اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۱۷

رشد صنایع پربازده بازار به پشتوانه دلایل بنیادی

سال مالی گروه صنایع قند و شکر پایان شهریور است و با توجه به اینکه برداشت محصول در نیمه دوم سال گذشته خوب بود و از طرفی قیمت جهانی شکر خام نیز کاهش یافت این صنعت از هر دو عامل فوق تاثیر مثبت گرفت و به پشتوانه دلایل بنیادی رشد کرد. سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با سنا ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص صنایع برتر بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی صنایع از ابتدای سال تا امروز بازدهی‌های بالای 40درصد را به ثبت رساندند، گفت: معمولا در صنایع کوچک جریان‌های سرمایه اثرگذاری بیشتری دارد، اما در چند صنعت خاصی که از ابتدای سال بازدهی بالا داشتند، فقط جریان سرمایه مهم نبوده است. وی با اشاره به گروه قند و شکر و بازدهی بالای این گروه گفت: این گروه به پشتوانه دلایل بنیادی رشد کرد. سال مالی اکثر شرکت‌های این گروه پایان شهریور است و با توجه به اینکه برداشت محصول در نیمه دوم سال گذشته خوب بود و از طرفی قیمت جهانی شکر خام نیز کاهش یافت این صنعت از هر دو عامل فوق تاثیر مثبت گرفت.

همگام‌سازی بازارهای مالی کشور با استانداردهای آیسکو

اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار از تمام اشخاص تحت نظارت و تشکل‌های خود انتظام حمایت می‌کند. رییس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی با اشاره به استانداردهای بین‌المللی در خصوص حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران گفت: در حال حاضر، مقرراتی توسط سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) تدوین شده که در بازارهای مالی اسلامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما نیز قصد داریم در حوزه وظایف محوله، همگام‌سازی بازارهای مالی کشور را با این استانداردها پیگیری کنیم. وی ادامه داد: از سوی دیگر علاوه بر سرمایه‌گذاران ایرانی، سرمایه‌گذاران خارجی که قصد فعالیت در کشور را دارند، نیاز به آموزش‌های حقوقی دارند که ارائه این آموزش‌ها در دستور کار این اداره است. محدثه فریدون در ادامه گفت: این اداره برای تسهیل و سرعت بخشیدن به خدمات حقوقی از جمله پاسخگویی به شکایات واصله به سازمان بورس فعالیت می‌کند. وی افزود: حمایت‌‌های مزبور شامل ارشاد و راهنمایی، آموزش‌های حقوقی و حمایت‌های قضایی و غیرقضایی است. فریدون ابراز کرد: پیگیری انضباطی، حقوقی و کیفری در موارد نقض قوانین و مقررات در مراجع ذی‌صلاح برای احقاق حقوق سهامداران شامل کلیه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، اشخاص تحت نظارت، کارکنان و مدیران سازمان و نیز انجام حمایت‌های اداری و غیرقضایی در موارد ضروری در موضوعات مرتبط از جمله اولویت‌های اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی در راستای تامین امنیت بازار سرمایه است.

اعتماد بازار سرمایه و رشد معاملات کشاورزی

مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی گفت: حجم بالای معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران بعد از اعتماد بیشتر دولت به بازار سرمایه و اجرایی شدن طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی حاصل شده است. به گزارش «تعادل» و به نقل از ایسنا ، مژده مولایی به بهبود روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بازار معاملات محصولات کشاورزی یک بازار سنتی و پیچیده است که سابقه‌یی نزدیک به یک قرن دارد اما خوشبختانه تحول بزرگ و مدرنی در این صنعت اتفاق افتاد و خرید و فروش این محصولات به صورت مدرن به بورس کالا منتقل شد. وی افزود: از سال ۱۳۸۳ عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران آغاز شد و روند رو به رشدی را طی کرد به‌طوری که تاکنون ۱۹ گروه اصلی کشاورزی و ۷۴ زیر گروه در این بورس پذیرش شدند. وی با بیان اینکه بورس کالا با گسترش روش‌های معاملاتی خود و همچنین برنامه‌های آموزشی که در کل استان‌های کشور تشکیل داده، کمک موثری در ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان این بخش کرده است، اضافه کرد: بورس کالا در مشارکت و افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی همراه شده است و قطعا این حرکت بورس کالا در اقتصادی کردن محصولات کشاورزی موثر خواهد بود.

لزوم تسریع اعلام شبای بانکی برای سود سهام عدالت

از ابتدای راه‌اندازی سامانه سهام عدالت تاکنون در مدت 3ماه ۳۵میلیون نفر از مجموع ۴۷میلیون سهامدار در قید حیات دست‌کم یک بار به این سامانه سهام مراجعه و از صورتحساب خود مطلع شده‌اند و از این تعداد بیش از 27میلیون نفر شماره شبای خود را برای دریافت سود سهام عدالت در این سامانه وارد کرده‌اند. در این میان و طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور کمترین و روستاییان و عشایر بیشترین میزان مراجعه و ثبت شماره شبای بانکی در سامانه اینترنتی مربوطه را داشته‌اند. در این راستا سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه‌یی از مشمولان سهام عدالت درخواست کرده که هر چه سریع‌تر شماره شبای بانکی خود را در سامانه www.samanese.ir  ثبت کنند چراکه بررسی و تایید این شماره‌ها امری زمانبر است. هر چند این سازمان تاکید کرده که محدودیت زمانی برای ثبت شماره حساب وجود ندارد.  به گزارش«تعادل» در نیمه اسفند سال گذشته از سامانه سهام عدالت به نشانیwww. samanese.ir رونمایی شد تا دارندگان سهام عدالت با مراجعه به آن از وضعیت صورتحساب خود آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساط خود اقدام کنند. بر این اساس تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد از مجموع 47میلیون مشمول در قید حیات، سهام عدالت تاکنون 35میلیون نفر به این سامانه مراجعه کرده‌اند و از صورتحساب سهام خود اطلاع یافته‌اند. بر این اساس این تعداد مراجعه 75درصد از مجموع واجدان شرایط و مشمولان سهام عدالت را شامل می‌شود که به سامانه مراجعه و خدمات دریافت کرده‌اند.

 

ارسال نظر