اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۰۹

ساماندهی فعالیت شرکت‌های هرمی

شاتا| رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان گفت: فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌یی در راستای برخورد با شرکت‌های هرمی آغاز شد. سیدعلی امانت با بیان سابقه فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌یی افزود: نزدیک به 6سال از بحث ساماندهی فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌یی می‌گذرد. در واقع ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت (وزارت بازرگانی وقت) به بحث ساماندهی این شرکت‌ها براساس تکلیفی بوده که به موازات برخورد با شرکت‌های هرمی براساس قانون الحاق یک بند و یک تبصره به ماده (۱) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی صورت گرفت.

وی با اشاره به هدف فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌یی تصریح کرد: کنترل و جلوگیری از گسترش فعالیت شرکت‌های هرمی و آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی با توجه به وجه تمایز عملکرد بازاریابی شبکه‌یی از دسیسه‌های هرمی بر عهده این وزارتخانه قرار گرفته است.

امانت افزود: تقریبا در اکثر کشورها در کنار قانون ممنوعیت فعالیت دسیسه‌های هرمی، قانون چگونگی فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌یی وجود دارد. به عنوان مثال در کشور مالزی چگونگی فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌یی و ممنوعیت فعالیت‌های دسیسه‌های هرمی در قانونی با عنوان قانون فروش مستقیم و برنامه‌های ضد هرمی تشریح شده است. نمونه دیگر کشور چین است که در سال ۲۰۰۵ اقدام به تهیه قانونی مشخص در زمینه ممنوعیت فعالیت هرمی و چگونگی ساماندهی فعالیت بازاریابی شبکه‌یی کرد. در این کشور فعالیت بازاریابی شبکه‌یی ذیل آیین‌نامه مدیریت فروش مستقیم و ممنوعیت فعالیت هرمی ذیل آیین‌نامه ممنوعیت فروش هرمی تشریح شده است.

وی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حدود وظایف و اختیارات قانونی خود، به رصد و پایش کسب‌وکارهای مجازی و از جمله فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌یی پرداخته است، اما حصول نتیجه مطلوب، نیازمند همکاری سایر نهادهای ذی‌ربط و اعمال ضمانت اجراهای قانونی مقرر بر کسب‌وکارهای مختلف است.

آمادگی ایران برای انتقال تکنولوژی به افغانستان

ایمیدرو| رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایران آمادگی دارد تا در مسائل مربوط به انتقال تکنولوژی، اکتشاف و فرآوری با دولت افغانستان همکاری کند.

مهدی کرباسیان در دیدار با مدیران ارشد وزارت معادن پترولیوم، سازمان زمین‌شناسی و وزارت مالیه افغانستان گفت: امیدوارم در این سفر پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در حوزه معدن را مشاهده کرده باشید. ایران کشوری معدنی است و افغانستان هم در بخش معدن ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌یی دارد اما متاسفانه افغانستان به دلیل مشکلات جنگ تاکنون موفق به استفاده از منابع معدنی خود نشده است.

وی با اعلام اینکه فارغ از مسائل اقتصادی، ایران علاقه‌مند به کمک و پیشرفت افغانستان به عنوان کشور دوست و همسایه است، ادامه داد: با توجه به موقعیت مجتمع معادن سنگان که از یک طرف به ایران و از طرف دیگر به کشور افغانستان مشرف است، فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده است. رییس هیات عامل ایمیدرو از اعلام آمادگی ایران برای احداث کارخانه مشترک بین دو کشور خبر داد و عنوان کرد: افغانستان دارای ذخایر بالای سنگ‌آهن است و ما آمادگی داریم کار اکتشافی را کامل و همچنین سنگ‌آهن تولید شده در افغانستان را فرآوری کنیم. ایران دارای منابع سرشار گاز است و این امکان وجود دارد که سنگ‌آهن استخراج شده از معادن افغانستان در ایران به صورت شمش تولید شود. کرباسیان اعلام کرد: پیشنهاد ما این است که در راستای همکاری‌های دوجانبه، شرکت‌های خصوصی ایرانی وارد عمل شوند و ما به عنوان دولت نقش حمایتی خواهیم داشت.

وی همچنین از آمادگی ایران برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات مواد معدنی در کشور افغانستان خبر داد و اظهار کرد: مرز مشترک بین دو کشور ظرفیت‌های مناسب معدنی دارد و راه‌اندازی مسیر راه‌آهن «تهران – هرات» یک مزیت برای هر دو کشور محسوب می‌شود؛ چراکه این موضوع حمل ونقل مواد معدنی در مسیر دو کشور را تسهیل خواهد کرد.

 

ارسال نظر