چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۳۰

ما دولتمردان روسیه را افرادی مستقل و عاقل یافته‌ایم

02-3تعمیق همکاری‌های استراتژیک در عرصه‌های اقتصادی و امنیتی منطقه در دیدار سفیر روسیه با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش ایسنا، محسن رضایی روز گذشته در دیدار با لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران با راهبردی خواندن نگاه دو کشور، عزم و اراده دو ملت را در نگاه رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور روسیه متجلی دانست و افزود: نقش و جایگاه مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور روسیه در تقویت مناسبات و همکاری‌های دو کشور، مهم و اساسی بوده است. وی در ادامه با تاکید بر گسترش روابط ایران و روسیه گفت: باید تلاش کنیم تصمیم‌سازان دو کشور، این روابط را به‌منزله یک سرمایه ارزشمند دانسته و از تعمیق آن حمایت کنند. ما دولتمردان روسیه را افرادی مستقل و عاقل یافته‌ایم که در این سال‌ها در برابر فشارهای امریکا مقاومت کرده‌اند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بر لزوم توسعه همکاری‌های استراتژیک ایران و روسیه در موضوعات اقتصادی، سیاسی و امنیتی در عراق و سوریه تاکید کرد و افزود: ما و روسیه تحریم هستیم و می‌توانیم از این تحریم‌ها با همکاری هم یک فرصت تاریخی بسازیم و از بازارهای مشترک ایران، روسیه در منطقه برای سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی بهره ببریم. در ادامه سفیر روسیه با تشکر از مواضع دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظرات شما را به مسکو منتقل خواهم کرد. وی افزود: هنگام سفر آقای پوتین به ایران و دیدارش با مقام معظم رهبری، شاهد روابط گرم و توام با احترام سران دو کشور بودم. نشست همکاری‌های روسیه، ایران و ترکیه در موضوع سوریه به‌زودی برگزار خواهد شد و همچنین چهاردهمین نشست مشترک اقتصادی ایران و روسیه نیز در شرف تشکیل است.

 

حقوق شهروندی اصول اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است

02-4رییس فراکسیون امید با بیان اینکه جامعه‌یی که نسبت به حقوق شهروندی خود آگاه باشد، اجازه رواداری ظلم به شهروندان و تعدی به حقوق خود را نمی‌دهد، گفت: پایبندی به حقوق شهروندی یکی از اصول اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است که مهم‌ترین آن به رسمیت شناختن صدای مخالف است. امیدوارم جریان رقیب هم به این باور برسد که باید حقوق شهروندی مخالف خود را به رسمیت بشناسد. به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در دیدار با اعضای هیات رییسه دبیرخانه دایمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی، حقوق شهروندی را از مسائل مهم و در جهت پیاده‌سازی فصل سوم قانون اساسی دانست و گفت: حقوق شهروندی هم در ذات انقلاب، هم در نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و هم در بطن قانون اساسی به آن توجه ویژه شده است ولی متاسفانه تاکنون به دلایل مختلف مورد توجه جدی قرار نگرفته است. وی در همین زمینه افزود: مهم‌ترین دلیل اینکه تاکنون که بیش از ۳۰سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و هنوز حقوق شهروندی آن‌طور که بر آن تاکید شده، در جامعه پیاده نشده است، شاید یک دلیل آن باورمند نبودن دولتمردان ما در سال‌های گذشته به حقوق شهروندی باشد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز بخش قابل‌توجهی از جامعه بشری از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی که مهم‌ترین آن حق حاکمیت بر سرنوشت است، محرومند و تحت سلطه حکومت‌هایی هستند که به جای تامین حقوق شهروندی فقط اطاعت شهروندان را می‌طلبند. رییس فراکسیون امید گفت: پایبندی به حقوق شهروندی یکی از اصول اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است که مهم‌ترین آن به رسمیت شناختن صدای مخالف است. امیدوارم جریان رقیب هم به این باور برسد که باید حقوق شهروندی مخالف خود را به رسمیت بشناسد.

 

۲۲هزار ویزای الکترونیکی زائران حج تمتع صادر شد

02-5در شرایطی که در روزهای اخیر اظهارنظرهای متفاوت و در برخی موارد متضاد درباره نحوه تعامل مقامات عربستانی با موضوع حج امسال ایرانیان شنیده می‌شد، روز گذشته نماینده ولی‌فقیه در امور حج گفت: «تاکنون بیش از ۲۲هزار ویزای الکترونیکی زائران حج تمتع ۹۶ صادر و به زودی در اختیار مدیران کاروان‌ها قرار خواهد گرفت.» موضوعی که نشان می‌دهد، حج 96 بر اساس برنامه‌های تدارک دیده شده، دنبال خواهد شد. به گزارش مهر، سیدعلی قاضی‌عسکر در همایش روحانیون کاروان‌های حج ۹۶ افزود: براساس پیگیری‌های انجام شده؛ به زودی ویزای ۱۰نفر از کارکنان وزارت امور خارجه برای انجام امور کنسولی در موسم حج صادر و این گروه نیز به عربستان اعزام خواهند شد. نماینده ولی‌فقیه در امور حج با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر ابهام در برگزاری حج گفت: در حال حاضر نمایندگانی از بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای انجام مقدمات اعزام زائران در عربستان حضور دارند و آخرین هماهنگی‌ها به خوبی در حال انجام است. قاضی‌عسکر خاطرنشان کرد: تردیدی وجود ندارد که در پشت پرده «کمپین نرفتن به حج» یک جریان مرموز در خارج از کشور وجود دارد و متاسفانه عده‌یی ناآگاه و ساده‌لوح نیز در داخل کشور همین مطالب را باز نشر می‌کنند. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر به طرح تغییر ولیعهد عربستان و تاثیر احتمالی آن بر حج ایرانیان واکنش نشان داد و گفت: وزیر حج عربستان در دیدار رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است که تغییر ولیعهد تاثیری بر سیاست‌های حج نخواهد داشت.

 

بررسی تفکیک 3وزارتخانه

02-6در 3کمیته کمیسیون اجتماعی به جبهه پایداری در مجلس روز گذشته اعلام کرد که دولت قصد دارد لایحه تفکیک 3وزارتخانه را پس بگیرد، اما پیگیری اظهارات دولتمردان و نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس نشان می‌دهد که بررسی لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها بر‌اساس برنامه از پیش اعلام شده، دنبال می‌شود و دولت تا به امروز نشانه‌یی مبتنی بر مخالفت با این لایحه را ارائه نکرده است.  در همین خصوص سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس دهم گفت: بررسی لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت (تفکیک سه وزارتخانه ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت) در سه کمیته تخصصی این کمیسیون بررسی می‌شود. زهرا ساعی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی و کلیات آن تصویب شده و برای بررسی دقیق جزییات این لایحه بنا شده است که سه کمیته تشکیل شود. نماینده تبریز در مجلس گفت: سه کمیته برای بررسی وضعیت تفکیک سه وزارتخانه تشکیل شده و بنا شده که هر یک از کمیته‌ها به صورت جداگانه تفکیک یک وزارتخانه را بررسی کنند. ساعی یادآور شد: بررسی تفکیک هر وزارتخانه در یک کمیته بدان دلیل است که بررسی‌ها کارشناسی‌تر باشد، زیرا هنگامی که این وزارتخانه‌ها ادغام شدند کار عجله‌یی بود ما دیگر نمی‌خواهیم این تفکیک با عجله باشد. دولت یازدهم در اواسط خردادماه لایحه تفکیک سه وزارتخانه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که براساس این لایحه، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه‌های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» تبدیل می‌شود.

 

 

ارسال نظر