اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۰۸

بی نیازی ایران از خرید گاز دستاورد برجام بود

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: یکی از دستاوردهای مهم برجام، بی‌نیاز شدن ایران از خرید گاز طبیعی از کشور ترکمنستان است.

سیدرضا نوروز‌زاده در حاشیه سفر به استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر تاثیر برجام در توسعه استان اظهار کرد: ایران در دولت نهم و دهم به محض اینکه ترکمنستان گاز را قطع کرد مجبور شد گاز را با قمیت بالا از ترکمستان بخرد اما اکنون از خرید گاز طبیعی بی‌نیاز هستیم.

وی تصریح کرد: از سایه برجام و با راه افتادن پروژه پارس جنوبی امسال که ترکمنستان گاز را قطع کرد ایران اعلام کرد که گاز را از ترکمنستان نمی‌خرد.

نوروز‌زاده بیان کرد: ایران نه تنها گاز را گران نخرید بلکه اکنون ترکمنستان درخواست دارد که ایران گاز را بخرد یا گاز آن کشور از ایران ترانزیت شود. وی تاکید کرد: این نقش برجام است که در زمستان گاز مورد نیاز تامین شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بخش دیگر سخنان خود گفت: با اینکه 20 سال از عمر پتروشیمی خراسان گذشته، این واحد خوب نگاه داشته شده است و این نشان از همت بالای کارگران است که واحد را صیانت کرده‌اند.

وی افزود: در دولت، پروژه‌های دیگر مطرح بود اما مسیر درستی در جهت اجرایی کردن پروژه‌های مورد انتظار مردم طی نشد.

نوروز‌زاده تصریح کرد: هر شرکتی بخواهد توسعه‌یی در مجموعه خود ایجاد کند در گام نخست باید موافقت سرمایه‌گذاران و صاحبان سرمایه را جلب کند و ما توانستیم نظر سرمایه‌گذاران که مخالف سرمایه‌گذاری جدید در پتروشیمی بودند را جلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون موافقت برای اجرای طرح توسعه‌یی و سرمایه‌گذاری جدید در پتروشیمی جلب شده است گفت: دستور لازم برای اینکه فاز دوم اجرا شود داده شده و کار تسطیح در حال انجام است و اطمینان می‌دهیم فاز توسعه‌یی اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امید می‌رود با مطالعه در سایر زمینه‌ها و با اطلاعات کافی و با فضای مناسب کسب و کار که در این دولت مهیا شده، بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را جلب و شاهد پروژه‌های بیشتری در استان باشیم. پتروشیمی خراسان هم‌اکنون روزانه یکهزار و 500 تن اوره، هزار تن آمونیاک و نیز سالانه 20 هزار تن کریستال ملامین تولید می‌کند که بزرگ‌ترین سهامدار آن شرکت شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی است. در نخستین سفر ریاست‌جمهوری به خراسان شمالی طرح اجرایی GTTP در حوزه پتروشیمی به عنوان یک طرح پیشنهادی استان کلنگ زنی شد که با مخالفت برخی از سهامداران اجرای ان تاکنون عملی نشده است که به جای آن پیشنهاد شده است که طرح اوره 2 با توجه به گذشت دو دهه از عمر پتروشیمی خراسان اجرایی شود.

 

روابط اقتصادی ایران و کرواسی توسعه می‌یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از گسترش تبادل دانش در حوزه‌های بیمه‌یی و صندوق‌های بازنشستگی و ایجاد اشتغال‌های کوچک و متوسط بین ایران و کرواسی خبر داد و گفت: مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مورد علاقه کرواسی و جذب سرمایه در ایران سامان می‌یابد.

به گزارش ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در تشریح سفر اخیر خود به کرواسی افزود: در سفر به کرواسی، جلسه بسیار مهمی با حضور از بازرگانان، نمایندگان شرکت‌های خصوصی و بخش دولتی کرواسی همراه با معاونان وزارت کار و سه مدیر ارشد از وزارتخانه‌های جهاد و کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و هلدینگ‌های بزرگی که در ایران هستند تشکیل شد و در مجموع امور مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و بخش خصوصی در این دیدارها سامان یافت.

وی تصریح کرد: بیشترین مذاکرات ما درمورد نیازهای کرواسی به واردات محصولات پتروشیمی و محصولات پایین دستی پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران بود که امیدواریم در این زمینه موافقت‌های اولیه به وجود‌اید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین در حوزه انرژی و مباحث مرتبط با وزارت نیرو، صحبت‌هایی شد و مسوولان مربوطه مذاکراتی انجام دادند و درباره نیازهای کرواسی به خشکبار و زعفران نیز مذاکراتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از مذاکرات طرفین هم مستقیم به وزارت کار برمی‌گشت که در سه حوزه مربی فنی و حرفه‌ای، تبادل دانش در امور بیمه‌یی و صندوق‌های بازنشستگی و همچنین در زمینه ایجاد اشتغال‌های کوچک، متوسط و خرد انجام گرفت.

ربیعی سامان دادن به برخی مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مورد علاقه کرواسی در ایران و جذب سرمایه در ایران را از مهم‌ترین اهداف سفر خود به کرواسی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم و مورد تاکید وزیر اقتصاد کرواسی، مبادلات بانکی بین کرواسی و ایران بود که مذاکرات آن نهایی شده و نامه‌ها و موافقت‌های نهایی بانک مرکزی کرواسی صادر شده است و امیدواریم مبادلات پولی و مالی میان دو کشور و تفاهم‌های انجام شده، به زودی اجرایی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مبادلات بانکی با اروپا از جمله برنامه‌های ما به شمار می‌رود که با توجه به عضویت کرواسی در اتحادیه اروپا این مبادلات به عنوان آغاز مبادلات بانکی ایران و این اتحادیه بود که وضعیت آن تقریبا به نتایج مطلوبی رسید. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در راس هیاتی اقتصادی به کشور کرواسی سفر کرده و دیدارهایی با وزیران و مسوولان اقتصادی آن کشور داشت.

 

 

ارسال نظر