مصرف انرژی در ایران ٥ برابر جهان است

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۱۸
مصرف انرژی در ایران ٥ برابر جهان است

حسن قربانخانی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران درهمایش تاسیسات مکانیک گفت: سال ١٣٠٠ جمعیت ایران ١٠ میلیون نفر با منابع تجدید پذیر بوده است که این جمعیت در ١٠٠ سال گذشته ٨برابر شده و منابع آب کشور به کمتر از ٦. ٨ میلیون لیتر رسیده است، لذا مصرف آب در کشور در نقطه بسیار بحرانی است.

وی در ادامه افزود: مصرف عمده آب در بخش کشاورزی بوده است و با این وجود باید در مصرف آب در بخش ساخت و‌سازی صرفه جویی صورت گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: مصرف انرژی در ایران ٥ برابری جهان است و این وضع اسفناکی در کشور به وجود می‌آورد که موجب افزایش اتلاف انرژی می‌شود. قربانخانی گفت: با هدر رفت انرژی ثروت کشور نیز از بین می‌رود و این انرژی تنها متعلق به نسل کنونی نیست بلکه باید برای آیندگان نیز حفظ شود و هیچ دلیلی ندارد انرژی به این شکل مصرف شود.

وی افزود: در مقررات ملی افزایش ایمنی تاکید شده است و این ایمنی می‌تواند زمین سهولت را در بهره‌برداری فراهم کند با این وجود هنوز این امر محقق نشده است. رییس سازمان نظام مهندسی یادآور شد: اثر‌گذاری تاسیسات مکانیکی در ساختمان همان روز اول مشخص می‌شود این در حالی است که سایر بخش‌ها به مرور زمان در ساختمان و در طول ٥٠ سال اثر می‌گذارد.

قربانخانی تصریح کرد: در عمده ساخت و ساز ساختمان‌ها به مصرف انرژی توجهی نشده است و این امر باید از یک زمانی متوقف شود و به این موضوع مهم توجه ویژه‌یی شود.

وی یادآور شد: مصرف انرژی به‌شدت افزایش یافته و مسوولان مربوطه به این موضوع توجهی نمی‌کنند. رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران کفت: ٩٠درصد ساختمان‌های تهران توسط تولیدکنندگان ساخته می‌شود که تنها به فکر کاهش هزینه و سود بیشتر هستند ولی تاوان عدم رعایت قوانین ساخت‌و‌ساز

را در این بخش مصرف‌کنندگان می‌دهند. قربانخانی بیان کرد: در شهرهای پرجمعیت اگر ساخت و سازها براساس قوانین و مقررات صورت گیرد اتلاف انرژی به حداقل خواهد رسید. وی تصریح کرد: قانون گذار باید قانون جامعی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در نظر بگیرد زیرا بافت‌های فرسوده در کشور نیز عاملی برای هدر رفت انرژی و منابع به شمار می‌آیند که باید این بافت‌ها نوسازی شوند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: نظام مهندسی عملیاتی کردن قانون در کشور را برعهده گرفته تا بتوانیم در این راستا مردم را با حقوق فردی‌شان آشنا کنیم. قربانخانی تصریح کرد: هر یک از سازندگان قانون خاصی را بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کننده به کار می‌گیرند که باید مسوولان از ترویج این امر جلوگیری کنند.

 صنعت ساختمان به همراه مهندسی مکانیک تبدیل به یک استراتژی شده است

رامین کرمی دبیر اجرایی همایش تاسیسات مکانیک در کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری گفت: در این کنفرانس در نظر داریم چشم‌انداز گسترده تحقیقاتی در راستای شکوفایی اقتصاد فراهم کنیم.

وی در ادامه افزود: سازمان نظام مهندسی تمام ظرفیت‌های خود را به کار گرفته و با حفظ صیانت و افزایش سطح ایمنی و آرامش شهر اقداماتی را در حوزه ساختمان به کار‌گیریم. دبیر این همایش تصریح کرد: باید بستر‌سازی لازم را برای تعامل اطلاعات و یافته‌های پژوهشی مختصصان در ساخت و ساز شهری را فراهم کنیم. کرمی اظهار کرد: صنعت ساختمان به همراه مهندسی مکانیک تبدیل به یک استراتژی در کشور شده است. وی در خصوص کلاس‌های آموزشی این همایش گفت: پنج پنل تخصصی ١٧کارگاره آموزشی برای ارتقای دانش مهندسان برگزار می‌شود و از ١٣٠ مقاله ارسال شده ٣٠ مقاله به تاییدیه کنفرانس رسیده است.

