چین در تیررس حربه تنبیهی امریکا

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۰۴
چین در تیررس حربه تنبیهی امریکا

گروه جهان|

 چین به امریکا هشدار داده که حق ندارد براساس قوانین داخلی خود کشورهای دیگر را تحریم کرده و تحت فشار اقتصادی قرار دهد. گفته شده، دولت دونالد ترامپ درحال مقدمه چینی برای تحریم چند بانک کوچک و شماری از شرکت‌های چینی است که با کره شمالی معامله می‌کنند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه چین اعلام کرده که پکن قطعنامه‌های شورای امنیت را مراعات کرده و در تجارت با کره شمالی مرتکب تخلف نشده است. در بیانیه وزارت خارجه چین بابت برنامه‌های تحریمی امریکا ابراز نگرانی شده و آمده است که امریکا نمی‌تواند در خارج از چارچوب سازمان ملل شرکت‌ها و بانک‌های چینی را تحریم کند. ایالات متحده پیش‌تر با وجود اعتراض‌های پکن، چند فرد، شرکت و یک بانک چینی را به‌دلیل ارتباطات تجاری با کره شمالی تحریم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اعلام اینکه نمی‌تواند گزارش‌های مربوط و اظهارات مقام‌های امریکایی مبنی بر تحریم قریب‌الوقوع چند شرکت چینی را تایید کند اما می‌داند که واشنگتن چنین حقی ندارد. رویترز به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده که تحریم‌ها در وهله نخست متوجه شرکت‌های پوششی و موسسات اقتصادی کوچکی خواهد بود که با برنامه‌های هسته‌یی و موشکی کره شمالی ارتباط دارند. به گفته آنها، بانک‌های چینی در این مرحله از تحریم‌ها مصون هستند و واشنگتن فعلا کاری با آنها ندارد اما در مجموع زمان‌بندی تحریم‌ها و اقدامات آینده ایالات متحده به‌شدت بستگی به آن دارد که چین چه تمهیداتی علیه کره شمالی به کار گیرد.

ترامپ و مشاوران ارشد او ناخشنودی خود از سیاست‌ها و اقدامات چین در قبال کره شمالی را نشان داده‌اند؛ به‌ویژه از هفته گذشته که کره شمالی نخستین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را آزمایش کرد. کارشناسان می‌گویند که کره شمالی با این موشک قادر خواهد بود که ایالات آلاسکا در خاک امریکا را هدف قرار دهد. پکن اما به درخواست‌های امریکا برای فشار بر پیونگ‌یانگ اعتراض و تاکید کرده که چین مسوولیتی بیشتر از دیگران در قبال کره شمالی ندارد.

 سردرگمی ترامپ در قبال چین

به دنبال آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک کره شمالی موجی از انتقادها از سوی ترامپ متوجه چین شد و وی این کشور را به کوتاهی در قبال فعالیت‌های هسته‌یی و موشکی پیونگ‌یانگ متهم کرد.

ایرنا نوشته، این رفتار علیه چین در ارتباط با فعالیت‌های تسلحیاتی- موشکی کره شمالی پیش‌تر نیز توسط روسای جمهوری پیشین امریکا اتخاذ شده و هر یک رویکردهای مختلفی را در پیش گرفتند از مذاکرات دیپلماتیک و تشدید فشار بر چین گرفته تا برچسب زدن به کره شمالی به عنوان کشوری تروریست و حتی نادیده گرفتن آن.

دونالد ترامپ هم به عنوان رییس‌جمهوری که قبلا تاجر بوده برای مواجهه با کره شمالی بر تکیه چین متمرکز شده است. کلی ماگسامن، یکی از مقامات دولت اوباما در این باره می‌گوید:«ایده ترامپ برای تکیه بر چین در این مورد ساده‌لوحانه و کودکانه بود. چین قطعا نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند اما نباید فراموش کرد که منافع آنها با منافع امریکا مشترک و یکسان نیست. این استراتژی نیاز به نشست‌های بیشتر دارد و تنها با چند پیام توییتری نمی‌توان چالش کره شمالی را حل کرد.»

دولت ترامپ ابتدا قصد داشت با متقاعد کردن چین مبنی بر عدم تامین اقتصادی کره شمالی، این کشور را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد اما آمارهای جدید حاکی از آن است که میزان تجارت میان چین و کره شمالی در 4ماه ابتدایی سال جاری میلادی رشد 37.4درصدی داشته است.

این موضوع برای ترامپ آغاز یک تغییر استراتژی به شمار می‌رود، جایی که وی تصمیم می‌گیرد، استراتژی تکیه بر چین را کنار گذاشته و رویکرد دیگری را اتخاذ کند. بر همین اساس، رییس‌جمهوری امریکا بلافاصله پس از جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی، پکن را به کوتاهی و فرار از مسوولیت خود در قبال بحران هسته‌یی کره شمالی متهم کرد. به اعتقاد ناظران، واکنش‌های اخیر دولت ترامپ، متهم کردن پکن و حتی تهدید به تحریم اقتصادی چین بیش از آنکه یک استراتژی برای مقابله با بحران کره شمالی باشد، انتقام از چین است.

گفته شده ایالات متحده تحریم‌های موسوم به «ثانویه» را به عنوان راهکاری در نظر می‌گیرد که براساس آن بر شرکت‌ها و موسسات اقتصادی که با کره شمالی ارتباط دارند، فشار اقتصادی وارد می‌کند و مانع دسترسی آنها به بازار امریکا می‌شود.

نشریه نیوزویک به نقل از یک مقام دولت ترامپ نوشته است: صبر رییس‌جمهوری در برابر چین به پایان رسیده و موج جدیدی از تحریم‌های شدیدتر علیه موسسات چینی در راه است، تحریم‌هایی که از پیش برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شده و به زودی اجرایی خواهند شد. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد که ترامپ پس از ناکامی در متقاعد کردن چین، اینک نزدیک‌ترین و رایج‌ترین راه یعنی فشار اقتصادی را در پیش گرفته است.

بحث تحریم‌های اقتصادی در شرایطی مطرح می‌شود که نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز تلاش می‌کند که موافقت چین و روسیه را با صدور قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی و وضع تحریم‌های شدیدتر بین‌المللی جلب کند.

 

ارسال نظر