کلیات تخفیف مجازات اعدام تصویب شد

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۹۶
کلیات تخفیف مجازات اعدام تصویب شد

گروه ایران|

اصلاح لایحه هوای پاک، نشست فراکسیون امید مجلس با وزیر دفاع، تصویب کلیات طرح تخفیف مجازات اعدام محکومان مواد مخدر، موافقت مجلس با کلیات اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و تصویب یک فوریت طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، مهم‌ترین دستورکار صحن علنی پارلمان بود. اما مهم‌ترین مصوبه روز گذشته مجلس را می‌توان تصویب کلیات طرح تخفیف مجازات اعدام محکومان مواد مخدر دانست. دی‌ ماه سال ۹۴ طرحی در مجلس اعلام وصول شد که از ابتدای مطرح شدن آن با واکنش‌های مختلفی همراه بود. طرح اصلاح مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر نخستین بار از سوی ۲۱نفر از نمایندگان مجلس نهم به امضا رسید و نخستین گام در تغییر قانون مبارزه با مواد مخدر که از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام است از سوی مجلس نهم برداشته شد.

بعد از روی کار آمدن مجلس دهم، نمایندگان پیگیری طرح را در دستور کار قرار دادند و در تلاش بودند تا قانون مبارزه با مواد مخدر را به نحوی اصلاح کنند که براساس آن مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر مدنظر قرار گیرد. تعدادی از نمایندگان بر این باورند شدیدترین نوع مجازات در قانون مبارزه با مواد مخدر به مرور زمان نیازمند بازبینی است و باید مشمول تغییرات تنبیهی دیگری شود. در جلسه علنی روز سوم آذر 95 مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر که با امضای ۱۴۶نماینده تهیه شده بود در دستور کار قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید. هدف از ارائه این طرح، تغییر حکم اعدام به حبس ابد به جز موارد مسلحانه در قاچاق مواد مخدر است. هر چند پس از کش و قوس فراوان یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر درحالی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که هدف از آن تغییر حکم اعدام به حبس ابد به جز موارد مسلحانه در قاچاق مواد مخدر است.

حال پس از گذشت مدت‌ها کلیات طرح تخفیف مجازات اعدام محکومان مواد مخدر تصویب شد و نمایندگان با ۱۸۲رای موافق به کلیات طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در رابطه با تخفیف مجازات اعدام محکومان مواد مخدر رای دادند.

  دلایل مخالفان و موافقان چه بود

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عبدالحمید خدری و جهانبخش محبی‌نیا به عنوان موافق، صباغیان، حاجی‌دلیگانی و ولی داداشی به عنوان مخالف در جریان رسیدگی به کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر درباره تخفیف مجازات محکومان مواد مخدر صحبت کردند. محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق در مخالفت با طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: مواد مخدر درحال تخریب بنیان خانواده‌هاست. طلاق، سرقت و آسیب‌های اجتماعی جامعه را دچار مشکل کرده اما با این طرح احساس می‌شود چون کم آورده‌ایم رو به تخفیف مجازات کرده‌ایم. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر نیز در مخالفت با این طرح اظهار کرد: ما باید تجربه سایر کشورها را هم در نظر بگیریم. عربستان چه مجازات سختی را برای این نوع جرایم در نظر می‌گیرد؟ ولی داداشی، نماینده آستارا دلیل مخالفت خود با چنین طرحی را این طور عنوان کرد:«جایگاه ما جایگاه شورای نگهبان نیست. اگر قانونی در شورای نگهبان تایید شده، وجاهت شرعی و قانونی دارد. در جامعه آماری امروز ما ۶ میلیون معتاد وجود دارد و اگر این قانون مصوب شود به مرز ۱۰میلیون هم می‌رسد.»

 جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در موافقت گفت: در این زمینه طرح حذف اعدام مطرح نیست بلکه تمرکز اعدام روی افراد، باندها و کسانی است که به دلیل سود سرسام‌آور به دنبال قاچاق مواد مخدر هستند. عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر در مجلس از موافقان بود. او در این باره تاکید کرد: بنده سال‌ها در دادگاه انقلاب مشغول فعالیت بوده‌ام و با این قضیه آشنایی دارم. برداشتم این است که برخی از همکاران ماده واحده اصلاحی این قانون را به دقت مطالعه نکرده‌اند. ما در پی حذف مجازات اعدام نیستیم، می‌خواهیم قانون را اصلاح کنیم.  جهانبخش محبی‌نیا، نماینده شاهین‌دژ و میاندوآب در موافقت با این طرح گفت: قرار نیست که در جامعه جا بیندازیم که اعدام جمع می‌شود. ما با قاچاقچیان و آنها که با سلاح گرم و حتی هویت انسانی و جامعه بین‌المللی را نشانه گرفته‌اند، سر آشتی نداریم. همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در سخنانی تاکید کرد: ما در این طرح حذف مجازات اعدام را مطرح نکرده‌ایم بلکه مجازات اعدام برای آن دسته از افرادی انجام می‌شود که مفسد فی‌الارض بوده یا قاچاقچیان را سرکردگی می‌کنند.

