برنامه‌های سند 2030 از دستور کار خارج شده است

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۷۰

روز گذشته اردوگاه شهید باهنر تهران میزبان گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر ایران بود. وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی‌اش در این مراسم به ارائه گزارشی از برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود پرداخت و گفت: برنامه‌های میان‌مدتی که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد، مختص فعالیت 8 تا 9ماه باقی مانده از دولت یازدهم بود. با توجه به زمان ورود بنده به وزارت آموزش و پرورش بسیاری از کارهای بودجه برنامه ششم توسعه پیش‌تر برنامه‌ریزی شده بود ولی باز هم با همکاری خوبی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم هم در بندهای برنامه ششم و هم در لایحه بودجه سال96 آموزش و پرورش، احکام خوبی را در بحث اعتبارات اخذ کنیم.

او افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه توافق شده است تا تمهیداتی در ابتدای سال صورت گیرد که طی آن کسری‌های آموزش و پرورش به گونه‌یی مدیریت شود که تا آنجا که امکان دارد به انتهای سال کشیده نشود و متناسب با اعتبارات برنامه‌ریزی انجام گیرد.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی با اشاره به لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شده، نظام حقوقی معلمان براساس صلاحیت‌های حرفه‌یی از نظام حقوقی کارمندان اداری جدا شود. این امر در کارگروه‌های مختلف ستادی درحال انجام است و درحال حاضر آیین‌نامه‌های مربوط به آن تهیه شده و در آینده‌یی نزدیک نیز به تصویب خواهد رسید.

او موضوع «بیمه مناسب» را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در دوران 8 ماهه مدیریتش خواند و گفت: در کارگروه امور رفاهی و معیشت عنوان شد که بحث بیمه از مواردی است که می‌تواند برای معلمان خدمات خوبی را به دنبال داشته باشد.

او ادامه داد: به دلیل انباشت بدهی بیمه در گذشته نمی‌توانستیم با شرکت‌های بزرگ بیمه‌یی قرار داد ببندیم. اما با پرداخت مطالبات شرکت‌های بیمه‌گر توانستیم شرکت‌های بیمه‌یی بزرگ را مجاب به عقد قرارداد با آموزش و پرورش کنیم. در نظرداریم تا از طریق 3شرکت بیمه ایران، بیمه معلم و بیمه دانا و متناسب با خدمات آنها، قراردادهای استانی را برای معلمان ترتیب دهیم تا در بستر رقابت شرکت‌های بیمه‌گر بتوانیم خدمات مطلوب‌تری به فرهنگیان ارائه کنیم.

او با اشاره به اصلاح آیین‌نامه هدایت تحصیلی را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش افزود: با آسیب‌شناسی اجرایی هدایت تحصیلی در سال گذشته، اشکالات و نواقص طرح برطرف و پس از اصلاح، آیین‌نامه جدید برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد و امیدواریم که استان‌ها با همکاری مشاوران مدارس بتوانند اجرای این طرح را به خوبی مدیریت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرانه پرداختی مدارس در سال‌های گذشته، گفت: در قانون بودجه سال 96 حکمی آورده‌ایم که براساس آن اگر تخصیص صورت گیرد، وضعیت سرانه مدارس بهتر خواهد شد. البته مدیران کل استانی نیز باید در مدیریت هزینه‌ها به گونه‌یی عمل کنند که سرانه مدارس با بیشترین افزایش پرداخت شود.

او همچنین گفت: پس از فرمایش رهبری درخصوص سند 2030، تمام برنامه‌های آموزش وپرورش و دولت درباره این سند از دستورکار خارج شده است. برنامه‌های آموزش وپرورش همواره براساس اجرای کامل سند تحول بنیادین تنظیم شده است و برنامه‌های این وزارتخانه در سال 96 هم براساس اولویت‌هایی همچون افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم، با محوریت دوره ابتدایی و ارتقای کیفیت اعلام شده است.

دانش‌آشتیانی عدالت آموزشی را از مهم‌ترین رهیافت‌های برنامه سال 96 دانست و ادامه داد: عدالت محوری و کاهش نابرابری‌ها، توجه به شاخص‌های پوشش تحصیلی در مناطق محروم، فراهم کردن زیرساخت‌ها و اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت، همچنین انسداد مبادی بی‌سوادی از رئوس برنامه‌های این وزارتخانه در بحث عدالت آموزشی است.  او توجه به «ارتقای منزلت اجتماعی معلمان» را از دیگر رهیافت‌های برنامه آموزش وپرورش در سال جدید، عنوان کرد و گفت: در بحث ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، اگر چه باید به دنبال افزایش حقوق معلمان باشیم اما در کنار آن باید از ظرفیت علمی، فکری و اجتماعی معلمان در تصمیم‌گیری‌های درون مدرسه نیز استفاده کنیم و این موضوع می‌تواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلمان کمک شایانی کند.

او در پایان افزود: برخورد اداری و کارمندی با معلمان از عواملی است که باعث شده تا به منزلت معلمان خدشه وارد شود و مدیران مدارس باید به گونه‌یی شرایط را مدیریت کنند که کارهای آموزشی مدرسه فقط در شورای مدرسه و با حضور همه معلمان اجرایی شود ودر این صورت است که می‌توانیم منزلت معلم را احیا کنیم.

 

ارسال نظر