خانه‌دار شدن 3 گروه با استفاده از نظام پس‌انداز

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۳۱
خانه‌دار شدن 3 گروه با استفاده از نظام پس‌انداز

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت حوزه مسکن، راهکارهای این وزارتخانه برای خانه‌دار شدن متقاضیان مسکن را تشریح کرد. به گفته عباس آخوندی، راهکار ضروری برای سه گروه عمده متقاضی مسکن یعنی جوانان، خانه‌اولی‌ها و حاشیه‌نشینان و ساکنان بافت‌های فرسوده، توانمند کردن متقاضیان استفاده از نظام پس‌انداز است.

عباس آخوندی بیان کرد: در حال حاضر میزان پس‌انداز‌کنندگان بخش مسکن به حدود 200هزار رسیده است که آنها به فاصله یک سال تا 18ماه وارد بازار می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست پس‌انداز که از سال72 تعقیب شد در اوایل دهه 80 میزان پس‌اندازکنندگان در کشور به نزدیک به 3میلیون نفر بود، اما متاسفانه بمبی که از سال 84 به بعد در بخش مسکن گذاشته شد کل نظام پس‌انداز را در حوزه مسکن متلاشی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی اضافه کرد: معتقدم اگر آن برنامه نظام پس‌انداز تداوم پیدا می‌کرد ما هیچ‌گاه دچار چنین گرفتاری در بخش مسکن نمی‌شدیم و اگر آن پس‌انداز بیش از 3میلیون نفری ادامه پیدا می‌کرد، مرتب در این بازار مسکن، افراد با اطمینان خاطر پس‌انداز می‌کردند تا از تسهیلات تعهدی خود استفاده کنند.

 رشد 150 درصدی سرمایه بانک مسکن

آخوندی افزود: نرخ سود تسهیلات کاهش یافته و در حال حاضر رقمی حدود 8 و 9.5درصد شده، ‌در حالی که در بازار نرخ مبادله حدود 27درصد است و این سود تسهیلات نرخ بسیار پایینی است و سقف تسهیلات از 20 میلیون تومان برای زوجین به رقمی حدود 160 میلیون تومان رسیده و حدود 8برابر شده است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر دو پارامتر پیش روی سیاست‌گذاران در این بخش است؛ یکی طول دوره بازپرداخت که در حال حاضر

 12 سال است و سیاست‌گذار می‌تواند با آن اعمال سیاست کند و دیگری نیز طول دوره پس‌انداز است که می‌تواند برای دسترسی به تسهیلات، مدت آن کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: این دو ابزار سیاست‌گذاری می‌تواند با کسری منابع در بانک مواجه شود و برهمین اساس وزارت راه و شهرسازی به سمت افزایش سهمیه بانک مسکن حرکت کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه بانک مسکن حدود 3 هزار و 300 میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های متعدد، ‌حدود 5 هزار میلیارد آن اعمال شد و به 8 هزار و 300 میلیارد تومان رسید و حدود 150درصد سرمایه بانک مسکن رشد پیدا کرد.

آخوندی ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی پیگیر 5 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه هستیم تا با افزایش 5 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن این بانک تبدیل به بزرگ‌ترین بانک از جهت میزان کفایت سرمایه در ایران شود و با سرمایه‌یی حدود 13هزار و 300 میلیارد تومان، نسبت کفایت سرمایه آن بیشتر از سایر بانک‌ها باشد.

 بازار مسکن دستکاری شده است

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دو اتفاق بسیار مهم در 10 سال گذشته در بخش مسکن رخ داده است؛ نخستین اتفاق اجرای طرح مسکن مهر و عرضه حدود 2 میلیون مسکن با مداخله دولت بود.

وی بیان کرد: اتفاق دیگر، وقوع بیماری هلندی در اقتصاد بود که بر اثر آن یک سرمایه‌گذاری گسترده در بخش مسکن رخ داد و منجر به احداث حدود 2.6میلیون واحد مسکونی بدون سکونت و حدود 2.1میلیون واحد مسکونی به‌عنوان خانه دوم در سراسر کشور شد.

