سرورهای تلگرام به ایران منتقل نشده است

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۸۳
سرورهای تلگرام به ایران منتقل نشده است

گروه دانش و فن    

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از توافق کلی با تلگرام برای بهره‌برداری از این شبکه اجتماعی خبر داد و گفت: ما برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران مذاکره کردیم اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است.  محمود واعظی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ درباره اخبار مبنی بر انتقال سرورهای تلگرام به ایران اظهار کرد: رییس سازمان فناوری اطلاعات گفته‌اند که ما برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران در حال مذاکره هستیم. اما تاکنون هیچ اقدام علمی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی به ما تکلیف شد که با تلگرام برای انتقال سرورهایش به ایران مذاکره کنیم. مذاکراتی انجام شده و روی کلیات توافق شده است. اما درباره نحوه بهره‌برداری و چارچوب موجود، این مذاکرات ادامه دارد و به محض اینکه به نتیجه برسیم، آن را اعلام خواهیم کرد.

واعظی در پاسخ به اخباری مبنی بر ضرب‌الاجل شورای عالی فضای مجازی به وزارتخانه برای مذاکره با اینستاگرام، گفت: ضرب‌الاجلی داده نشده، بلکه در یک جلسه تفاهم کردیم اکنون که شورای عالی فضای مجازی اجازه داده، ما به شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور که تعداد زیادی کاربر دارند، اجازه فعالیت دهیم. با آنها مذاکره کرده تا ملاحظات و مقررات موجود از جمله مسائل اخلاقی را رعایت کنند. در غیر این صورت تصمیم دیگری در مورد آنها گرفته خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای دولت الکترونیکی، اظهار کرد: در سال‌های گذشته زحمات زیادی کشیده شده از نظر زیرساخت و برنامه‌های مختلف و پلت فرم‌های مختلف که در اختیار مردم قرار گرفته است. برای اینکه مردم راحت‌‌تر بتوانند از خدمات موجود استفاده کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران و بسیاری از کلانشهرها مردم به دلیل بزرگ شدن شهرها و ترافیک، گرفتاری‌های زیادی دارند. ما به دنبال این هستیم مراجعه حضوری مردم را کاهش دهیم به‌طوری که آنها برای انجام یک فعالیت مشخص، تنها به یک دستگاه مراجعه کنند و آن هم به صورت مراجعه از طریق سیستم.

واعظی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که باید به دولت الکترونیک اضافه شوند، افزود: دستگاه‌هایی که مراجعه حضوری به آنها زیاد است، در فاز اول شناسایی شده‌اند و ما در فاز اول دولت الکترونیک آنها را به‌هم متصل می‌کنیم. در فاز دوم نیز بستری برای سایر دستگاه‌ها فراهم می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطر نشان کرد: همزمان با فعالیت در دولت الکترونیکی، پلت فرمی توسط دانشگاه شریف به نام همراه آماده شده تا همه بتوانند روی موبایل خود از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر تسهیل زندگی افراد و همچنین کاهش رانت با استفاده از دولت الکترونیکی، اظهار کرد: دولت الکترونیکی از رانت، تبعیض، جعل و اقداماتی که امروزه با استفاده از کاغذ انجام می‌شود جلوگیری می‌کند. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از اقدامات اداری بدون مراجعه حضوری انجام می‌شود، جلوی فساد نیز گرفته خواهد شد.

واعظی با بیان اینکه ما در دولت اعتقاد داریم خود مردم می‌دانند راه درست چیست و براساس آن انتخاب می‌کنند، ادامه داد: وظیفه دولت این است که آگاه‌سازی انجام داده و اطلاعات درست در اختیار مردم قرار دهند. بدین ترتیب مردم خودشان راه درست را انتخاب می‌کنند. امروزه پلت فرم‌های متعددی برای کارهای متفاوت وجود دارد و فیلتر کردن آنها راه چاره نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد: البته سیاست دولت این است با آن دسته از سایت‌هایی که محتوای غیراخلاقی دارند باید از نظر امنیتی و یا دچار مشکل هستند برخورد شوند. همچنین خواست مردم است که جلوی سایت‌هایی که ضد دین و یا ضد اخلاق هستند گرفته شود، اما نمی‌توان سلیقه شخصی را در بستن سایت‌ها اعمال کرد.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه او در دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات نخواهد بود، اظهار کرد: احتمالا در دولت دوازدهم حضور خواهم داشت، اما در جایگاه دیگری خواهم بود.

