اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۷۱

کلاهبرداری از طریق سیستم پرداخت داخلی پیام‌رسان‌های خارجی

رییس پلیس فتای استان کرمانشاه گفت: به تازگی با اعلام اینکه در نسخه‌های جدید پیام‌رسان‌های خارجی امکان پرداخت وجود دارد، کلاهبرداران وارد عمل شده و دست به اعمال مجرمانه می‌زنند.

به گزارش پلیس فتا؛ علی کریمی گفت: به تازگی با اعلام اینکه در نسخه‌های بعدی برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی امکان پرداخت وجود دارد کلاهبرداران وارد عمل شده و با بیان اینکه می‌توان از طریق این پیام‌رسان خرید اینترنتی انجام داد با ایجاد فروشگاه‌های مجازی دست به اعمال مجرمانه می‌زنند.

وی افزود: فرد مجرم لوازم، نرم‌افزار و... را در معرض فروش قرار می‌دهد و مبلغی اندک برای آن تعیین و سپس اقدام به فریب قربانیان کرده و آنان را با یک لینک به روبات ایجاد شده که به ظاهر انتقال وجه انجام می‌دهد، هدایت می‌کند. فرد قربانی نیز با تصور اینکه انتقال وجه انجام می‌پذیرد تمام اطلاعات کارتی خود را در روبات وارد می‌کند. کریمی ادامه داد: مجرم با استفاده از اطلاعات به دست آمده به حساب بانکی قربانی دسترسی پیدا کرده و اقدام به انتقال یا خریدهای اینترنتی از حساب کاربران می‌کند، لذا باید توجه داشت که در حال حاضر هیچ پرداختی از طریق پیام‌رسان‌ها یا همان شبکه‌های اجتماعی خارجی انجام نمی‌پذیرد و حتی با ایجاد امکان پرداخت درون پیام‌رسان در آینده باید ارتباط با سیستم‌های بانکی داخل کشور نیز برقرار شود که فعلا این ارتباط برقرار نبوده و در صورت اعلام بانک‌های داخل کشور امکان‌پذیر می‌شود.

رییس پلیس فتای استان کرمانشاه در پایان گفت: در انتها از هموطنان عزیز درخواست داریم در صورت مواجهه یا مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما با کارشناسان پلیس فتا در میان بگذارند.

در‌نظرگرفتن کیفیت رانندگی در محاسبه حق بیمه

ضرابیه با اشاره به قانون جدید بیمه شخص ثالث اتومبیل که در سال گذشته ابلاغ شد، گفت: حق بیمه‌های اتومبیل باید به نحوی محاسبه شود که کیفیت رانندگی راننده در آن لحاظ شود. او همچنین از بستن قرارداد این شرکت با بیمه اتکایی مونیخ‌ری آلمان خبر داد. احمدرضا ضرابیه اظهار کرد: ما توانستیم برای نخستین بار در کشور مجوز بیمه‌ بدنه اتومبیل که حق بیمه را به صورت کیلومتری محاسبه می‌کند از بیمه مرکزی دریافت کنیم.

وی افزود: دستگاهی وجود دارد که اطلاعات و آمار خودروها را برای این منظور نگهداری می‌کند و نرخ حق بیمه‌ها با توجه به آن محاسبه می‌شود. البته یکی از المان‌هایی که از این دستگاه خارج می‌شود کیلومتر است، در مراحل بعدی محل تردد اتومبیل و نحوه رانندگی راننده نیز قابل ارزیابی است و با تحلیل‌هایی که روی این موضوعات صورت می‌گیرد، رانندگان کم ریسک حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: لزوما همه دارندگان اتومبیل به صورت روزمره از اتومبیل‌ها استفاده نمی‌کنند ولی درست‌‌تر این است که به میزانی که اتومبیل‌ها در معرض ریسک قرار می‌گیرند، حق بیمه پرداخت کنند. در قانون جدید بیمه شخص ثالث اتومبیل که در خردادماه سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد، این موضوع دیده شده و قانونگذار باید به سمتی برود که نحوه محاسبه حق بیمه اتومبیل بر اساس کیفیت رانندگی راننده تهیه شود.

3 ارز اصلی گران شد

گروه بانک و بیمه| بازار سکه روز چهارشنبه درحالی در آرامش به سر می‌برد که نرخ 3 ارز اصلی با رشد همراه شد. به گزارش«تعادل» قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار نسبت به روز سه‌شنبه با ۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۰۳هزار و ۲۵۰تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش یک هزار تومانی به یک میلیون و ۱۷۰هزار تومان، نیم سکه با یک هزار تومان افزایش ۶۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه نیز بدون تغییر قیمت ۳۵۹هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی بدون تغییر ۲۴۴هزار تومان قیمت خورد. همچنین هر گرم طلای ۱۸عیار با افت ۱۲۷تومانی به ۱۱۵هزار و ۶ تومان رسید.

بر پایه این گزارش هر دلار امریکا دیروز با افزایش ۱۹تومانی ۳۷۹۲تومان، یورو با ۶۸ تومان رشد ۴۵۲۰تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۲۰تومان رشد ۴۹۳۶تومان فروخته شد. بازارهای اقتصادی دنیا درحالی به دنبال جایگزینی تدریجی ارز یورو به جای دلار هستند که بانک‌های ایرانی نیز به استفاده از این نوع ارز در مبادلات بین‌المللی خود حرکت  کرده‌اند.

بازار ارز کشور درحال حرکت به سمت تک نرخی شدن است، این موضوع را بررسی وضعیت ارزهای اصلی کشور نشان می‌دهد؛ این درحالی است که مدیریت نرخ ارز برای اجرای چنین طرحی مهم به نظر می‌رسد و تاثیرگذاری آن در اقتصاد ایران بسیار زیاد است و عدم توجه به این مساله چالش‌های بزرگی را رقم می‌زند.

هر گونه تغییر و قیمت‌گذاری در نرخ ارزها می‌تواند تاثیرات مثبت یا منفی را در بازار ارز رقم بزند. گرچه گفته می‌شود که نرخ ارزها را بازار و وضعیت عرضه و تقاضا تعیین می‌کند اما به هر حال سیاست‌گذاری برای مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه مسیر را هدایت و مشخص می‌کند. به هر حال مدیریت نرخ ارز در اقتصاد ایران نیازمند تعیین سازوکار است تا نرخ‌ها در مسیر صحیح حرکت کند.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش نرخ رسمی ارز به سوی نرخ منطقی باید مسیری با ثبات را طی کند و در عین حال نرخ ارز در بازار غیررسمی نیز باید با تزریق منابع ارزی به ثبات برسد تا به مرور زمان شکاف میان نرخ ارز رسمی و غیررسمی از بین برود و نظام ارز تک نرخی در اقتصاد حاکم شود.

بررسی نرخ ارز یورو به عنوان یکی از ارزهای اصلی نشان می‌دهد که این نرخ در ابتدای تیر ماه امسال یعنی نخستین روز تابستان جاری که ۴۲۷۱تومان بوده به ۴۴۴۰تومان در آخرین روز تیر ماه رسید؛ البته این نرخ در روز جاری نیز به حدود ۴۴۸۶تومان رسیده که روندی صعودی را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر