نوسازی ۳۰۰۰ کامیون فرسوده کلید خورد

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۰۲
نوسازی ۳۰۰۰ کامیون فرسوده کلید خورد

گروه راه و شهرسازی|

 قرارداد نوسازی ۳۰۰۰ دستگاه کامیون فرسوده میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، شرکت سایپا دیزل و بانک توسعه و تعاون به امضا رسید و براساس آن قرار است، در گام اول، منابع مالی و تسهیلات لازم برای نوسازی ۶۰۰ دستگاه کامیون با برند ولوو از سوی بانک توسعه و تعاون تامین شود.

بهمن سال گذشته هم قراردادی برای جایگزینی 5هزار ناوگان فرسوده با شرکت ماموت منعقد شد که براساس گفته‌های وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه، تفاهمنامه نوسازی 11 هزار ناوگان فرسوده با دیگر شرکت‌ها بسته شده و 5 هزار دستگاه هم در دست مذاکره است، البته ناگفته نماند که براساس برنامه وزارت راه و شهرسازی باید 65 هزار کامیون فرسوده نوسازی شوند که با اجرای 2 قرارداد سایپا دیزل و ماموت، تنها حدود یک‌هشتم از برنامه اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد نوسازی ۳ هزار دستگاه کامیون فرسوده با ابراز خشنودی از این قرارداد، گفت: باتوجه به آمار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی از کل ناوگان دارای کارت هوشمند بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه کامیون بیش از ۳۵ سال عمر دارند که طبق مصوبه شورای اقتصاد باید ۶۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۳۵ سال در یک دوره ۵ ساله نوسازی شوند، برهمین اساس بخشی از ناوگان دارای شرایط می‌توانند از مصوبه شورای اقتصاد استفاده کنند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان افزود: وزارت نفت برای ۶۵هزار کامیون فرسوده می‌تواند ۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار در یک دوره 5 تا 6 ساله هزینه کند و بر این اساس وزارت نفت برای هر کامیون کشنده بزرگ ۶۰هزار دلار، کشنده سبک ۴۳هزار دلار و پایین‌تر ۳۷هزار دلار هزینه کند.

وی با اشاره به مدل طراحی شده برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌یی، گفت: از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت بخشی از سود دریافتی پرداخت می‌شود که ۹درصد توسط مصرف‌کننده و بقیه توسط وزارت نفت و سازنده پرداخت می‌شود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی با اشاره به وظایف این سازمان در قبال نوسازی ناوگان جاده‌یی بیان کرد: وظیفه سازمان راهداری محاسبه میزان پیمایش ناوگان و مقدار صرفه‌جویی در مصرف سوخت است همچنین در نظر داریم با استفاده از ابزارهای قانونی از تعلیق اقساط تسهیلات ناوگان از سوی مالک جلوگیری کنیم.

کشاورزیان تصریح کرد: یکی از آثار نوسازی ناوگان، بهسازی محیط‌‌زیست است و وزارت راه و شهرسازی متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی است. وی در ادامه راه‌حل اصلی ساماندهی ناوگان فرسوده حوزه حمل‌ونقل جاده‌یی را اصلاح قیمت سوخت عنوان کرد و گفت: تا زمانی که قیمت گازوییل، لیتری ۳۰۰ تومان باشد به‌طور قطع هیچ راننده‌یی برای تعویض کامیون فرسوده خود رغبتی نخواهد داشت و از سوی دیگر هیچ‌گاه تغییری در رفتار و انتقال بار از جاده روی ریل رخ نمی‌دهد.

کشاورزیان افزود: قیمت سوخت در ایران باید همچون سایر کشورها با قیمت واقعی عرضه شود و تشکیل صف‌های طولانی توسط کامیون‌ها در بنادر، تردد یک سر خالی کامیون‌ها و کاهش رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان به‌دلیل پایین بودن قیمت سوخت است.