آخوندی گفت: کاهش نرخ رشد جمعیت از یک سو، افزایش عرضه 2.6میلیون خانه خالی، انباشت 2.1 میلیون خانه دوم از سوی دیگر، نشان می‌دهد که بازار ویژه‌یی در کشور وجود دارد که نیاز واقعی متقاضیان مسکن را پاسخ نمی‌دهد به همین جهت وقتی بخش مسکن را مورد توجه قرار می‌دهیم، مشاهده می‌کنیم که حدود 24میلیون خانوار و رقمی بیش از 27 میلیون خانه در کشور داریم که این موضوع نشان می‌دهد با یک بازار به‌شدت دستکاری شده در حوزه مسکن مواجهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بازار مسکن ایران، دست‌کاری‌های بسیار گسترده‌یی انجام شده و این دستکاری در 2 میلیون واحد مسکن مهر، 2.6میلیون واحد مسکن سوداگری که به صورت مسکن خالی و همچنین 2.1 میلیون خانه دوم است که مجموعا 6.6میلیون واحد مسکونی می‌شود که بیش از 25درصد کل خانوارهای ایران را شامل می‌شود.

آخوندی اظهار کرد: آیا مفهوم مازاد عرضه بدین معناست که تقاضا برای مسکن وجود ندارد؟ در حالی که پاسخ منفی است و به هیچ‌وجه چنین مفهومی نیست و تقاضای واقعی مسکن هم در بافت فرسوده برای بهسازی وجود دارد و هم در بافت حاشیه‌یی و هم در بخش خانه‌اولی‌ها ولی از آن طرف هم شاهد یک مازاد عرضه هستیم؛ مساله چیست؟

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین مساله در این بخش که سیاست‌گذار باید نسبت به آن دقت و توجه داشته باشد این است که نحوه مداخلات گذشته موجب شده که عرضه و تقاضا همدیگر را قطع نکنند. بدین معنا عرضه در یک محلی شکل گرفته که آنجا عمدتا تقاضایی وجود نداشته است و در مکان‌هایی که تقاضا وجود دارد هم اصولا عرضه مناسبی انجام نشده است.

آخوندی یادآور شد: 2 میلیون و 578 خانه خالی در کشور وجود دارد اما عرضه‌یی نیست که بتواند تقاضای بازار را پاسخ دهد، بنابراین یک عدم تلاقی عرضه و تقاضای بسیار جدی در حوزه بخش مسکن وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام تلاش بر این است که اگر تقاضا در حوزه حاشیه‌نشینی است همانجا تقاضا را پاسخ دهیم یا اگر تقاضا در حوزه بافت فرسوده و میانی شهرهاست در همان بافت‌ها پاسخ بدهیم.

به گفته وی، رها کردن حاشیه و بافت فرسوده و حرکت به سمت بیابان‌ها و احداث مسکن مساله را حل نمی‌کند، اگر قرار بود مداخله مسکن مهر کمکی به خانه‌دار شدن مردم کند، 19 میلیون بدمسکن در بافت فرسوده و حاشیه‌های حداقل به نصف خود می‌رسید.

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در حال حاضر، شهرهای جدید به صورت جدی پاسخگوی نیاز مسکن مردم نیست زیرا تحولات جمعیتی شهر تهران به‌عنوان پایتخت در سال 90، 8.5 میلیون و سال 95، 8.7میلیون نفر بوده است. اینها، نشان می‌دهد که تحولات جمیعتی مانند دهه‌های گذشته نیست و این تصور که باید شهرهای جدیدی را پیرامون تهران برای سرریز جمعیت ایجاد کنیم، وجود ندارد و راهکارهای دهه 60 و 70 پاسخگوی نیاز امروز جمعیتی کشور نیست.

 

ارسال نظر