استرالیا؛ پناهگاه میلیونرهای فراری

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۲۶
استرالیا؛ پناهگاه میلیونرهای فراری

گروه گوناگون|

 معمولا دلیل اصلی مهاجرت، فقر و شرایط بحرانی کشورهاست که ساکنان مناطق مختلف را ناچار به ترک سرزمین خود می‌کند. با این‌حال آمارهایی از مهاجرت ثروتمندان نیز منتشر می‌شود که هیچ ارتباطی با فقر ندارند. در این نوع مهاجرت‌ها، معمولا افراد به دنبال دستیابی به امنیت و شرایط اولیه زندگی نیستند، بلکه می‌خواهند با استفاده از شرایط کشور میزبان، دارایی‌های خود را افزایش دهند.

در تازه‌ترین گزارش، به بررسی مهاجران میلیونری پرداخته شده که برای دستیابی به شرایط بهتر مالی، به سرزمین‌های دیگر رفته‌اند. طبق این آمار، فرانسه بیشترین آمار مهاجران میلیونر را در سال‌های 2015 و 2016 داشته است. به نظر می‌رسد این ثروتمندان، برای فرار از شرایطی که آنها را در معرض خطر اقتصادی قرار می‌دهد، به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. در سال 2015 نزدیک به 10 هزار میلیونر فرانسوی، خاک این کشور را ترک کردند که این تعداد در سال 2016 به 12هزار نفر رسیده است. طبق گزارش‌ منتشر شده، استرالیا مهم‌ترین مقصد این مهاجران به‌شمار می‌رود. در سال 2015 از مجموع مهاجران فرانسوی، نزدیک به 8 هزار نفر این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کرده‌اند. در سال 2016 نیز 11 هزار میلیونر فرانسوی به استرالیا مهاجرت داشته‌اند.

استرالیا به دلیل سیستم حفاظتی و امنیت بازارهای تجاری، یکی از محبوب‌ترین کشورهایی است که میلیونرهای دنیا به آنجا مهاجرت می‌کنند.

طبق آمار به دست آمده سال 2016، مهاجرت میلیونرها افزایشی 25درصدی را تجربه کرده است. فرانسه، چین، برزیل، ترکیه و هندوستان از کشورهایی هستند که با از دست دادن تعداد بسیاری از میلیونرهای خود در صدر کشورها قرار گرفته‌اند. از آنجا که فرانسه در میان کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد، دور از انتظار است که این کشور در صدر لیست کشورهایی باشد که جمعیت بزرگی از میلیونرهای خود را از دست داده است. به گفته بسیاری از تحلیلگران، افزایش ناامنی، شکاف‌های مذهبی و نیز حملات تروریستی در دو سال گذشته از دلایل احساس خطر میلیونرهای فرانسوی است. از طرفی گفته شده که مالیات‌های بالا بر درآمد، این کشور را برای ثروتمندان نامطلوب کرده است. چین دومین کشوری است که در دو سال اخیر، جمعیت بزرگی از ثروتمندان خود را از دست داده است. در طول دو سال میلادی گذشته، 9 هزار مهاجر میلیونر چینی این کشور را ترک کرده که مقصد اصلی آنها امریکا بوده است. نکته قابل توجه در مهاجرت میلیونرهای چینی به امریکا، این است که در سال 2016 علاوه بر مهاجرانی که به‌طور مستقیم از چین به امریکا سفر کرده‌اند، تعدادی از میلیونرهای چینی که در کشورهای دیگر سکونت داشتند نیز به امریکا مهاجرت کرده‌اند. طبق آمار به دست آمده تعداد میلیونرهای چینی در امریکا نزدیک به 7 هزار نفر بوده که این تعداد در سال 2016، به 10 هزار نفر رسیده است. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها آمده، جذب میلیونرهای جهان به رقابت بزرگی میان کشورهای سرمایه‌پذیر دنیا تبدیل شده است. در این میان ثروتمندان نوظهور چینی بیشتر از دیگران در معرض توجه هستند. امریکا نیز از مهم‌ترین کشورهایی است که برنامه‌هایی برای اقامت ثروتمندان چینی آغاز کرده است. اکنون بیش از 80 درصد از جمعیت ثروتمندانی را که به امریکا مهاجرت کرده‌اند، میلیونرهای چینی تشکیل می‌دهند. در سال 2014، همزمان با انتشار آمار رسمی از رشد اقتصادی برزیل، کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که این کشور در سال 2015 با رکود مواجه خواهد شد. سرانجام در سال 2015 بحران اقتصادی در برزیل و سیاست‌های دولت برای کاهش بودجه، این پیش‌بینی را محقق کرد. بر این اساس مهاجرت میلیونرهای برزیلی در سال 2016، با افزایش چشمگیری مواجه شد. در سال 2015، تعداد ثروتمندانی که برای شرایط اقتصادی بهتر از برزیل مهاجرت کردند، نزدیک به 2هزار نفر اعلام شد که این تعداد در سال 2016 به 8هزار نفر رسید. کانادا مهم‌ترین مقصد مهاجران میلیونر برزیلی بود.

هند، در میان کشورهایی قرار گرفته که بیشترین آمار مهاجرت میلیونرها را داشته‌اند و رتبه چهارم را به دست آورده است. این کشور در سال 2015، نزدیک به 4 هزار نفر و در سال 2016، حدود 6 هزار میلیونر خود را از دست داد. بیشتر مهاجران ثروتمند هندی، امارات را به عنوان مقصد خود در دو سال میلادی گذشته انتخاب کرده‌اند.

وضعیت بحرانی ترکیه در خاورمیانه باعث شده که این کشور نیز به همراه هندوستان در رده چهارم مهاجرت میلیونرها قرار بگیرد. طبق آمار به دست آمده در سال گذشته میلادی نزدیک به 6هزار میلیونر خود را از دست داده است. احساس ناامنی و نیز افزایش حملات تروریستی و نوسانات شدید اوضاع اقتصادی ترکیه از دلایل و انگیزه‌های مهاجرت میلیونرهای ترکیه در این سال بوده است. در سال 2015، تعداد میلیونرهایی که خاک ترکیه را ترک کردند، نزدیک به هزار نفر اعلام شده بود. بر این اساس سال 2016 ترکیه با افزایش چشمگیر مهاجرت ثروتمندان روبه‌رو بوده است. مقصد نهایی این مهاجران نیز نیوزیلند معرفی شده است.

طبق اخبار منتشر شده، دولت ترکیه در ماه‌های گذشته کوشیده است با تغییر برخی سیاست‌ها از جمله سیاست‌های اعطای تابعیت در قبال سرمایه‌گذاری یا خرید ملک، بخشی از سرمایه‌های خارج شده از این کشور را جبران کند.

 

ارسال نظر