کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۵۹

ردپای گازپروم در کیش

 ایسنا| مجری طرح میدان گازی کیش از مذاکره شرکت اویک، پیمانکار این میدان با شرکت گازپروم نفت روسیه برای توسعه میدان گازی کیش خبر داد. کیوان یاراحمدی با اشاره به تولید ۳۰هزار بشکه‌یی از میدان کیش اظهار کرد: براساس شرح کار مصوب تولید از میدان گازی کیش در مرحله زودهنگام باید به ۳۰هزار بشکه می‌رسید که اکنون این میزان تولید به صورت مستمر در جریان است. تا پایان سال نیز همین میزان از تولید حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولید از میدان گازی کیش در مرحله نهایی به ۶۵ هزار بشکه خواهد رسید، افزود: فکر می‌کنم اواخر سال بعد این میزان از تولید تحقق یابد. مجری طرح میدان گازی کیش در مورد ضریب بازیافت این میدان نیز گفت: براساس مطالعات انجام شده، ضریب بازیافت میدان در بازه زمانی ۱۵سال ۱۲‌درصد و در بازه زمانی ۴۰ساله ۱۶‌درصد پیش‌بینی شده است. یاراحمدی از فعالیت یک مشاور انگلیسی برای طراحی چاه‌های میدان گازی کیش خبر داد و گفت: در راستای حداکثر‌سازی از میدان گازی کیش و چاه‌های این میدان از نظر یک مشاور انگلیسی استفاده می‌شود. همچنین شرکت‌های خارجی در قالب بیع متقابل برای توسعه این میدان اعلام آمادگی کرده‌اند. وی ادامه داد: در این راستا شرکت گازپروم نفت روسیه با شرکت اویک که پیمانکار میدان گازی کیش است، قرارداد محرمانگی برای تبادل اطلاعات امضا کرده است.

تامین مالی سیراف در سئول

ایرنا| قراردادهای تامین مالی و اجرای پالایشگاه‌های هشتگانه سیراف میان کنسرسیومی از شرکت‌های «هیوندایی» و «دیلیم» از کره جنوبی و «چیودای» از ژاپن روز پنج‌شنبه گذشته طی مراسمی در کره جنوبی امضا شد. در مراسم امضای این قراردادها که در محل ساختمان مرکزی شرکت دیلیم کره در شهر سئول برگزار شد علاوه بر حسن طاهریان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی؛ مدیران عامل شرکت‌های هیوندایی، دیلیم، چیودای همچنین مدیران پالایشگاه‌های هشتگانه سیراف از کشورمان حضور داشتند. ارزش این قرارداد 3میلیارد دلار اعلام شده که بر مبنای توافق در این روز مقرر شده 2میلیارد آن توسط موسسات مالی و اعتباری کره‌یی«کی اگزیم» و «کی شور» و یک میلیارد آن توسط دو شرکت مالی و اعتباری«نکسی» و «کی بی» ژاپن تامین شود. همچنین طول مدت اجرای این قرارداد 4ساله اعلام شده که با اجرای آن 22‌درصد به ظرفیت پالایشی و 57‌ درصد به خوراک پتروشیمی کشور افزوده می‌شود. براساس این گزارش، اجرای این قرارداد علاوه بر آنکه 13میلیارد دلار درآمد ناخالص فروش خواهد داشت 3‌درصد نیز به تولید ناخالص ملی کشور می‌افزاید.

 

ارسال نظر