 طراحی مکانیسمی برای تبدیل بازپرداخت‌ها

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این مراسم از همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی و تلاش برای استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در امر نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌یی خبر داد. علی وکیلی در این مراسم اظهار کرد: وزارت نفت طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می‌تواند تا سقف ۱۰۰میلیارد دلار در طرح‌های موثر در کاهش مصرف سوخت سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به امضای دومین قرارداد نوسازی ناوگان جاده‌یی در سال گذشته، افزود: صرفه‌جویی و بالا بردن بهره‌وری یک سرمایه‌گذاری بسیار خوب و مفید برای کشور محسوب می‌شود. معاون وزیر نفت درباره کارکرد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در حوزه نوسازی ناوگان جاده‌یی بیان کرد: باوجود اینکه تاکنون ۲ شرکت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌یی مشارکت کرده‌اند اما حضور ۲ شرکت کافی نیست بنابراین امیدواریم سایر شرکت‌ها هم باتوجه به حمایت‌های دولتی در این طرح مشارکت کنند. به گفته وی، در حال طراحی مکانیسمی برای تبدیل بازپرداخت‌های تسهیلات به صورت ارزی هستیم تا از پشتوانه صنعتی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از منابع خارجی استفاده کنیم زیرا با چنین اقدامی سقف تامین شده از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به ارزش ۶۰ هزار دلار تا ۵۰درصد منابع موردنیاز برای خرید کامیون را تامین می‌کند.

 نوسازی 17هزار دستگاه اتوبوس فرسوده

وکیلی همچنین از مذاکره برای نوسازی ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده درون‌شهری با اتوبوس‌های پایه گازسوز خبر داد و گفت: امیدواریم هرچه زودتر این اقدام مشترک آغاز شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: باتوجه به گران ‌بودن تسهیلات ارائه شده ازسوی بانک‌های داخلی در تلاش هستیم با همکاری مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی از سرمایه‌گذاری خارجی برای نوسازی ناوگان جاده‌یی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت دهم بیان کرد: با هدفمندسازی یارانه‌ها به‌طور ناگهانی بسیاری از قواعد کشور نابود شدند، شرایطی که در آن تنها راه تطابق صنایع با افزایش قیمت‌ها از طریق تولید و بهره‌وری بالا امکان‌پذیر بود و برای تحقق آن نیاز به فناوری‌های نوین بود که مستلزم تامین منابع مالی است اما متاسفانه با پول گرانی که ازسوی موسسات مالی داخلی به تولید‌کننده عرضه می‌شود، صنایع عقب‌نشینی می‌کنند. معاون وزیر نفت بیان کرد: امیدوارم در دولت دوازدهم با هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه به تولید تعلق گیرد.

 

صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری با نوسازی ناوگان

بیش از 127 هزار کامیون بالای 35 سال در کشور وجود دارد که در هر صد کیلومتر پیمایش حدود 60 لیتر گازوییل مصرف می‌کنند.

براساس برنامه قرار است 65 هزار کامیون نوسازی شود که این اقدام به معنای صرفه‌جویی یک میلیارد لیتری در مصرف گازوییل است و سالانه بهره‌وری یک میلیارد دلاری داریم که طی 10 سال، 10 ‌میلیارد لیتر گازوییل کمتر مصرف می‌شود. در نخستین قراردادی که برای نوسازی کامیون‌های فرسوده، منعقد شد، کشنده‌های فرسوده بالای 35 سال با کشنده‌های نو تعویض می‌شدند و باتوجه به اینکه کشنده‌های فرسوده از نظر مصرف سوخت و آلودگی بسیار مشکل‌ساز هستند، برای جایگزینی این ناوگان 2میلیارد و 700 میلیون دلار پیش‌بینی شده و قرار است به ازای هر دستگاه 42 هزار دلار تسهیلات از محل صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت پرداخت شود که این تسهیلات 5 تا 6‌ ساله است.

 

 

ارسال نظر