اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۱۹

سهم استان سمنان از تسهیلات بانکی

مهر| رییس اتاق بازرگانی استان سمنان گفت: تاکنون بیش از ۴۰۰میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان پرداخت ‌شده و استانداری نیز ظرفیت پرداخت ۱۰۰میلیارد تومان دیگر را دارد.

علی‌اصغر جمعه‌ای، از طرح تسهیلات بهین‌یاب ویژه کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی مشکل‌دار که از سال گذشته در قالب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل‌شده به‌مثابه یک طرح موفق اقتصادی دولت یازدهم یاد کرد و افزود: در ابتدا دو هزار و ۴۵۰ واحد تولیدی در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کردند که پس از گذشت یک‌سال ۸۶۷ واحد در دو بخش کشاورزی و دامپروری و صنعت و معدن تسهیلات رونق تولید دریافت کرده‌اند و خبر خوشحال‌کننده این است که هنوز ۱۰۰میلیارد تومان دیگر تسهیلات توسط استانداری می‌تواند پرداخت شود.

وی افزود: این رویکرد مثبت وزارت کشور که فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی را نیز بر عهده دارد و نگاه ویژه به استانداری‌ها در راستای پرداخت تسهیلات بهین‌یاب از آغاز سال ۹۵ تاکنون ادامه داشته و در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت لیکن امیدواریم بتوانیم پیگیر این طرح موفق در استان باشیم.

رییس اتاق بازرگانی استان سمنان در پاسخ به این پرسش چرا هنوز با وجود این تسهیلات در بخش تولید دچار مشکل هستیم، بیان کرد: ما معتقد هستیم که دولت اینجا می‌تواند مفهوم استانداری‌ها یا فرماندهان ستاد اقتصاد مقاومتی را نیز به خود بگیرد، علاوه بر هموار کردن راه واحدهای تولیدی برای اخذ تسهیلات باید اهتمام ویژه‌یی نیز نسبت به بازار فروش این واحدهای تولیدی داشته باشد؛ چراکه طبیعتا تولید بدون بازار فروش فایده‌یی ندارد.

جمعه‌یی افزود: امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقد هستند که دولت با اجرای برنامه‌های اقتصادی خود در دوران پسابرجام توانست اوضاع اقتصادی را تا حد قابل قبولی به ثبات برساند و در کنار جلوگیری از سرعت روزافزون تورم، رشد را به اقتصاد ایران هدیه داد اما از سوی دیگر باید توجه داشت که یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و افزایش رونق آنکه در بالا به آن تحت عنوان فقدان بازار برای تولیدات داخلی نیز اطلاق شد، مقوله گسترش ارتباط سازنده با بانک‌های جهانی و کشورهای دنیاست که قطعا تاثیرگذاری بسیاری دارد.

وی بیان کرد: امروز باید بپذیریم که اگر تولید را رونق دهیم اما در برابر آن بازاری برای فروش محصولاتمان نداشته باشیم موفق نخواهیم بود، لیکن دولت امروز می‌تواند با سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرد، روابط ایران و دیگر کشورهای منطقه و جهان را تسهیل کند تا شاهد فراهم شدن امکان و زمینه صادرات کالاهای داخلی به‌صورت مستمر و گسترده باشیم.

رییس اتاق بازرگانی استان سمنان کمبود آب را بزرگ‌ترین چالش تولید در استان دانست و گفت: واحدهای کشاورزی، دامداری و صنعتی با کمبود شدید آب روبرو هستند و این امر تا جایی پیش رفته که برخی سرمایه‌گذاران یا قید کار در سمنان را زده‌اند یا طرح‌های توسعه واحدهای تولیدی‌شان را از سمنان خارج می‌کنند که این امر نیازمند نگاه مثبت دولتمردان در حوزه تامین زیرساخت‌های مناسب تولید است.

نقش اصناف در تولید و اشتغال

رییس اتاق اصناف یزد گفت: برای داشتن اقتصادی سالم و پویا باید به بخش صنوف کشور توجه بیشتری شود. مهدی باغستانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف ایران افزود: برای داشتن اقتصادی سالم و پویا، باید به اصناف توجه بیشتری شود. می‌توان به همت همه کسبه و بازاریان و همراهی متصدیان امر با یک برنامه‌ریزی اصولی و مدون، از پتانسیل عظیم این قشر عظیم بهره جست و از آن برای بهبود فضای کسب و کار و اشتغال استفاده بهینه کرد. وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، با تکیه بر توان و تخصص صاحبان صنوف و حمایت دولت از واحدهای تولید امکان‌پذیر است، اظهار کرد: باید برای رونق تجارت، منافع اقتصادی و تقویت واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی گامی بلند در مسیر مهم اقتصاد مقاومتی ‌برداریم.

 باغستانی اظهارکرد: اصناف و بازاریان به دلیل جایگاهی که در چرخه اقتصاد دارند، می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش توان اقتصادی کشور نقش مهم و بی‌بدیل ایفا کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید بستر مناسب را برای فعالیت اصناف و بازاریان فراهم کند، گفت: در فروش و توزیع رعایت موازین انصاف در واحدهای صنفی، یکی از دلایل عمده نمایش اقتصاد مقاومتی است و بازار باید عرضه و تقاضا را تنظیم کند تا آسیبی در روند رو به رشد بازار، به وجود نیاید. باغستانی افزود: بی‌شک اصناف و بازاریان به عنوان بخش عظیمی از مردم با برخورداری از روحیه مذهبی و دینمداری، نقش موثر خود را در برهه‌های مختلف تاریخ میهن بزرگ ایران نشان داده و به اثبات رسانده‌اند.

تضعیف دولت به ضرر آحاد جامعه است

ایرنا| رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می‌گوید: همه کسانی که به نظام اسلامی معتقدند و کشور را دوست دارند باید بدانند در یک کشتی در حال حرکتند و هرگونه تضعیف دولت یا سایر ارکان نظام به ضرر آحاد جامعه است. مسعود خوانساری افزود: برخی افراد ناآگاهانه در حال تخریب دولتند اما باید بدانیم ضربات آن در طولانی مدت گریبان‌گیر همگان می‌شود.

 وی افزود: مشکلات زیادی در کشور وجود دارد، اما همگی حول یک محور در حرکت هستیم. خوانساری با یادآوری اینکه برخی مسائل مانند بحران آب، بیکاری و ناامنی در کشورهای همسایه تهدیدکننده امنیت ایران است، ادامه داد: باید اتحادمان را در داخل هرچه بیشتر حفظ کنیم و از هر عاملی که به این اتحاد لطمه می‌زند دوری جوییم؛ همچنین افراد خاطی باید تذکر بگیرند. وی تاکید کرد: هوشیاری آحاد جامعه به‌ویژه سران سه قوه می‌تواند عامل اساسی در پیشگیری از بروز آسیب در این زمینه باشد.

 

ارسال نظر