همچنین معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی خارجی اگر می‌خواهند در ایران فعالیت کنند، باید سرورهایشان را به ایران بیاورند و به آنها فرصت داده‌ شده گفت: به همین دلیل تلگرام هم باید این موضوع را بپذیرد. در غیر این صورت مشمول سیاست‌های مصوب خواهند شد. نصرالله جهانگرد گفت: مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی این است که اگر آنها داخل کشور سرویس دهند، خدماتی از جمله پرداخت، خدمات صوتی و سایر ارزش‌های افزوده را به آنها خواهیم داد. همچنین شبکه‌های اجتماعی خارجی الزام دارند که‌هاست خود را به داخل کشور منتقل کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی الزام انتقال سرور شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی خارجی اگر می‌خواهند در ایران فعالیت کنند، باید سرورهایشان را به ایران بیاورند و ما به آنها فرصت داده‌ایم و به همین دلیل تلگرام هم باید این موضوع را بپذیرد، در غیر این صورت مشمول سیاست‌های مصوب خواهند شد.

وی با بیان اینکه در دنیا تمامی خدمات از طریق یک سرویس ارائه می‌شود، افزود: در ایران موتورهای جست‌وجو، ایمیل‌های بومی و شبکه‌های اجتماعی عمدتا به صورت مستقل از هم وارد بازار شده‌اند، در حالی که در دنیا این طور نیست که این خدمات در هر سرویس جدا باشد بلکه شبکه مرکبی از خدمات وجود دارد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: همچنین ما به دنبال امکانات اقتصادی هستیم تا در ماه‌های آینده از این ابزارها در نظام داخلی استفاده کنیم.

 افتتاح دولت موبایل

معاون وزیر ارتباطات از راه‌اندازی فاز نخست پروژه دولت موبایل خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه تمامی خدمات دولت الکترونیک در بستر موبایل ارائه می‌شود.  این در حالی است که نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات گفت: روز سه شنبه این پروژه توسط وزیر ارتباطات رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه خدمات دولت الکترونیک از این پس از طریق موبایل نیز قابل ارائه به مردم خواهد بود.

جهانگرد با اشاره به اینکه توسعه دولت الکترونیک به صورت متمرکز توسط سازمان فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات هدایت می‌شود، افزود: موضوع برنامه‌های نرم افزاری، نظام آدرس‌دهی، مبادله دیتای دولت و تامین استانداردها از جمله اقداماتی است که در راستای این پروژه صورت گرفته است و هم اکنون شاهد مسیر تکاملی این پروژه هستیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اقداماتی که برای تعامل با دستگاه‌های اجرایی در جهت پیوستن به پروژه دولت الکترونیک صورت گرفته است، گفت: هم اکنون ۱۰۸ دستگاه شناسایی شده که خدمات خود را به صورت الکترونیکی به کاربران ارائه می‌کنند. برای مثال شفاف‌سازی و مکانیزه کردن ۲هزار مجوز که در نظام اداری ایران وجود دارد از طریق وزارت اقتصاد در حال انجام است.

وی گفت: در همین حال فاز الکترونیکی کردن شناسنامه دستگاه‌های اجرایی را در دستور کار داریم و معماری و بستر اصلی دولت الکترونیک و ابزار خدمات رسانی در این حوزه فراهم شده است.

جهانگرد در مورد اظهارنظر دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص کم کاری صورت گرفته در بخش دولت الکترونیک گفت: اظهارات آقای فیروزآبادی مربوط به الزام برای تسریع کار دستگاه‌های دولتی برای اتصال به این شبکه است و ما بستر کار را فراهم کرده‌ایم و مراحل پیشرفت کار را گزارش می‌دهیم.

 

 

ارسال نظر