در جریان رسیدگی به این طرح نماینده قوه قضاییه هم در سخنانی اظهار کرد: نگرانی‌هایی وجود دارد که مبادا کاهش بیش از حد مجازات اعدام موجب افزایش بی‌رویه قاچاق مواد مخدر در کشور شود. وی با اشاره به بندهایی از این اصلاحیه برای قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر این طرح تصویب هم شود در مورد جزییات باید بررسی‌های بیشتری به عمل‌ آید. در این هنگام لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، سوال کرد که آیا شما با اصل طرح موافق هستید و نماینده قوه قضاییه هم اعلام کرد که بله و اگر امکان داشته باشد در جزییات بررسی‌های بیشتری شود.

  مصوباتی که نمایندگان با آن موافقت کردند

مجلس دیروز کارش را با اصلاح لایحه هوای پاک جهت تامین نظر شورای نگهبان آغاز کرد و بهارستانی‌ها در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان از لایحه هوای پاک تبصره یک ماده ۳ این لایحه مقرر کردند، میزان و نحوه جریمه نقدی و توقف واحدهای مشمول متمرد از دستور سازمان و دارندگان وسایل نقلیه موتوری که وارد محدوده ممنوعه می‌شوند بنا بر پیشنهاد مشترک سازمان محیط‌ زیست و نیروی انتظامی به تصویب هیات وزیران می‌رسد. پس از نطق چند نماینده، سخنگوی فراکسیون امید مجلس از جلسه‌یی که پیش از شروع صحن علنی با سردار دهقان وزیر دفاع و معاون پارلمانی وی داشت، خبر داد. بهرام پارسایی به ایسنا گفت: در فراکسیون امید مجلس با وزیر دفاع و معاون پارلمانی وی بحث و گفت‌وگوهایی درباره بودجه دفاعی، فعالیت‌های اقتصادی در حوزه نیروهای مسلح و هماهنگی نیروهای مسلح از طریق وزارت دفاع با ریاست‌جمهوری صورت گرفت و نمایندگان نیز برخی سوالات و ابهامات خود را در این زمینه مطرح کردند و آقای وزیر هم توضیحاتی در این رابطه ارائه دادند. به گفته وی این جلسه در راستای جلسات پیشین فراکسیون امید با وزرای کابینه صورت گرفته است.

در ادامه کار مجلس، کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۶ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس تصویب شد. نمایندگان با ۱۶۰رای موافق، ۲۰رای مخالف و ۱۱رای ممتنع از مجموع ۲۲۳نماینده حاضر به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۶ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم رای دادند. تصویب نهایی این لایحه منوط به بررسی و تصویب جزییات آن در صحن علنی مجلس خواهد بود و در صورت تصویب نهایی این لایحه پرداخت‌های دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی به اشخاص حقیقی مشمول مالیات مقطوع به نرخ 5 درصد می‌شود. بهارستانی‌ها همچنین با تصویب یک طرح دو فوریتی به تغییر مهلت جذب اعتبارات طرح‌های عمرانی هم رای دادند. دو فوریت طرح تغییر مهلت جذب اعتبارات پروژه‌های عمرانی سال ۹۵ کل کشور در جلسه علنی دیروز مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۸۴رای موافق، ۳۶رای مخالف و ۴رای ممتنع از مجموع ۲۴۸نماینده حاضر به دو فوریت آن رای دادند. در صورت تصویب نهایی این طرح سال مالی پروژه‌های عمرانی بودجه سال ۹۵ کل کشور از پایان تیر ماه به پایان شهریور ماه سال ۹۶ تغییر می‌یابد.  در جلسه علنی دیروز یک عضو هیات رییسه مجلس طرح الزام قوه قضاییه به اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی را اعلام وصول کرد. محمدعلی وکیلی از اعلام وصول تقاضای استرداد طرح الحاق یک ماده به قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به دلیل پس گرفتن امضای تعدادی از طراحان خبر داد. اعلام وصول سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر از وزیر کار درباره اشغال بازار کار از سوی اتباع بیگانه دیگر دستور کار صحن بود. مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نیز موافقت کرد. در جریان رسیدگی به کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت

به کارگیری بازنشستگان پس از اظهارات طراحان و نمایندگان مخالف و موافق، این طرح به رای گذاشته شد که از مجموع ۲۳۹نماینده حاضر با ۱۳۰رای موافق، ۴۲رای مخالف و ۱۲رای ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در ادامه تذکرات کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور در صحن علنی مجلس قرائت شد.

 

 

ارسال نظر