بین‌الملل

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۶۸

جدال اقتصادی اروپا - امریکا در زمین ایران

با ورود توتال به کشور ما و عقد قرارداد 5 میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران اروپایی مسیر تازه‌یی در برابر خود می‌بینند به طوری که در تازه‌ترین خبرها شل، یک شرکت بزرگ نفتی هلندی- بریتانیایی نسبت به سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گازی ایران ابراز علاقه‌مندی کرده است. این موضوع جدا از سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان است که در سال‌های اخیر برای ورود قدرتمند به فضای اقتصادی ایران یا اقدام کرده‌اند یا درحال بررسی و عقد قرارداد هستند. در این بین واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به قرارداد توتال با ایران برای حضور در فاز 11پارس جنوبی این موضوع را چالشی بر مسیر روابط اروپا و امریکا دانسته و معتقد است این توافق علاوه بر آشکار کردن تمایل اروپا برای گسترش روابط تجاری با ایران، تقابل میان اروپا و امریکا بر سر مراودات تجاری با ایران را نیز آشکار می‌کند. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز واشنگتن‌پست نوشت: زمانی که شرکت توتال توافق نفتی با ایران را امضا کرد، مدیرعامل این شرکت قرارداد با ایران را به عنوان یک اقدام ابتکاری در راستای صلح مورد ستایش قرار داد؛ «پاتریک پویان» در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: ما برای ساخت پل‌ها اینجا هستیم نه برای کشیدن دیوار.

این پایگاه امریکایی در ادامه می‌نویسد: سخنان پاتریک پویان گویای دیدگاه گسترده‌تر مقامات اروپایی مبنی بر بهبود روابط تجاری با ایران است؛ دست‌کم با تشویق شرکت‌هایی مانند توتال برای سرمایه‌گذاری در ایران اکنون که تحریم‌های بزرگ علیه ایران از بین رفته‌اند اما این سخنان اختلاف رو به افزایش امریکا و اروپا بر سر چگونگی تعامل با ایران را نیز آشکار می‌کند؛ ترامپ ایران را عنوان تهدیدی برای منطقه عنوان کرده و سخن از تحریم و انزوای ایران می‌زند.

در ادامه این گزارش آمده است: در پی روی کار آمدن دونالد ترامپ، امریکا و اروپا روز به روز مسیر متفاوت‌تری در قبال ایران پیموده‌اند؛ برای اروپا توافق هسته‌یی روابط تجاری با ایران که بازاری از مشتریان و انرژی برای شرکت‌های اروپایی است را ممکن ساخته اما در واشنگتن توافق هسته‌یی به منزله فرصتی برای ایران است و بسیاری در کاخ سفید برای اعمال فشار علیه این کشور پافشاری می‌کنند.

در این گزارش به نقل از یک مقام شورای روابط خارجه اتحادیه اروپا آمده است: شکاف آشکاری میان مسیری که امریکا و اروپا در قبال ایران طی می‌کنند وجود دارد، اروپایی‌ها راه رو به رشدی را آغاز کرده‌اند درحالی که امریکا به دنبال انزواطلبی و مهار است.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز قرارداد توتال با ایران علاوه بر تامین سرمایه‌های مورد نیاز برای صنعت نفت و گاز ایران شرایط را برای ورود شرکت‌های خارجی فراهم می‌کند. درحال حاضر یکی از مشکلاتی که در مسیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران وجود دارد، مشکلات بانکی و مراودات بانکی با بانک‌های اروپایی است با این حال توتال و قرارداد اخیر این شرکت با کشور ما می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین راهکارها برای حل این مشکلات باشد.

به نظر می‌رسد ورود توتال نگرانی‌های امریکا را در قبال ایران افزایش دهد. ایالات متحده در تلاش است تا ایران را در منطقه و جهان منزوی کند اما قرارداد توتال نشان می‌دهد، ایران جایگاه مهمی در جهان یافته و مسیر خود را بین کشورهای دنیا می‌پیماید. در این میان در بین کشورهای منطقه نیز امریکا و متحد عرب آن یعنی عربستان نتوانسته‌اند محدودیت‌های مهمی را ایجاد کنند به طوری که در قضیه قطر شاهد بودیم، شکاف اتحادیه عرب در منطقه بیش از پیش آشکار شد. درحال حاضر امارات نیز دیگر کشور منطقه است که با وجود نزدیکی با عربستان اما روابط خود را با ایران قطع نکرده و روابط تجاری قابل ملاحظه‌یی با ما دارد به طوری که این کشور همواره جزو سومین شرکای اصلی ایران است.

نکته دیگر بی‌تاثیری تهدیدهای کشورهای عربی و امریکا بر روابط ایران با شرکای مهم وی ازجمله چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و سایر کشورهای آسیایی است. به علاوه ایران به تازگی با اصرار کشورهای اوراسیا به مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیوسته و روابط آن با کشورهای حوزه CIS مدام درحال افزایش است. تمام این موارد نشان می‌دهد، ایران در مسیر توسعه تجاری و جذب سرمایه‌های خارجی مستقل از تهدیدهای ایالات متحده و سایر شرکای آن در حرکت است و همین موضوع باعث می‌شود مشکلات کمتری را شاهد باشیم.

پنتاگون و پایگاه‌های نظامی جدید در سوریه و عراق

به گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید که از سوی پنتاگون تحت فشار قرار گرفته است از کنگره درخواست کرده مجوز ساخت پایگاه‌های نظامی موقت در سوریه و عراق را صادر کند. با اینکه گروه تروریستی داعش درحال نابودی است و شهر موصل در عراق از چنگال تروریست‌ها آزاد شده، پنتاگون همچنان به دنبال ادامه جنگ در این مناطق ویران شده است. به طوری که «جیمز متیس» وزیر دفاع امریکا دولت را متقاعد کرده از کنگره برای گسترش عملیات نظامی در عراق و سوریه مجوز بگیرد.  ایجاد تاسیسات موقت نظامی در کشوری که از جنگ جهانی دوم تاکنون بدترین بحران حقوق بشری را تجربه کرده است احتمال وقوع یک جنگ پرهزینه، طولانی و مرگبار را تقویت می‌کند. کاخ سفید روز سه‌شنبه بیانیه‌یی منتشر کرد که در آن آمده است، الزامات قانونی که درحال حاضر وجود دارد مانع گسترش بیشتر فعالیت پنتاگون در سوریه و عراق می‌شود. هزینه چنین اقدامی از سوی امریکا بسیار بالاست.  المانیتور در این خصوص نوشت:«کوری زولی» مدیر تحقیقاتی موسسه‌ امنیت ملی و مبارزه با تروریسم در دانشگاه «Syracuse» می‌گوید، گسترش تاسیسات پنتاگون به نظامیان امریکایی اجازه می‌دهد به مقرهای باقی مانده گروه تروریستی داعش در منطقه حمله کنند.  زولی در این خصوص گفت:«به نظر من آنها قصد دارند با افزایش مانورپذیری خود زیرساخت‌هایی ایجاد کنند که به واسطه آن جنگ را فراتر از رقه و سوریه ببرند.» به گفته ‌زولی درخواست افزایش عملیات در مناطق مذکور از سوی جیمز متیس مطرح شده است. متیس به آینده فکر می‌کند. او قصد دارد صلح و ثبات را در منطقه ایجاد کند و از لحاظ نظامی ایران را تحت فشار قرار دهد. اما اکثر اعضای کنگره امریکا بر این باورند که تکنیک‌های متیس امریکا را درگیر جنگ داخلی سوریه می‌کند.

 

ارسال نظر