاب شرکت پیمانکاری از طریق مناقصه بین‌المللی انجام شده است.  او با اشاره به اهداف کلی طرح اظهار کرد: این تصفیه‌خانه قادر است، سالانه ۱۹۰میلیون مترمکعب پساب قابل استفاده برای بخش کشاورزی را به چرخه تولید بازگرداند و به عنوان یکی از منابع آبی پایدار شهر نیز به شمار ‌آید.  به گفته شم‌آبادی مدت طراحی و اجرای پروژه ۳۶ماه پیش‌بینی شده که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، عملیات اجرایی آن در پایان سال ۹۸ به اتمام خواهد رسید.

تصفیه‌خانه فاضلاب غربی در زمینی به مساحت حدود ۴۵هکتار در جنوب غرب تهران، منطقه فیروزبهرام واقع شده است و با جمعیت زیر پوشش دو میلیون و ۱۰۰هزار نفر امکان تصفیه فاضلاب مناطق غرب و جنوب غربی تهران را فراهم می‌کند.

شرط اندونزی برای بازگشت به اوپک

تسنیم   وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی گفت: کشورش آماده است مجددا به اوپک بپیوندد به شرطی که مجبور به کاهش تولید نفت خودش نشود. به‌گزارش رویترز ایگناسیوس جونان گفت:«ما باید این حق را داشته باشیم که هر از گاهی از کاهش تولید تبعیت نکنیم.» اندونزی دو ماه پیش گفته بود که درحال بررسی پیوستن مجدد به اوپک است. این کشور طی سال‌های گذشته، بارها به اوپک پیوسته و از آن خارج شده است. اندونزی که حدود 800 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند در صورت عضویت مجدد پانزدهمین عضو اوپک خواهد بود.  صحبت‌ها از پیوستن مجدد اندونزی به اوپک درحالی مطرح می‌شود که اعضای این سازمان درگیر مشکل مازاد عرضه هستند که بخشی از آن به دلیل افزایش بی‌رویه تولید نفت شیل امریکا به وجود آمده است.  جونان افزود: اندونزی تقریبا دو برابر نفتی که تولید می‌کند، مصرف دارد بنابراین از پایین آمدن قیمت نفت به نزدیکی 50 دلار خوشحال است. وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضع اندونزی موجب تنش در نشست‌های اوپک نمی‌شود، گفت که این موضوع «موجب دیالوگ بیشتر می‌شود.» جونان که سال گذشته به عنوان وزیر انرژی اندونزی منصوب شده برای دیدار با مدیران شرکت‌های نفتی شورون، اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس و سایر شرکت‌های امریکایی به هیوستون سفر کرده است.

 

ارسال نظر