هشدار جدی بانک مرکزی در برخورد با شایعات

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۸۵

گروه بانک و بیمه|

به دنبال انتشار شایعاتی که هفته گذشته، برخی بانک‌ها از جمله بانک پارسیان را هدف گرفت و با انتشار فیلم و عکس تجمع سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج مقابل شعب بانک پارسیان در سال 94 تلاش کردند که شایعه ورشکستگی بانک‌ها را مطرح کنند، هر چند که بانک مرکزی نسبت به این‌گونه شایعات و برخورد با عوامل آن هشدار داده و رسانه‌ها و مسوولان بانکی به صورت گسترده این‌گونه اخبار را تکذیب کرده‌اند، اما ظاهرا بخشی دیگر از شایعات و اخبار جعلی به نام سایر بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و از جمله روز گذشته خبری به نقل از گروه مالی بانک ملت منتشر شده که در آن تاکید شده که در برخی بانک‌ها سپرده‌گذاری و مبادلات بانکی انجام نشود.

به گزارش «تعادل» گروه مالی ملت طی اطلاعیه‌یی نامه منتسب به این شرکت که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده را جعلی عنوان کرده است. اما در عین حال اخبار و شنیده‌های مختلف نشان می‌دهد که نوعی رقابت منفی بین موسسات مالی و بانکی برای جذب سپرده وجود دارد و عده‌یی تلاش دارند که با این شایعات روی روند سپرده‌گذاری در بانک‌های کشور و تضعیف نظام پولی و بانکی اثر بگذارند و سپرده‌ها را از برخی بانک‌ها به سمت بخش دیگری از بانک‌ها هدایت کنند و تعدادی از بانک‌ها را مشکل‌دار و تعدادی دیگر را بدون مشکل معرفی کنند. در این رابطه مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی نیز با درخواست از هموطنان برای توجه نکردن به شایعات درباره ورشکستگی بانک‌ها به تمام افراد به ویژه همکاران نظام بانکی توصیه کرد که از دامن زدن به این شایعات خودداری کنند. عباس کمره‌ای شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی با انتقاد از شایعاتی که در فضای مجازی درباره ورشکستگی بانک‌ها منتشر شده است، گفت: با توجه به فضای انتخابات ریاست‌جمهوری، مباحثی در مورد بانک‌ها مطرح شد که 100درصد کذب بود؛ بانک‌ها علاوه بر سپرده قانونی با صندوق سپرده‌گذاری و خطوط اعتباری و بازار بین بانکی نه تنها ورشکسته نمی‌شوند بلکه می‌توانند اعتبارات لازم را برای بازپرداخت سپرده‌گذاران نیز تامین کنند. وی با بیان اینکه بانک‌ها سپرده‌های مردمی را به شکل تسهیلات دراختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، افزود: بانک مرکزی نظارت کافی را بر موسسات اعتباری دارای مجوز و بانک‌ها دارد و از هموطنان می‌خواهیم به شایعات توجهی نکنند. مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با تشریح روند کسب مجوز بانک‌ها و موسسات اعتباری از بانک مرکزی اظهار کرد: پشت برخی موسسات اعتباری، سازمان‌ها یا ارگان‌هایی هستند اما به هرحال تک‌تک این موسسات باید مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند. وی با بیان اینکه بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای برخورد با بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز دارد، افزود: در همین حال بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای برخورد با تخلفات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ندارد.

کمره‌یی با تاکید بر اینکه هر آنچه در مورد بانک‌ها به لحاظ قوانین مالی صادق است، برای موسسات مالی نیز صدق می‌کند، گفت: بانک‌ها موسساتی اقتصادی هستند که از محل جذب سپرده‌های بانکی، سرمایه جذب و در پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ این سپرده‌گذاری با ریسک‌هایی همراه است که ما برای حفاظت از آن، بانک‌ها را مکلف به سپرده‌گذاری برخی منابع‌شان در بانک مرکزی کرده‌ایم و صندوق ضمانت سپرده‌ها کار بیمه سپرده‌های مردمی را انجام می‌دهد.

 

ارسال نظر