نیروی اروپایی؛ کار بریتانیایی

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۹۹
نیروی اروپایی؛ کار بریتانیایی

گروه گوناگون|

 با آغاز رسمی مذاکرات برگزیت در 23 ژوئن در بروکسل، مساله جابه‌جایی آزاد و اقامت شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بریتانیا و بالعکس، به یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مهم این مذاکرات تبدیل شد؛ مساله‌یی که موجب نگرانی بسیاری از مهاجران شده است. در این خصوص «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، تاکید کرده افرادی که در حال ‌حاضر در بریتانیا زندگی می‌کنند، می‌توانند از حقوق برابر برخوردار باشند و مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد، با این‌حال بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا که در بریتانیا مشغول به کار هستند، نگران از دست دادن کار و شرایط زندگی‌ خود هستند.

در آخرین گزارش به دست آمده، به بررسی مشاغلی در بریتانیا پرداخته شده که بیشترین نیروی کار اروپایی را دارد. طبق گزارش دفتر آمار ملی، تقریبا 3.6میلیون تبعه خارجی اتحادیه اروپا در بریتانیا زندگی می‌کنند که 2.7 میلیون نفر از آنها در سن 16 تا 64 سال قرار دارند. در این میان، بیش از 2.2میلیون از اتباع اروپایی، در بریتانیا در صنایع مختلف مشغول به کار هستند.

آنطور که آمار نشان می‌دهد، از هر هزار کارگر خارجی در بریتانیا، نزدیک به 508 نفر، در بخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی مشغول به کار هستند. براین اساس، بیشترین جمعیت شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا که در بریتانیا زندگی می‌کنند، در این بخش فعالیت دارند. در واقع می‌توان گفت که نیمی از نیروی کار اروپایی در این کشور، مشغول به فروشندگی خرد و عمده هستند.

در میان هر هزار شهروند اروپایی در بریتانیا، نزدیک به 382 نفر نیز در بخش بازرگانی فعالیت دارند. در بخش‌هایی مانند آموزش و پرورش، همچنین مراقبت‌های عمومی و بهداشت بریتانیا نیز تعداد بسیاری از اتباع اروپایی مشغول به کار هستند. طبق آمار منتشرشده، از هر هزار نیروی کار اروپایی در این کشور، نزدیک به 362 نفر در این بخش‌ها شاغل هستند. پیش از این، بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که وجود نیروهای کار خارجی که در مشاغل مختلف مهارت دارند، از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصاد بریتانیا به شمار می‌رود. بنابراین، این کشور با خروج یک‌باره آنها، با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد بود. آنطور که در ادامه این گزارش آمده، بخش قابل‌توجهی از تولید بریتانیا نیز در اختیار اتباع اروپایی است که در این کشور ساکن هستند. طبق آمار، از هر هزار کارگر اروپایی، حدود 312 نفر در بریتانیا در بخش تولید فعالیت دارند. جمعیت بزرگی از مهاجران اروپایی نیز در بخش حمل‌ونقل و ارتباطات بریتانیا فعال هستند. در میان هر هزار اروپایی که در بریتانیا شاغل هستند، نزدیک به 243 نفر، در این بخش فعالیت می‌کنند. طبق گزارش‌های به دست آمده، بخش قابل‌توجهی از ساخت‌وساز بریتانیا نیز، توسط اتباع کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد. در میان هر هزار شهروند اروپایی که در بریتانیا کار می‌کنند، 185 نفر در بخش ساخت و ساز فعالیت دارند. در بخش‌های دیگر نیز، مانند انرژی، کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری نیز در بریتانیا، بسیاری از اتباع کشورهای اروپایی مشغول به کار هستند. در تازه‌ترین اخبار منتشر شده از مذاکرات برگزیت، «دیوید دیویس» وزیر برگزیت دولت «ترزا می»، اعلام کرده که کاهش شمار نیروی کار اروپایی در بخش‌های خدماتی، مراقبت‌های عمومی و بهداشتی، همچنین کشاورزی در بریتانیا، زمان‌بر خواهد بود. او ضمن تشریح مواضع کشورش در رابطه با وضعیت مهاجران اروپایی پس از برگزیت گفته که درهای کشورش پس از برگزیت به روی نیروی کار اروپایی بسته نخواهد شد. او همچنین اعلام کرده که دولت انگلیس حتی قصد ندارد تا با آن دسته از افرادی که صرفا برای زندگی بهتر به این کشور مهاجرت کرده‌اند، برخورد تندی صورت دهد. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مسائل پس از برگزیت، رسیدگی به حقوق اتباع اتحادیه اروپا در بریتانیا باشد. در مقابل بریتانیایی‌هایی که ساکن سایر کشورهای اروپایی هستند با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهند شد. به گفته بسیاری از کارشناسان، پس از برگزیت، رسیدگی به امور مربوط به خروج مهاجران و وضعیت اشتغال آنها، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

 

ارسال نظر