روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۸۰

 ایجاد ارزش افزوده ۳۰ برابری در معدن

مهر| معاون وزیر صنعت گفت: بخش معدن این ظرفیت را دارد که ارزش افزوده‌یی ۳۰ برابری ایجاد کند. مهدی کرباسیان در نشست هم‌اندیشی با روسای تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: باتوجه به سیاست‌های دولت جهت استفاده هرچه بیشتر از مشاوره و تجارب بخش خصوصی و همچنین تاکید رییس‌جمهور و معاون اول وی، به تعمیق روابط، نظرات تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بسیار موثر است. وی افزود: شاید برخی انتقاد کنند و بگویند باید پیش از این توجه بیشتری می‌شد اما در این خصوص باید گفت دولت یازدهم طی ۴ سال گذشته مسائلی همچون برجام را پیگیری کرد تا بتواند به درآمدهای نفتی سر و سامان بدهد. کرباسیان تاکید کرد: باتوجه به ظرفیت‌های بسیار بالای کشور در رشد و جهش اقتصادی دولت تلاش کرد تکانه‌های اقتصادی را کنترل کند اما هنوز نتوانسته‌ایم نظر مردم را تامین کنیم. وی ادامه داد: باید بپذیریم کم‌توجهی و انجام کارهای غیرکارشناسی موجب شده، نتوانیم به‌طور کامل به استقلال اقتصادی برسیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم با استفاده از تجارب گذشته شرایط بهتری را در اقتصاد و بخش معدن برای جامعه ایجاد کنیم. به گفته کرباسیان، معدن یکی از بخش‌های اصلی در اقتصاد مقاومتی است، چراکه ریشه در خاک کشور داشته و به خارج وابسته نیست در نتیجه استفاده بهینه از آن می‌تواند در تولید و اشتغال تاثیر بسزایی داشته باشد. وی گفت: براساس آمار امریکا در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۰میلیارد دلار از تامین مواد معدنی درآمد داشت که این درآمد در چرخه بعدی به ۶۳۰میلیارد دلار رسید که نشان از ارزش افزوده ۳۰ برابری ایجاد شده، دارد. این آمار نشان‌دهنده عظمت تاثیر معدن در اشتغال‌زایی است.  

 شرایط ورود باتری تغییر کرد

تسنیم| با دستور مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت شرایط واردات باتری و ذخیره‌سازهای انرژی خودرو تغییر یافت و منوط به اخذ گواهی نمایندگی شد. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، با ارسال نامه‌یی به معاونان خود در بخش‌های امور تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، امور صنایع و امور اقتصادی و دارایی، رأسا دستورالعمل خدمات فروش و پس از فروش «باتری» و «ذخیره‌سازهای انرژی خودرو» را صادر کرد. در این نامه آمده است: به استناد به مواد «37» و «39» آیین‌نامه‌ اجرایی ماده «21» قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ضوابط اجرایی این قانون در بخش خدمات فروش و پس از فروش باتری و ذخیره‌ساز‌های انرژی خودرو برای مشخص شدن تعهدات و وظایف تمام عرضه‌کنندگان (اعم از تولیدکنندگان، وارد‌کنندگان دارای گواهی فعالیت از مرکز اصناف و بازرگانان ایران)، عامل فروش و خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز آنها درراستای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به شرح پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد. ضمنا تا اطلاع ثانوی ثبت سفارش و واردات باتری و ذخیره‌سازهای انرژی خودرو (صرفا برای زیر تعرفه‌های 85071010 و 850701010) منوط به اخذ گواهی نمایندگی است.

 واردات زعفران صحت ندارد

تسنیم| رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی گفت: خبر آزادسازی واردات زعفران و پودر زعفران صحت ندارد، چون ۹۵درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. سیدرضا نورانی با اشاره به اینکه افغانستان و اسپانیا فقط 5درصد زعفران را دراختیار دارند و امکان واردات زعفران اصلا وجود ندارد، افزود: متاسفانه مهم‌ترین مشکلی که در محصول زعفران وجود دارد قاچاق پیاز این محصولات راهبردی به دیگر کشورهاست. وی گفت: عده‌یی برای به جیب زدن سود سرشار پیاز گیاه زعفران را که از گیاهان ملی و منحصر به ایران است به دیگر کشورها قاچاق می‌کنند و ادامه این روند می‌تواند در آینده انحصار بازار این محصول را از دست ایران خارج کند. رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی افزود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که چگونه نهال‌های پسته را از ایران به کشورهای دیگر از جمله امریکا قاچاق کردند و به این ترتیب شاهد حضور رقبا در بازار این محصول ملی بودیم. نورانی تاکید کرد: هفته گذشته در جلسه اتاق بازرگانی اعضای کمیسیون کشاورزی این مساله را مطرح و بررسی کردند و نتیجه جلسه دراختیار مسوولان وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت تا برای مقابله با چنین روندی برنامه‌ریزی کنند.

 

ارسال نظر