ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۱۱

3 ایراد آیین‌نامه مالیات بر ساخت و ساز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حداقل 3 ایراد به آیین‌نامه مالیات بر ساخت‌وسازهای مسکونی وارد است که در تعامل با کارشناسان و سازمان‌های مربوطه درصدد رفع ایرادات هستیم.

به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان در مورد نقاط قوت و ضعف آیین‌نامه مالیات بر ساخت‌‌وساز گفت: با ابلاغ آیین‌نامه مالیات بر ساختمان‌های نوساز شاهد یک تغییر رویکرد در اخذ مالیات از فعالیت ساخت و فروش ساختمان هستیم.

مظاهریان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این است که میزان مالیات مسکن به نوعی قابل مذاکره شده است. در دوره قبل چون قیمت‌ها ثابت بود، میزان مالیات مشخص بود اما هم‌اکنون چون مسکن صنعتی است که با بخش‌های مختلف درگیر است و استخراج قیمت و سود آن می‌تواند متفاوت باشد اصلاحیه جدید، میزان مالیات را قابل‌ مذاکره می‌کند که این کار نامطبوع است.

وی ایراد دیگر را احتمال دامن زدن به خرید و فروش قولنامه‌یی دانست و گفت: در این آیین‌نامه ذکر شده مسکن نوساز تا 3سال بعد از اتمام پایان کار شامل مالیات می‌شود و اگر 3سال بگذرد قانون‌گذار فرض را بر این گذاشته که مسکن برای مصرف ساخته شده و شامل مالیات نمی‌شود. البته این رویکرد مثبت است ولی این نگرانی را ایجاد می‌کند که به معاملات غیررسمی و قولنامه‌یی روی آورده شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نقد دیگر وارد بر این اصلاحیه این است که عنوان شده شرکت‌های حرفه‌یی نسبت به کسانی که املاک خردتر را می‌سازند، مالیات کمتری بپردازند. این می‌تواند با سیاست‌های اصلی که باید به سمت ساخت‌وسازهای حرفه‌یی‌تر و حقوقی‌تر حرکت کنیم، تنافر داشته باشد. مظاهریان در پاسخ به اینکه آیا احتمال اصلاح قانون «مالیات بر ساخت‌وسازهای مسکونی» وجود دارد، گفت: بله ما دنبال اصلاح این قانون هستیم. البته بعضی پیشنهادات ما در فرآیند تصویب مورد توجه قرار گرفت و لحاظ شد. بخش‌هایی دیگر مانده که به مصوبه قانون برمی‌گردد لذا باید از طریق اصلاح قانون پیگیری کنیم و این موضوع را در دستور کار داریم. به هر حال فرآیند اصلاح قانون کمی پیچیده‌تر است ولی تغییرات کوچکی می‌تواند در آن صورت گیرد.

مخالفت با تردد خودروهای هوشمند بدون راننده

گرچه چند روز پیش آزمایش موفقیت‌آمیز نخستین اتومبیل هوشمند خودران بدون راننده در کشور انجام شد ولی رییس پلیس راهور ناجا می‌گوید پلیس فعلا اجازه نمی‌دهد این خودروها در معابر شهری و جاده‌یی کشور تردد کنند.

سردار تقی مهری در واکنش به انتشار اخباری درباره آزمایش موفقیت‌آمیز نخستین اتومبیل خودران و بدون راننده در کشور و گمانه‌زنی‌هایی درخصوص واردات خودروهای هوشمند مشابه و تردد این خودروها در معابر داخل کشور اظهار کرد: با توجه به نوظهور بودن این محصولات و تکنولوژی‌های هوشمند اینچنینی، تردد این خودروهای بدون راننده در معابر و جاده‌های درون و برون شهر نیازمند تدوین ضوابط، آیین‌نامه‌ها و قوانین خاصی است تا حقوق تمام شهروندان در آن دیده شود و به عنوان مثال هنگام وقوع تصادف، مقصر یا مقصران قابل شناسایی باشند.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: درحال حاضر قوانین و مقررات خاص این خودروهای هوشمند در کشور وجود نداشته یا حداقل به پلیس راهور ابلاغ نشده است.

مهری اظهار کرد: فراهم کردن سازوکار برای تردد این خودروها در کشور نیازمند اقدام ویژه دولتمردان و نمایندگان مجلس است تا با بررسی تمام جوانب استفاده از این خودروهای هوشمند، آیین‌نامه‌ها و مقررات خاصی را تدوین کنند.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا تا زمانی که قوانین، آیین‌نامه‌ها و ضوابط خاص برای تردد خودروهای خودران یا بدون راننده تدوین نشده است، پلیس اجازه تردد چنین خودروهایی را در معابر شهری و برون شهری کشور نخواهد داد. به گزارش تسنیم، این مخالفت موقتی و مشروط پلیس با تردد خودروهای هوشمند بدون راننده در کشور درحالی است که چند روز پیش خبر آزمایش موفقیت‌آمیز نمونه ایرانی این خودرو منتشر شد و کمپانی‌های بزرگی در دنیا درحال حرکت به سمت تولید چنین خودروهایی هستند و خودرو هوشمند گوگل نیز در چند ایالت امریکا درحال تردد است و بیش از 1.5میلیون کیلومتر در جاده‌های این کشور تردد کرده و فقط یک بار توسط پلیس و آن هم به دلیل تردد با سرعت پایین جریمه شده است.

 

ارسال نظر