 با اجرای مبحث 22 بزرگ‌ترین خدمت رسانی برای بازار کارمهندسان ایجاد می‌شود

کرمی با اشاره به اینکه در ساخت و ساز شهری بحث فرهنگ‌سازی و آموزش مردم به حقوق اجتماعی همکاری بسیار قوی‌ای داشتیم گفت: با برگزاری چنین همایش‌هایی مردم می‌توانند مطالبات خود را از سازمان نظام مهندسی داشته باشند.

 وی در ادامه افزود: در این کنفرانس بر اساس قانون ماده 21 مهندسی از وظایف نظام مهندسی در راستای افزایش دانش، ارتقای سطح علمی و حمایت از آنها در گذشته در سازمان نظام مهندسی توجه وافی و کافی به این موضوع نداشته است و ما تمام قدرت خود را برای این کار گذاشته‌ایم و نهایت این امر به افزایش سطح علمی مهندسان منجر خواهد شد.

 کرمی اظهار داشت: تاسیسات مکانیک حکم قلب تپنده ساختمان را دارد، بنابراین نگهداری از آن بسیار با اهمیت است و در صورتی‌که نتوان آنها را رعایت کنیم حوادث پرخطری در ساختمان‌های بلند مرتبه‌یی همچون پلاسکو رخ می‌دهد.  دبیر نخستین کنفرانس ملی افزود: بنابراین شهرداری باید با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بتواند اجرای تاسیسات مکانیک را در ساختمان‌ها قوت ببخشد. با اجرای مبحث 22 بزرگ‌ترین خدمات‌رسانی درکشور ایجاد می‌شود و بازار کار وسیعی برای مهندسان فراهم می‌شود.  در ادامه دوستی دبیر کمیته صنعتی این همایش گفت: در حال حاضر این همایش به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مهندسین مکانیک به شمار می‌رود ودرا ین همایش 850 هزار مهندس حضور دارند.

 وی افزود: ما توانستیم در این همایش مهندسان را با تکنولوژی روز دنیا آشنا کنیم و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی سطح اطلاعات علمی آنها را افزایش دهیم.

 دوستی توضیح داد: این همایش‌ها و در این کنفرانس‌ها کمک می‌کنند که سال‌های آینده این‌چنین همایش‌هایی را پربارتر برگزار کنیم.

 دبیر کمیته صنعتی این همایش توضیح داد: 20 شرکت تولیدی در این نمایشگاه حضور دارند و خوشبختانه بخش‌های مکانیک ساختمان استقبال گسترده‌یی از این همایش کردند.

 صدرواقفی دبیر کمیته علمی با اشاره به اینکه 148 مقاله علمی در این نمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: باتوجه به دیدگاه‌ها و 3 مقاله مورد قبول هیات داوران قرار گرفت.  دبیر کمیته علمی یادآور شد: تاسیسات مکانیک به عنوان حلقه مفقوده در ساخت و سازهای کشور به شمار می‌رود و ما سعی داریم با ایجاد ارتباط بین صنعت ودانشگاه ارتباط فراگیری بین آنها ایجاد کنیم.  در ادامه این همایش عابدی ترکی با اشاره به اینکه ساختمان‌ها به 4 دسته تقسیم می‌شوند گفت: دربخش اول ساختمان‌های تا 600 متر محسوب می‌شود و هرچه متراژ بالاتر می‌رود بر پیچیدگی‌های ساختمان افزوده می‌شود. وی افزود: 400 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی کشور هستند که 120 هزار عضو از آنها در استان تهران قراردارند و 10هزار مهندس در رشته تاسیسات مکانیک فعالیت می‌کنند.

 ترکی اظهار داشت: تنها 2هزار و 700 مهندس در استان تهران سرویس می‌دهند و بخش اعظمی از مهندسان در کشور بیکار هستند.

 

ارسال نظر