عدم واگذاری فرزاد B اهمیتی ندارد

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۳۶
عدم واگذاری فرزاد B اهمیتی ندارد

گروه انرژی  

در حوزه تجارت؛ به وی‍ژه تجارت بین‌المللی، ‌هر طرف معامله قبل از هرچیز به منافع خود می‌اندیشد. این امر به وی‍ژه هنگامی اهمیت بیشتری خواهد داشت که طرفین یک معامله به جای دو شرکت خصوصی، ‌دو کشور باشند. در این شرایط فراتر از منافع صرف اقتصادی، منافع ملی و توان دفاع کشور از منابع و سرمایه‌های خود مطرح می‌شود. اما گاه دوستی‌ها و روابط حسنه سیاسی میان دو کشور می‌تواند توقعاتی را ایجاد کند که لزوما نمی‌توان پایه‌یی منطقی برای آن در نظر گرفت. نمونه این مساله را می‌توان در مناقشات ایران و هند بر سر میدان گازی فرزادB ‌مشاهده کرد. در تازه‌ترین اتفاق و پس از اینکه هند بارها ایران را پیرامون عدم واگذاری میدان گازی فرزاد B به این کشور تهدید کرد، وزیر نفت هندوستان گفته است که عدم واگذاری فرزادB به این کشور «اهمیت» ندارد.

هند تاکنون نشان داده است که توقع دارد با وجود تاخیری که در گذشته در ارائه نتایج مطالعاتش به خرج داده است، ایران منافعش را در قبال میدان گازی فرزادB با توجه به اینکه هند در دوران تحریم از ایران نفت خریداری کرده است در نظر بگیرد. اما در تازه‌ترین واکنش از سمت طرف هندی در پینگ‌پنگی که میان ایران و هند در این نمونه از تجارت بین‌الملل ایجاد شده است، وزیر نفت این کشور گفته است که اگر ایران فرزادB را به این کشور واگذار نکند، برای هندوستان اهمیتی نخواهد داشت.

فایننشال اکسپرس دیروز با اشاره به اینکه خبرهایی وجود دارد که از واگذاری میدان گازی فرزادB به گازپروم روسیه حکایت می‌کند نوشت که دهارندرا پرادهان وزیر نفت هند روز دوشنبه در این مورد گفته است: «برای هند اهمیتی ندارد اگر درخواستش برای سرمایه‌گذاری در خلیج فارس رد شود.»

فایننشال اکسپرس در ادامه می‌نویسد: «قراردادی که ایران و هند برای اکتشاف و توسعه میدان گازی فرزادB داشتند، پس از گذشت بیش از 10 سال همچنان در مرحله اکتشاف باقی مانده و هرگز توسعه نیافت. این میدان که در بلوک فارسی قرار دارد، 10 سال پیش توسط شرکت او.ان.جی.سی هند کشف شد. در حدود 12.7 تریلیون فوت مکعب دخایر گازی از این میدان برآورد شد که از آن 12.5 تریلیون فوت مکعب قابل بازیافت است. با این حال، این قرارداد با تاخیر به پایان رسیده است، زیرا دو کشور نمی‌توانند در مورد قیمت و نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری‌های کنسرسیوم تحت هدایت شرکت ملی نفت هند توافق کنند.»

پرادهان گفته است تا زمانی که یک مدل مالی وجود ندارد، صحبت از ادامه یا عدم ادامه قرارداد جالب نیست. او همچنین در ادامه بیان کرده است: «من نیاز به تضمین سرمایه‌گذاری‌ام دارم.» پرادهان در حالی در مورد «نبود مدل مالی» صحبت کرده است که مسوولان نفت ایران اعتقاد دارند هند مدل مالی خود را ارائه کرده اما آن مورد قبول ایران نیست.

همچنین اگر چه هند مدعی است که مذاکرات با ایران همچنان ادامه دارد، وزیر نفت ایران، بیژن نامدار زنگنه، گفته است که این کشور با شرکت گازپروم موافقتنامه‌یی برای میدان گازی خلیج فارس امضا کرده است.

پرادهان همچنین گفته است: ایران کشوری مستقل است و ما انتظار داریم همراهی ما در روزهای سخت با ایران متقابل باشد. ما تنها در صورتی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که سرمایه‌گذاری‌مان در ایران با بازده همراه باشد.

گفتنی است با وجود تحریم‌های غرب که اخیرا لغو شده است‌، هند جزو چند کشوری بود که تجارت را با ایران ادامه داد. اما مساله‌یی که درمورد خرید نفت هند از ایران همواره مطرح بوده، همزمانی تعلل هندی‌ها در این میدان گازی و بدحسابی آنها در قبال خرید نفت موجب می‌شود آنچه هندی‌ها لطفی می‌دانند که باید جبران شود چندان هم به نفع ایران نبوده است.

 

ارسال نظر