تجارتی بر پایه جنگ

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۲۱

28 خرداد

گروه گوناگون|

امریکا طی قراردادی، حدود

12 میلیارد دلار تسلیحات به قطر فروخته است. طبق گزارش‌های به‌دست آمده، در این قرارداد، تعدادی جنگنده F-15 توسط قطر از دولت امریکا خریداری شده است. در همین رابطه، سفیر قطر در امریکا، اعلام کرده که به موجب این قرارداد، فرصت‌های شغلی جدید در امریکا ایجاد خواهد شد.

پیش از این، دونالد ترامپ در برنامه‌های خود از افزایش بودجه نظامی کشور تا سال 2018 خبر داده بود. به گفته کارشناسان اقتصادی، بخشی از بودجه نظامی امریکا از طریق خرید سلاح از این کشور تامین می‌شود. به نظر می‌رسد امضای قرارداد تسلیحاتی بین واشنگتن و دوحه، برای افزایش بودجه نظامی امریکا صورت گرفته باشد.

این معامله درحالی صورت گرفته که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا، قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده است، از طرفی رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا نیز، عربستان را به کاهش محاصره علیه قطر تشویق می‌کند. بر این اساس، فروش تسلیحات به قطر، موضع امریکا را در بحران فعلی این کشور تحریم‌شده، مبهم

کرده است. هرچند که قطر پس از قطع ارتباط دیپلماتیک با برخی کشورها، دچار کمبود مواد غذایی شده، اما هنوز هم در خاورمیانه، یک شریک تجاری مهم و حیاتی برای امریکا به‌شمار می‌رود.

بحران‌های کنونی در خاورمیانه، بیش از هر منطقه‌یی، جهان عرب را به معامله‌های تسلیحاتی تشویق کرده است. به‌طوری که در چند سال اخیر خاورمیانه، بزرگ‌ترین خریدار سلاح در جهان است. قطر نیز از این قانون جدا نبوده و در 10 سال اخیر به یکی از بزرگ‌ترین خریداران سلاح جهان تبدیل شده است. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد امریکا به تنهایی حجم قابل‌توجهی از بازار فروش تسلیحات نظامی در جهان را دراختیار دارد. این در حالی است که مناقشات منطقه‌یی نیز رو به افزایش است که باعث می‌شود امریکا با رشد صادرات سلاح روبه‌رو باشد. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد در سال 2008، قطر 794میلیون دلار تسلیحات از امریکا خریداری کرد که این تسلیحات شامل تعداد بسیاری هواپیماهای حمل‌ونقلی نظامی 130c  و 17c  بود. پس از آن سال، صادرات تسلیحات از امریکا به قطر، از سال 2014 به بعد، افزایش چشمگیری داشته است. در گزارش سالانه‌ کمیته تحقیقات کنگره از تغییرات و تحولات در فروش تسلیحات حکایت از آن دارد که درآمد تسلیحاتی امریکا در سال 2014 به 36.2میلیارد دلار افزایش یافت که 9.5میلیارد دلار بیش از سال 2013 است.

طبق گزارش‌های به دست آمده، قطر با خزانه‌یی ثروتمند، برای بسط نفوذ خود در خاورمیانه، برنامه‌های بسیاری برای خرید تسلیحات داشت. در سال 2014، این کشور قراردادی 11میلیارد دلاری با پنتاگون به امضا رساند که طی آن، هلی‌کوپترهای آپاچه، سیستم‌های دفاعی پاتریوت و ابزارهای زرهی خریداری شد. در همین سال قطر برنامه‌ریزی‌هایی برای خرید جنگنده‌های اف 15 داشت که بتواند آنها را جایگزین جنگنده‌های قدیمی خود کند.

در سال 2015 نیز همچنان قطر یکی از بزرگ‌ترین خریدار سلاح از امریکا بود و قراردادهایی به ارزش بیش از 17 میلیارد دلار با این کشور به امضا رساند.

لازم به ذکر است که قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری فروش سلاح به قطر در سال ۲۰۱۶ میان دو کشور به امضا رسیده اما کنگره امریکا در ماه نوامبر، فروش این میزان تسلیحات را به دوحه تایید کرد؛ همان‌طور که اشاره شد، بخش عمده این قرارداد مربوط به فروش جنگنده به قطر است.

طبق گزارش‌های به دست آمده، آژانس‌های اطلاعاتی امریکایی بر این باورند جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه می‌تواند سال‌ها به طول انجامد. این باعث می‌شود که کشورهای منطقه برای خرید جنگنده‌های اف 35 مشتاق‌تر شوند. گفته می‌شود این جنگنده‌ها نگین زرادخانه تسلیحاتی امریکا در آینده خواهد بود. این هواپیما -گران‌ترین پروژه تسلیحاتی جهان- قابلیت رادار گریزی داشته و بیشتر به متحدان آسیایی و اروپایی داده شده است. این جنگنده هنوز به کشورهای عربی خاورمیانه فروخته نشده است.

 

ارسال نظر