نقش استارت‌آپ‌ها در رسانه‌های مجازی

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۳۷
نقش استارت‌آپ‌ها در رسانه‌های مجازی

تعادل    

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور استارت‌آپ‌ها در دو نمایشگاه مطبوعات سال‌های اخیر گفت: با توجه به ضریب نفوذ فعالیت‌های جدید در حوزه فناوری اطلاعات، همچنین اهمیت صنایع دانش‌بنیان برای هم افزایی با فضای رسانه‌یی و تقویت کسب‌وکار اهالی مطبوعات، از هرنوع اقدام خلاقانه به‌روز و مرتبط با فضای رسانه‌یی استقبال و حمایت می‌کنیم. حسین انتظامی همچنین به حضور استارت‌آپ‌ها در دو نمایشگاه مطبوعات سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به ضریب نفوذ فعالیت‌های جدید در حوزه فناوری اطلاعات، همچنین اهمیت صنایع دانش‌بنیان برای هم افزایی با فضای رسانه‌یی و تقویت کسب‌وکار اهالی مطبوعات، از هر نوع اقدام خلاقانه به‌روز و مرتبط با فضای رسانه‌یی استقبال و حمایت می‌کنیم.

او همچنین به الکترونیکی شدن غالب فرآیندها مانند «درخواست مجوزهای گوناگون نشریه، نمایندگی، کانون تبلیغات، موسسه مطبوعاتی، آگهی دولتی، کارت خبرنگاری و... » در معاونت مطبوعاتی در 3 سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای تغییر فضای سنتی و سلیقه‌یی باید ابتدا از خودمان و نهادهای دولتی آغاز کنیم؛ مطبوعات نیز چاره‌یی جز استفاده بهینه از فضاهای جدید ارتباطی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه الگوی مصرف رسانه‌یی عوض شده و طبیعتا سبک زندگی ما را هم تحت الشعاع قرار داده، افزود: رسانه‌یی که همچنان با پندار قدیمی خود پیش می‌رود تا در کسب و کار موفق شود، اشتباه می‌کند. فضای رسانه‌یی کشور تحت تاثیر فضای جدید ارتباطی است؛ رسانه‌ها با درک درست از شرایط روز باید خود را تنظیم کنند و تصویر جدیدی از خود ارائه دهند. انتظامی افزود: مطبوعات زمانی می‌توانند ضریب نفوذ بیشتری در جامعه پیدا کنند که فعالیت‌ مکملی داشته باشند به‌طور مثال حضور موثر در فضای مجازی. معتقدم رسانه‌ها با حرکت به سمت تخصصی شدن زمینه فعالیت یا با درک درست از تحولات فضای مجازی و الگوی جدید مصرف رسانه‌یی در کنار بومی‌سازی فناوری‌های نوین، می‌توانند در فضای رقابتی باقی بمانند. وی با اشاره به توجه ویژه وزارت ارشاد در دولت یازدهم به رسانه‌های فضای مجازی، تصریح کرد: روند صدور مجوز در دولت یازدهم برای رسانه‌های الکترونیک با دو هدف قانونمداری و حمایت از رسانه‌های دارای مجوز در فضای مجازی با هیچ دوره‌یی قابل قیاس نیست.

وی همچنین به حمایت ویژه از رسانه‌هایی که سیاست‌های عمومی فرهنگ‌ساز را دنبال کنند، اشاره و تصریح کرد: حمایت از این نوع رسانه‌ها از ابتدای دولت یازدهم جز سیاست‌های ما اعلام و اجرا شده است که «ترویج علم و افزایش سواد علمی جامعه» یکی از همین محورهای ویژه بوده است؛ چرا که یکی از پایه‌های اصلی پیشرفت علمی، در کنار کیفیت آموزشی، مقالات پژوهشی، ثبت اختراعات، صنعتی شدن پژوهش‌های آزمایشگاهی و... سواد علمی جامعه است که یکی از ارکان اصلی این نوع سواد، روزنامه‌نگاری علمی است. معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد استقبال از تغییر مجوز رسانه‌های مکتوب به الکترونیک را نیز در راستای حمایت از فضای جدید رسانه‌یی در کشور عنوان کرد و گفت: در فضای مجازی علاوه بر حمایت از طراحان نرم‌افزارهای موبایلی مرتبط با حوزه رسانه که برخی روزنامه‌های سراسری از آن استفاده می‌کنند، از حضور قانونمند رسانه‌ها و خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی نیز صیانت شده است. همچنین با اجرای طرح رتبه‌بندی برای پایگاه‌های خبری، اعطای یارانه به برترین پایگاه‌های خبری عمومی و تخصصی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

ارسال نظر